Learning environment: technological pedagogical content knowledge

Authors

  • Izoldi Klein Pinheiro Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc
  • Dilva Bertoldi Benvenutti Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc
  • Jacir Favretto Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993765

Keywords:

Digital media, Learn, Teach, To know.

Abstract

The reflections are part of the Master's Dissertation entitled Integration of digital media in basic education for the study of sustainability, Professional Master in Business Administration from Unoesc, Chapecó (Brazil). The research aims to understand the TPACK structure and its relationship to the process of teaching and learning in the context of the classroom. The research addresses the integration of digital media in the teaching-learning process, allowing the student to learn in a healthy, pleasurable, meaningful and innovative way. The structure is based on Koehler and Mishra (2009), who touted the need for teachers to understand pedagogically the inclusion of technologies in the context of the classroom. The study was developed through qualitative research, using semi-structured interviews with teachers of the Education Network of a municipality located in the Santa Catarina’s State, characterized as a case study. As for its nature, the research is classified as applied and based on its objectives, the study can be considered descriptive. The dice were analyzed by content technique analysis. Among the main results, it is identified that teachers use digital media available in schools, but present traditional postures where the student becomes a passive being. In schools where digital media integration occurs, work depends on the computer teacher. Some teachers yearn for the integration of technological resources in teaching practice, however, they need training.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Izoldi Klein Pinheiro, Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc

Mestre em Administração, Professora na Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc

Dilva Bertoldi Benvenutti, Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc

Doutora em Educação nas Ciências, Professora na Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc

Jacir Favretto, Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc

Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Doutorado do TECSI/EAC/FEA/USP. Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc

References

ASSMANN, Hugo. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ci. Inf., Brasília, v. 29, n. 2, p. 7-15, maio/ago. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652000000200002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 12 jan. 2017.

BENVENUTTI, Dilva B. Avaliação nos processos de aprendizagem. Curitiba: Prismas, 2017.

CARROLL, Lewis. Alice no País das Maravilhas. São Paulo: Martin Claret, 2007. Título original em inglês: Alice’s Adventures in Wonderland (1866).

CLOSS, Lisiane Quadrado; ANTONELLO, Claudia Simone. Teoria da aprendizagem transformadora: contribuições para uma educação gerencial voltada para a sustentabilidade. Revista de Administração Mackenzie, v. 15, n. 3, p. 221-252, 2014. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/31872/teoria-da-aprendizagem-transformadora--contribuicoes-para-uma-educacao-gerencial-voltada-para-a-sustentabilidade. Acesso em: 13 fev. 2018.

DEMO, Pedro. Educação hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas, 2009.

GABRIEL, Martha. Educ@r: a (r)evolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013.

KENSKI, Vani Moreira Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8.ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, v.9, n.1, p. 60-70, 2009. Disponível em: http://www.citejournal.org/volume-9/issue-1-09/general/what-is-technological-pedagogicalcontent-knowledge. Acesso em: 01 jan. 2017.

KONDRAT, Hebert; MACIEL, Maria de Lourdes. Educação ambiental para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 55, p. 825-846, 2013.

MAZON, Michelle Juliana Savio. TPACK (Conhecimento Pedagógico de Conteúdo Tecnológico): Relação com as diferentes gerações de professores de Matemática. Universidade Estadual Paulista, 2012. 124f. Dissertação (Mestrado Educação para a Ciência). Universidade Estadual Paulista. Bauru – SP, 2012. Disponível em: http://www2.fc.unesp.br/BibliotecaVirtual/DetalhaDocumentoAction.do?idDocumento=511#. Acesso em: 12 fev. 2018.

MONEREO, C.; POZO, J. I. O aluno em ambientes virtuais: condições, perfil e competências. In: COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

NOGUEIRA, Fernanda; PESSOA, Teresa; GALLEGO, Maria-Jesus. Desafios e oportunidades do uso da tecnologia para a formação contínua de professores: uma revisão em torno do TPACK em Portugal, Brasil e Espanha. # Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v.4, n.2, 2015. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/1950. Acesso em: 12 fev. 2018.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. Horizon NCB University Press, v. 9, n. 5, Out. 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em: 25 jan. 2018.

ROMAN, Darlan José; FERREIRA, Maristela. Mapeamento da Produção Científica sobre Educação para a Sustentabilidade no período de 2005 a 2015. In: XL ENCONTRO DA ANPAD. 2016, Costa do Sauipe – BA.

SCHÖN, Donald. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 22 a ed. São Paulo: Cortez, 2002.

VALENTE, J. A. Uso da internet em sala de aula. Educ. rev., Curitiba, n. 19, p. 131-146, jun. 2002 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602002000100010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 21 jan. 2017.

VALENTE, José Armando. As tecnologias e a verdadeira inovação. Pátio – Ensino Fundamental. Porto Alegre, Artmed, v.14, n. 56, p. 6-9, Jan. 2011.

WESTON, Mark. E.; BAIN, Alan. The Endof Techno-Critique: The Naked Truthabout 1:1 Laptop Initiatives and Educational Change. Journal of Technology, Learning, and Assessment. v. 9, n. 6, 2010.Disponível em: http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/jtla/issue/view/15. Acesso em: 29 dez. 2016.

Published

2020-03-03

How to Cite

PINHEIRO, Izoldi Klein; BENVENUTTI, Dilva Bertoldi; FAVRETTO, Jacir. Learning environment: technological pedagogical content knowledge. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3765070, 2020. DOI: 10.14244/198271993765. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3765. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2019-10-15
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-05-22
##plugins.generic.dates.published## 2020-03-03

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.