Students with physical disability in high school: analysis of accessibility in a public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994966

Keywords:

Special education, Inclusion, Students with physical disabilities, Physical accessibility.

Abstract

The following research aimed to analyze the physical-architectural accessibility conditions of a state secondary school, in a municipality in the interior of the state of Pará, for students with physical disabilities or reduced mobility. Its execution was based on the analysis of the factors that hinder the efficiency and effectiveness of physical accessibility, to serve and include this growing population of students. In this sense, the main obstacles that could compromise and, consequently, put at risk adequate inclusion within the school context were described and analyzed. To achieve the proposed objectives, it was decided to carry out a descriptive study, carried out using the qualitative research method. For data collection, in addition to an Accessibility Evaluation Protocol in Schools, semi-structured interviews and the researcher's field diary were used. The analysis of the interview data made it possible to establish the analysis categories and subcategories necessary to define the characteristics and level of accessibility of the schools investigated. Difficulties in the use of equipment and furniture in the school environment for students with physical disabilities or reduced mobility were also analyzed. The application of the protocol made it possible to technically establish, based on current standards, the level of physical-architectural accessibility of the school. In conclusion, the study showed that the school studied does not have an adequate physical-architectural structure, equipment and furniture within the recommendations and requirements prescribed in the current technical standards and in the most recent legislation on accessibility.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eli Carlos de Sousa Alencar, Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA)

Mestre em Educação pela Universidad de la Empresa/Montevideo/Uruguay e professor de Geografia do Ensino Médio da Rede Estadual de Ensino do Pará (SEDUC/PA).

Débora Deliberato , Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Professora visitante do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Pesquisadora do CNPq. Livre-docente em Comunicação Aumentativa e Alternativa.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. Norma NBR 9050, Acessibilidade a Edificações, Mobiliário, Espaços e Equipamentos Urbanos. Rio de Janeiro, 2004.

ARAÚJO, Laura Filomena Santos de et al. Diário de pesquisa e suas potencialidades na pesquisa qualitativa em saúde. Revista Brasileira Pesquisa Saúde, Vitória, ES, v.15, n. 3, p. 53-61, jul./set. 2013.

AUDI, Eloísa Mazzini Miranda; MANZINI, Eduardo José. Protocolo para avaliação de acessibilidade em escolas do ensino fundamental: um guia para gestores e educadores. 1ª Ed. Marília: ABPEE, 2006, 118p.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Brasília – DF, 1994.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; LOPES, Jessica Fernanda. Educação Inclusiva em questão: análise da interação e infraestrutura de uma escola. XI Congresso Nacional de Educação, Curitiba - PR, nov. 2013.

CARLETTO, Ana Claudia; CAMBIAGHI, Silvana. Desenho Universal: um conceito para todos. Instituto Mara Gabrilli. São Paulo – SP, 2016.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; DA SILVA, Roberto. Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007, 176p.

CRESWELL, John. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010, 296p.

CIPA. Comissão Interna de Prevenção de Acidentes – (USCS, 2011).

DE PAULA, Ana Flávia Marostegan; BALEOTTI, Luciana Ramos. Inclusão Escolar do Aluno com Deficiência Física: Contribuições da Terapia Ocupacional. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, São Carlos -SP. v. 19, n. 1, p. 53-69, 2011.

ESCÓRCIO, Daniele Macêdo. IV Seminário Municipal de Professores do Programa Educação Inclusiva: Direito à Diversidade. Vitória da Conquista – BA, 2008.

FALKEMBACH, Elza Maria F. Diário de campo: um instrumento de reflexão. In: Con-texto e educação. Ijuí, RS. 1987. v. 2.

GOMES, Elisangela Ferreira; FICAGNA, Rosilei Gugel. Acessibilidade como processo de inclusão de estudantes com deficiência física no contexto escolar. Gov. de Sant. Catar. – Uniedu, 2017.

HONORINO, Lorena da Vitória; CARVALHO, Damila Soares de; ALMEIDA, Mariângela Lima de. A formação continuada de profissionais da educação na perspectiva da inclusão de alunos público-alvo da educação especial em Santa Maria de Jetibá/ES. IX Enc. Est. de Pol. e Adm. da Educ., UFES/Goiabeiras, Mar. 2017.

MACHADO, Rosângela. Acessibilidade arquitetônica. In: SCHIRMER, C. R. et al. Atendimento educacional especializado: deficiência física. Brasília/ MEC/SEESP, 2007.

MANZINI, Eduardo José (Org.). Inclusão e acessibilidade. Marília, SP: ABPEE, 2006a, 97p.

MANZINI, Eduardo José. Avaliação de acessibilidade em escolas do ensino fundamental. SBPC, 2006b, 87p.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Análise da Conversação. São Paulo: Ática; 1986, 94p.

MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. 3.ed. Trad. Carlos A. Silveira. Porto Alegre: Artmed, 2004, 202p.

MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Educação (verbete). Dicionário Interativo da Educação Brasileira -EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2002.

MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de; PEREIRA, Ana Paula Medeiros. Inclusão escolar do aluno com deficiência física: visão dos professores acerca da colaboração do fisioterapeuta. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, v. 19, n.1, p. 93-106, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de S. O Desafio do Conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. SP: HUCITEC/ RJ: ABRASCO, 2014, 416p.

MINISTÉRIO DA ASSISTÊNCIA E PROMOÇÃO SOCIAL. Projeto Alvorada. Brasília - DF, 2001.

OLIVEIRA, Suze Léa Mendes Ferreira de. Atendimento educacional especializado: experiências corporais e movimento. 2016. 80 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.503. Acesso em: 25 nov. 2018.

PIOVEZANNI, Marco Aurélio Teixeira; ROCHA, Aila Narane Dahwache Criado; BRACCIALLI, Lígia Maria Presumido. Eficácia de mobiliário escolar adaptado de baixo custo no desempenho funcional de criança com paralisia cerebral. Revista Educação Especial. Santa Maria – RS, v. 27 n. 49 p. 485-498 maio/ago. 2014.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2010, 624p.

STAINBACK, Susan; STAINBACK, William. Inclusão: Um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999, 456p.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1987, 175p.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2000, 97p.

Published

2024-05-31

How to Cite

ALENCAR, E. C. de S.; DELIBERATO , D. . Students with physical disability in high school: analysis of accessibility in a public school. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e4966024, 2024. DOI: 10.14244/198271994966. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4966. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-01
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31