Using Youtube videos to support the learning process

Authors

  • Estevon Nagumo Universidade de Brasília
  • Lúcio França Teles Universidade de Brasília
  • Lucélia de Almeida Silva Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993757

Keywords:

Technology Uses in Education; Informal Education; Student Attitudes; Situated Learning.

Abstract

Watching video online is one of the most performed activities on the internet in Brazil, according to PNAD Continua 2017. To explore the relationship of this activity with education, the aim of this study was to identify ways to use Youtube videos to support the learning process by college students. To try to elucidate this issue, a systematic literature review (RAMOS, FARIA, FARIA, 2014) was conducted on Youtube and education in the CAPES Theses Database  to inquire the accumulation of discussion on the subject. This literature review showed that there are 4 dissertations in this Brazilian database that studied the use of Youtube videos in elementary school. There is a gap in studies in higher education or focusing on informal learning. As an exploratory survey of the theme was applied an online questionnaire to collect data on the use of Youtube to support the learning process. From the content analysis (BARDIN, 2009) of the 64 answers, 4 interest categories were identified in the use of Youtube: 1) content learning, 2) content review, 3) test preparation and 4) audiovisual resources used. In general, it is noted that Youtube videos have been used to answer a specific demand or to reinforce school or self-interest knowledge due to their ease of access and their audiovisual resources.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Estevon Nagumo, Universidade de Brasília

Doutorando em Educação na linha ETEC (Educação, Tecnologia e Comunicação) da Faculdade de Educação da Unb

Lúcio França Teles, Universidade de Brasília

Professor Doutor da Faculdade de Educação da Unb

Lucélia de Almeida Silva, Universidade de Brasília

Doutoranda em Educação na linha ETEC (Educação, Tecnologia e Comunicação) da Faculdade de Educação da Unb

References

ARAUJO, Marcelo Henrique de; REINHARD, Nicolau. Caracterizando os usuários de Internet no Brasil: uma análise a partir das habilidades digitais. TWENTY-FOURTH AMERICAS CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS, New Orleans, Anais…, 2018. Disponível em: https://aisel.aisnet.org/amcis2018/LACAIS/Presentations/12/. Acesso em: 24 jun. 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BLASCHKE, Lisa Marie; HASE, Stewart. Heutagogy and digital media networks: Setting students on the path to lifelong learning. Pacific Journal of Technology Enhanced Learning. 1. 2019. Disponível em: https://ojs.aut.ac.nz/pjtel/index.php/pjtel/article/view/1/1 Acesso em 11 out. 2019.

BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a Revolução Digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade; tradução Ricardo Giassetti. São Paulo: Aleph, 2009.

FLEMING, Neil D.; BAUME, David. Learning Styles Again: VARKing up the right tree!, Educational Developments, SEDA Ltd, Issue 7.4, 2006. Disponível em: http://www.vark-learn.com/wp-content/uploads/2014/08/Educational-Developments.pdf. Acesso em 13 out. 2019.

FLEMING, Neil D.; BONWELL, Charles C. How Do I Learn Best?: A Student's Guide to Improved Learning: Vark, Visual Aural Read/write Kinesthetic. Christchurch, N.Z: N. Fleming, 2001. Disponível em: http://vark-learn.com/wp-content/uploads/2019/07/How-Do-I-Learn-Best-Sample.pdf. Acesso em 13 out. 2019.

KAMERS, Nelito Jose. O YouTube como ferramenta pedagógica no ensino de física. 2013. 178 f. Mestrado em Educação: Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

LANIER, Jaron. Dez argumentos para você deletar agora suas redes sociais. Tradução Bruno Casotti. Intrínseca; Edição do Kindle. 2018.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated leaning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

LAVE, Jean. Aprendizagem como/na prática. Horizontes Antropológicos [Online], 44, 2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/horizontes/1000. Acesso em 3 out. 2019.

MESEGUER-MARTINEZ, Angel; ROS-GALVEZ, Alejandro; ROSA-GARCIA, Alfonso Satisfaction with online teaching videos: A quantitative approach, Innovations in Education and Teaching International, 54:1, 62-67, 2017. DOI: 10.1080/14703297.2016.1143859.

MINOSSO, Anderson. Contribuições do software de geometria dinâmica na abordagem do conceito de função quadrática no ensino fundamental. 2018. 82 f. Mestrado Profissional em Educação Básica: Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2018.

MOTA, Gersivalda Mendonça da. Possibilidades de uso do site de rede social youtube na educação básica em Itabaiana-SE. 2018. 112 f. Mestrado em Educação: Fundação Universidade Federal de Sergipe. 2018.

NASCIMENTO, W. R. D.; SALVIATO-SILVA, A. C.; DELL’ AGLI, B. A. V. O desempenho em tecnologias digitais para aprendizagem: um estudo com universitários. ETD - Educação Temática Digital, v. 21, n. 1, p. 182-201, 2019.

ORRICO, Clarissa Ariadne. A influência das tecnologias de informação e comunicação na leitura dos alunos do 6º ano do Ensino Fundamental II. 2018. 83 f. Mestrado Profissional em Processos de ensino, gestão e inovação: Universidade de Araraquara, Araraquara, 2018.

PNAD Contínua. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2017. IBGE. 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101631_informativo.pdf Acesso em: 14 out. 2019.

RAMOS, Altina; M. FARIA, Paulo; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 17-36, 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2269/2185 Acesso em: 04 jun. 2019.

SCOLARI, Carlos A. Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. h2020 | Research and Innovation Actions: España. 2018. Disponível em https://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/handle/123456789/247. Acesso em: 04 jun. 2019.

SIBILIA, Paula. O Show do Eu. A intimidade como espetáculo. 2 ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

WOJCICKI, Susan. Mid-year Update on Our Five Creator Priorities for 2018. Julho 2018. Disponível em: https://youtube-creators.googleblog.com/2018/07/mid-year-update-on-our-five-creator.html. Acesso em: 29 set. 2019.

Published

2020-01-15

How to Cite

NAGUMO, E.; TELES, L. F.; SILVA, L. de A. Using Youtube videos to support the learning process. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3757008, 2020. DOI: 10.14244/198271993757. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3757. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Mídias Digitais
##plugins.generic.dates.received## 2019-10-15
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-04-05
##plugins.generic.dates.published## 2020-01-15