Partnership work as a tool for professional development of mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271996252Keywords:
Spatial Notions, Collaborative Practices, Teacher Learning, Narrative Research.Abstract
The present text is part of a doctoral investigation in the narrative research modality, and it aims to identify and discuss collaborative work as an instrument of professional development through a partnership among teachers who teach mathematics. This investigation was carried out in a third-grade classroom of a public school in the state of São Paulo, where the researcher, who is a mathematics teacher, established a partnership with the pedagogue teacher in charge of the class. Data production occurred from March to July 2017, when the researcher and the partner teacher, under a collaborative perspective, planned, developed, recorded, evaluated, redesigned, and reflected on tasks focusing on spatial notions. The classes were videotaped, the task planning and analysis moments were audiorecorded and later transcribed and transformed into interactive episodes. Taking references from the historical- cultural perspective, Bakhtinian ideas, and narrative research, professional development is assumed to result from learning that is constructed in an alteritarian way, in the different interactions that the teacher establishes in the exercise of his/her profession. The text, based on episodes that comprise moments of interaction between the partner teacher and the researcher or between them and the children, provides evidence of how the intersocial and reflective processes of the partner teachers promoted learning and possible professional development.
Metrics
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011. 476p.
BOLÍVAR, Antonio. “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, Ensenada, v. 4, n. 1, p. 40-65, 2002. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100003. Acesso em: 20 out. 2022.
CLANDININ, D. Jean; CONELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e educação de professores do ILEEL/UFU. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015. 250 p.
CUSTÓDIO, Iris A. O movimento de significações no processo de ensino e de aprendizagem de geometria nos anos iniciais do ensino. 2016. 199 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco, Itatiba, 2016.
CUSTÓDIO, Iris A. Tecendo narrativas a partir das experiências de aprender e de ensinar noções espaciais nos anos iniciais do ensino fundamental. 2020. 252 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco, Itatiba, 2020.
FIORENTINI, Dario. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola (org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p.47-76.
HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: MacGraw-Hil, 1998. 308p.
IBIAPINA, Ivana Maria L. de M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília, DF: Liber Livro, 2008. 134p.
NACARATO, Adair M.; CUSTÓDIO, Iris A.; FRARE, Rosangela E. B. The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration. SISYPHUS - JOURNAL OF EDUCATION, v. 9, p. 11-33, 2021. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/21782. Acesso: 17 mai. 2023.
PASSOS, Cármen Lúcia. B.; NACARATO, Adair Mendes; FIORENTINI, Dario; MISKULIN, Rosana Giaretta. S.; GRANDO, Regina Célia; GAMA, Renta P.; MEGID, Maria Auxiliadora; FREITAS, Maria Teresa; MELO, Marisol Vieira de. Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, Portugal, v.15, n.1-2, p.193-219, 2006. Disponível em: https://quadrante.apm.pt/article/view/22800. Acesso em: 20 out. 2022.
PINO, Angel. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005. 303 p.
ROBUTTI, Ornella; CUSI, Annalisa; CLARK-WILSON, Alison; JAWORSKI, Barbara; CHAPMAN, Olive; ESTELEY, Cristina; GOOS, Merrilyn; ISODA, Masami; JOUBER, Marie. (2016). ICME international survey on teachers working and learning through collaboration. ZDM Mathematics Education, v.48, 651-690, July 2016. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11858-016-0797-5.pdf. Acesso em: 20 out.2022.
SIMIELLI, Maria Elena. Projeto Ápis: Geografia, 2.º ao 5.º ano. São Paulo: Ática, 2014.
SMOLKA, Ana Luiza B. O (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Caderno Cedes, Campinas, ano XX, n. 50, p. 26-40, abr. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/KNrMXHpm3NdK3SFNycDrHfN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 out. 2022.
SOBRAL, Adail; GIACOMELLI, Karina. Educação dialógica alteritária: uma reflexão. Línguas & Letras, Cascavel, Vol. 21, n.º 29, p. 7-27, 2020. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/24675. Acesso em: 20 out. 2022.
VIGOTSKI, Lev S. Obras Escogidas. Organização geral: Amélia Álvarez e Pablo del Rio. Madrid: Visor,1995. v. 3.
VIGOTSKI, Lev S. Lev S. Vigotski: Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, Rio de Janeiro, ano XXI, n. 71, p. 21-44, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hgR8T8mmTkKsNq7TsTK3kfC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 out. 2022.
VIGOTSKI, Lev S. A formação social da mente. Tradução: José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. 182 p.
VIGOTSKI, Lev S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores. Apresentação e comentários: Ana Luiza Smolka. Tradução: Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009. 135 p.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário: Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017. 376 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-15
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13