The Theory of Communicative Action as an Ethical-political Perspective of Educational Administration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996178

Keywords:

Educational administration, Jürgen Habermas, Theory of Communicative Action, Ethical-political formation

Abstract

The purpose of this article is debating the social management as a perspective for a critical educational management proposal having Jürgen Habermas work as its basis. The underlying assumption is that the educational process within schools is different from the production of goods and services as set by the marketplace. Schools offer a social context for human development in all its possible dimensions and exceed curriculum contents that may be taught, learned, measured and managed. The social educational management considers a broader understanding of education as it involves cultural, symbolic, aesthetic, emotional, moral, political and economic aspects. Based on the theory of communicative action and deliberative politics of Habermas the social management concept is presented as an alternative to traditional management. Focusing on the vocational education analysis it is then possible to think of an educational management concept that enables the development of an autonomous and emancipated social subject that is ready for life, work and technical disposition as well as enlightened political action. Given the above-mentioned considerations a research agenda on the theories and practices of institutionalized school management is given.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Darlan Marcelo Delgado, Centro Estadual de Educação Tecnológica “Paula Souza” (CEETEPS)

Pós-Doutorado em Educação (2015) pelo DEd (UFSCar), Doutor em Educação Escolar (2010) pela Universidade Estadual Paulista - UNESP - Faculdade de Ciências e Letras do Campus de Araraquara-SP (FCL/Ar) e Mestre em Educação (2002) pela mesma instituição. Graduado em Ciências Econômicas (1998) pela Universidade de São Paulo - USP - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto-SP (FEA-RP). Atualmente é Docente, em Regime de Dedicação Exclusiva, no Centro Estadual de Educação Tecnológica "Paula Souza" (CEETEPS) – Faculdade de Tecnologia de Mococa. Áreas de interesse: Política Educacional e suas articulações com a Política de Ciência, Tecnologia e Inovação (CT&I). Atua nas seguintes linhas de pesquisa: Política Educacional; Gestão Educacional; Economia da Educação.

Luiz Roberto Gomes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

É pós-doutor em ciências da educação pela J. W. Goethe Universität em Frankfurt am Main (Alemanha); é doutor em Educação na área de Filosofia, História e Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP; mestre em Educação na área de Filosofia e História da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP e licenciado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas. Vice-presidente da Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação - SOFIE. Autor de livros, capítulos de livros e artigos publicados no Brasil e no Exterior. É professor Associado do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR, professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFSCar (mestrado e doutorado). É líder do Grupo de pesquisa "Teoria Crítica e formação ético-política" (UFSCar/CNPq) e membro pesquisador doutor do grupo de pesquisa "Teoria Crítica e Educação" CNPq. Tem experiência em cursos de pós-graduação (Stricto Sensu) e (Lato Sensu), no Ensino Superior, na Educação Básica; tendo atuado nas áreas de Filosofia, Educação e Ciências Humanas.

References

CANÇADO, Airton Cardoso; TENÓRIO, Fernando Guilherme; PEREIRA, José Roberto. Gestão social: reflexões teóricas e conceituais. Cadernos Ebape.br. Rio de Janeiro, v. 9, n.3, p. 681-703, set. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/mMHMPWFCXyg7hF3NcBSnyyx/abstract/?lang=pt. Acesso em: jun. 2022.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Um sentido para a experiência escolar em tempo de pandemia, Revista Educação e Realidade, Porto Alegre: UFRGS, n. 45 (4), 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/Zbk8kmDw88D3SvTJhh64Q3k/?lang=pt. Acesso em: jun. 2022.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Gestão democrática da educação: exigências e desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 18, n. 2, p. 163-174, jul-dez. 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/25486. Acesso em: mar. 2022.

DAVEL, Eduardo; ALCADIPANI, Rafael. Estudos críticos em administração: a produção científica brasileira nos anos 1990. Revista de Administração de Empresas – RAE, São Paulo, v. 43, n. 4, out-dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/HchdK7Jkv8fT94Xt3ShZqnm/?lang=pt. Acesso em: abr. 2022.

DELGADO, Darlan Marcelo; GOMES, Luiz Roberto. Teoria crítica e a gestão social da educação: reflexões a partir da teoria do agir comunicativo de Habermas. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação – RESAFE, Brasília, n. 29, nov.2017/abr.2018, p. 37-55. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/21005/19343. Acesso em: mar. 2022.

ESCOLA, Joaquin José Jacinto. Comunicação Educativa: perspectivas e desafios com a Covid-19. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre: UFRGS, n. 45 (4), 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/RrBrB6hsHxQv6hzfkdhg4Qz/abstract/?lang=pt. Acesso em: jun. 2022.

GENTILINI, João Augusto. Comunicação, cultura e gestão educacional. Cadernos Cedes, Campinas, ano XXI, n. 54, ago. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/DfKYd5q7NrBxgkM7wYKbXGR/abstract/?lang=pt. Acesso em: abr. 2022.

HABERMAS, Jürgen. Teoria e práxis: estudos de filosofia social. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012a. vol. 1.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: sobre a crítica da razão funcionalista. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012b. vol. 2.

HABERMAS, Jürgen. A inclusão do outro. São Paulo: Loyola, 2002.

HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003a. vol. 1

HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003b. vol. 2.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade: doze lições. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HABERMAS, Jürgen. Teoria de la acción comunicativa I. Madrid: Editora Taurus, 1999a.

HABERMAS, Jürgen. Teoria de la acción comunicativa II. Madrid: Editora Taurus, 1999b.

HABERMAS, Jürgen. Die einbeziehung des anderen: studien zur politischen Theorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1996.

HABERMAS, Jürgen. Faktizität und geltung. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1992.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência enquanto “ideologia”. In: BENJAMIN, Walter; HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodore W.; HABERMAS, Jürgen. Textos escolhidos. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Os Pensadores).

HERMANN, Nadja. A aprendizagem da dor. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre: UFRGS, n. 45 (4), 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/xXhWkXpFvXz9Xgqywk8RNRP/?lang=pt. Acesso em: jun. 2022.

HORKEIMER, Max. Teoria tradicional e teoria crítica. In: BENJAMIN, Walter; HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodore W.; HABERMAS, Jürgen. Textos escolhidos. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Os Pensadores).

KAHLKE, Renate. Critical theory in educational administration: an overview of the field. In: BURGESS, David; NEWTON, Paul. (Ed.). The theoretical foundations of educational administration. New York: Routledge, 2015. Chap. 4.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.

LUHMANN, Niklas. The autopoiesis of social systems. In: LUHMANN, Niklas. Essays on self-reference. New York: Columbia University Press, 1990, p. 1-21.

MEAD, George Herbert. The philosophy of education. Boulder, CO: Paradigm Publishers, 2008.

MEDEIROS, Arilene Maria Soares de. Administração educacional e racionalidade: o desafio pedagógico. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

MENDONÇA, Erasto Fortes. A regra e o jogo: democracia e patrimonialismo na educação brasileira. Campinas: FE/Unicamp, 2000 (Dissertações e teses. LaPPlanE, n. 2).

MENESES, Aérica Figueiredo Pereira; FUENTES-ROJAS, Marta. Covid-19 e desigualdade social: o que nos mostra a pandemia? Áskesis - Revista des discentes do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFSCar, São Carlos, v. 9 n. Edição especial, dez. de 2020, pp. 76-85.

MOTTA, Fernando C. Prestes; BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. Introdução à organização burocrática. 2 ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

OLIVEIRA, Fátima Bayman de. Razão instrumental versus razão comunicativa. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, 27 (3), p. 15-25, jul./set. 1993. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/8646. Acesso em: abr. 2022.

PAULA, Ana Paula Paes de. Teoria crítica nas organizações. São Paulo: Thomson Learning, 2008. (Coleção debates em administração).

PINTO, José Marcelino de Rezende. Administração e liberdade: um estudo do conselho de escola à luz da teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996.

RODRIGUES, Neidson. (2001). Educação: da formação humana à construção do sujeito ético. Revista Educação e Sociedade, Campinas, CEDES, Ano XXII, n. 76, p. 232-257, out. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/MpfHNQQRP5c4LBvN4pgPpwJ/?lang=pt. Acesso em: maio 2022.

SANDER, Benno. Administração da educação no Brasil: genealogia do conhecimento. Brasília: Liber Livro, 2007.

SANDER, Benno. Políticas públicas e gestão democrática da educação. Brasília: Líber Livro, 2005.

SOUTO-MAIOR, Joel. Planeação estratégica e comunicativa. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2012.

TENÓRIO, Fernando Guilherme. Tem razão a administração? Ensaios de teoria organizacional. 4 ed. rev. e ampl. Ijuí: Editora Unijuí, 2016a.

TENÓRIO, Fernando Guilherme. Uma alternativa: gestão social. Ijuí: Editora Unijuí, 2016b.

TENÓRIO, Fernando Guilherme. Gestão social: metodologia e casos. 5 ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.

TRAGTENBERG, Maurício. Burocracia e ideologia. 2ed. rev. São Paulo: Editora da Unesp, 2006.

TÜRCKE, Christoph. Medo e razão em tempos de coronavírus. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre: UFRGS, n. 45 (4), 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109624. Acesso em: jun. 2022.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO) – ECONNOMIC COMMISSION FOR LATIN AMERICA AND THE CARIBBEAN (ECLAC). Education in the time of COVID-19. Santiago, aug. 2020. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/374075eng.pdf. Acesso em: set. 2022.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO) – INTERNATIONAL CENTRE FOR TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING (UNEVOC). Virtual conference on skills for a resilient youth: virtual conference report. Bonn, 2020. Disponível em: https://unevoc.unesco.org/home/UNEVOC+Publications/lang=en/akt=detail/qs=6386. Acesso em: ago. 2020.

URIBE RIVERA, Francisco Javier. Agir comunicativo e planejamento social: uma crítica ao enfoque estratégico. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 1995.

VASCONCELOS, Isabella Francisca Freitas Gouveia de; PESQUEUX, Yvon; CYRINO, Álvaro Bruno. A teoria da ação comunicativa de Habermas e suas aplicações nas organizações: contribuições para uma agenda de pesquisa. Cadernos Ebape.br, Rio de Janeiro, v. 12, edição especial, p. 374-383, ago. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/StrCmRZtWZ5WCkznSLxXwPB/abstract/?lang=pt. Acesso em: fev. 2022.

VIZEU, Fábio. Ação comunicativa e estudos organizacionais. Revista de Administração de Empresas – RAE, São Paulo, v. 45, n. 4, p. 10-21, out./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/7sL3xmB5kBgHMGHR38VDHqj/?lang=pt. Acesso em: mar. 2022.

WEBER, Max. Ensaios de sociologia. 5 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2002.

WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Brasília: Editora da Universidade de Brasília/São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999. vol. 1.

WEBER, Max. From Max Weber: essays in sociology. Translated, edited, and with an introduction by HH. Gerth and C. Wright Mills. New York: Oxford University Press, 1958.

WORLD ECONOMIC FORUM (WEF). The future of jobs report 2020. Genebra: 2020. Disponível em: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020. Acesso em: fev. 2022.

Published

2023-08-29

How to Cite

DELGADO, D. M.; GOMES, L. R. The Theory of Communicative Action as an Ethical-political Perspective of Educational Administration. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6178045, 2023. DOI: 10.14244/198271996178. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6178. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier Educational Policies and Post-Covid-19 Formative Perspectives
##plugins.generic.dates.received## 2022-09-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-02-22
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-29

Most read articles by the same author(s)