A Teoria Crítica e a sociedade da cultura digital (Critical Theory and the Society of the digital culture)

Autores

  • Antonio Zuin UFSCar
  • Luiz Roberto Gomes UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992183

Resumo

The objective of this article is to address, within the scope of its research trajectory, the insertion of the "Critical Theory and Education Research Group" in the PPGE/UFSCar Research Line "Education, Culture and Subjectivity". In order to do it, the article presents some considerations about the theoretical-methodological framework of the Critical Theory of Society, a brief history of the 25 years of the research group and the current emphasis, in the context of the dilemmas of the digital culture society, about the revitalization of the concepts of cultural industry, formation and semiformation, which are increasingly present in the work of its researchers. Currently, several researchers of the Group, under the guidance of Professor Antônio A. S. Zuin, are studying the way in which the concepts of formation and semiformation are reinvigorated in the society of the digital culture by means of objects, such as: cyberbullying of students against teachers, university and digital culture, education and television, education and social networks, distance education, education and information and communication technologies, public sphere and digital society, among others. The specific analyzes of the classroom, through the empirical reconstruction of the pedagogical sense of education, according to the theoretical-epistemological contribution of the Objective Hermeneutics, stand out in the current research projects led by professor Luiz Roberto Gomes and help the process of interpretation of the impact of digital culture in education.

Keywords: Critical theory of society, Digital culture, Cyberbullying, Objective hermeneutics.

O objetivo desse artigo é abordar, no âmbito da sua trajetória de pesquisa, a inserção do "Grupo de Pesquisa Teoria Crítica e Educação" na Linha de Pesquisa "Educação, Cultura e Subjetividade" do PPGE/ UFSCar. Para tanto, apresenta algumas considerações sobre o referencial teórico-metodológico da Teoria Crítica da Sociedade, um breve histórico dos 25 anos do Grupo de Pesquisa e a ênfase atual, no contexto dos dilemas da Sociedade da Cultura Digital, na revitalização dos conceitos de indústria cultural, formação e semiformação cada vez mais presentes nos trabalhos de seus pesquisadores. Atualmente, vários pesquisadores do Grupo, sob a orientação do professor Antônio A. S. Zuin, estão estudando o modo como os conceitos de formação e semiformação são revigorados na sociedade da cultura digital por meio de objetos, tais como: cyberbullying de alunos contra professores; trotes universitários e cultura digital; educação e televisão, educação e redes sociais, educação a distância, educação e tecnologias da informação e comunicação, esfera pública e sociedade digital, entre outros. As análises específicas da sala de aula, por meio da reconstrução empírica do sentido pedagógico da Educação, com o aporte teórico-epistemológico da Hermenêutica Objetiva, se destacam nos projetos de pesquisa atuais liderados pelo professor Luiz Roberto Gomes e auxiliam o processo de interpretação do impacto da Cultura Digital na Educação.

Palavras-chave: Teoria crítica da sociedade, Cultura digital;  Cyberbullying, Hermenêutica objetiva.

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Publicado

31-05-2017

Como Citar

ZUIN, A.; GOMES, L. R. A Teoria Crítica e a sociedade da cultura digital (Critical Theory and the Society of the digital culture). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 97–107, 2017. DOI: 10.14244/198271992183. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2183. Acesso em: 21 nov. 2024.

Edição

Seção

Dossiê Comemorativo - Artigos
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