Meanings and meanings of African-based religions in the context of the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995514

Keywords:

Race relations, Racism, Religion and education, Teacher training.

Abstract

This work aimed to understand how school interactions between students and teachers occur with respect to the field of African-based religions. The qualitative methodology included participant observation techniques, conversation circles with high school students, in addition to interviews with teachers and managers of a public school in a municipality in the greater São Paulo. Based on historical-cultural theory, the data analysis focused on the mediations between students and adults at the school in line with the positions adopted in the confrontation of ethnic-racial inequalities in school spaces, especially with regard to issues of a religious order. The results showed that adherents of religions of African origin go through constant situations of discrimination, both outside and inside the school walls. The analysis of the data reveals the way in which such religious belongings are hidden and omitted in institutional spaces, both from the point of view of students and the report of teachers. It is concluded that the stereotyped and prejudiced representation of Afro-Brazilian beliefs has given rise to situations of symbolic violence in the daily lives of school actors, in which only religions of Christian origin are recognized hegemonically. Such processes reinforce structural and institutional racism, highlighting the need for continued teacher training to deal with religious intolerance that is expressed in the most varied ways in educational contexts.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cintia Quina da Silva, Universidade de São Paulo - USP

Doutoranda do Programa de Pós graduação da Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Licenciada em História. Professora da Rede Estadual de Ensino de São Paulo na de Educação Básica II na área de História e Cultura Afro-brasileira e africana.

Edna Martins , Universidade Federal de São Paulo - Unifesp

Doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Associada da Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP no Departamento de Educação. Credenciada no Programa de Pós-graduação em Educação. Pesquisadora do campo das relações étnico-raciais e membra do NEAB - Núcleo de estudos afro-brasileiros da Unifesp.

References

ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia (Coord.). Relações raciais nas escolas: reprodução de desigualdades em nome da igualdade. Brasília: Unesco/Inep/Observatório de Violência nas Escolas, 2006.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 94, n. 236. Brasília, Editora Executiva, 2013. p. 299-322.

ALMEIDA, Sílvio Luiz de. O que é o racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

AMORIM, Marcos Paulo. Macumba no imaginário brasileiro: a construção de uma palavra. Anais do II Simpósio de Pesquisa da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo, 2013.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. 5ª ed. Campinas, SP: Papirus. 2000

ARAÚJO, Patrício Carneiro. Entre o terreiro e a escola: Lei 10.639/2003 e a intolerância religiosa sob o olhar antropológico (Tese de Doutorado em Ciências Sociais – Antropologia) PUC/SP, São Paulo, 2015

ARAUJO, Patrício Carneiro. 2017. Entre Ataques e Atabaques: intolerância religiosa e racismo nas escolas. São Paulo: Aché.

BAKKE, Rachel R. B. Na escola com os orixás: o ensino das religiões afro-brasileiras na aplicação da Lei 10.639. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia Social, tese de doutorado, 2011.

BERGER, Peter & LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis, Vozes, 1983.

BOURDIEU,Pierre; PASSERON, Jean Claude. A Reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.

CAPUTO, Stela Guedes. Educação nos terreiros e como a escola se relaciona com as crianças de candomblé. São Paulo: Editora Pallas, 2012.

CARRANO, Paulo. A participação social e política de jovens no Brasil: considerações sobre estudos recentes. Revista O Social em Questão, Rio de Janeiro, ano 15, n. 27, v. 1, p. 83-100, 2012.

DINIZ, Débora, LIONÇO, Tatiana, CARRIÃO, Vanessa. Laicidade e ensino religioso no Brasil. Brasília: UNESCO, Editora Letras Livres, Editora UnB, 2010.

FONSECA, Dagoberto José. Você conhece aquela?: a piada, o riso e o racismo à brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2012

GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Rev. Bras. Educ. [online]. 2002, n.21, pp.40-51.

GOMES, Nilma Lino. Prefácio In: Educação nos terreiros e como a escola se relaciona com as crianças de candomblé. São Paulo, Editora Pallas, 2012.

GOMES, Nilma Lino; JESUS, Rodrigo Ednilson de. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, n. 47, p. 19-33, 2013.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo demográfico 2010: característica da população e dos domicílios. Resultados do universo.

LEAL, Záira Fátima de Rezende Gonzalez. A Adolescência segundo a Psicologia Histórico-Cultural: A concepção de Vygotsky Adolescence according. NÚMERO 41–ANO XXI–DEZEMBRO 2016, v. 41, p. 77-99, 2016.

MARANHÃO FILHO, Eduardo Meinberg de Albuquerque. O navio negreiro do racismo religioso “reverso” e a escola como porto inseguro. Revista Semina, v. 17, n. 1, p. 10-30, 2017.

MEZZOMO, Frank Antonio; PÁTARO, Cristina Satiê de Oliveira; ROSA, Daiana Nunes da. Religião e política: aproximações e permeabilização a partir do olhar de jovens universitários. Revista Fragmentos de Cultura-Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas, v. 27, n. 1, p. 44-57, 2017.

MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: roda de conversa: um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n.1, p.98 -106, jan./jun. 2014

MUNANGA, Kabenguele (Org.) Superando o racismo na escola. Brasília: MEC/Secretaria de Ensino Fundamental, 1999.

ONOFRE, Joelson Alves. Repensando a questão curricular: caminho para uma educação anti-racista. Práxis Educacional. Vitória da Conquista v. 4, n. 4 p. 103-122 jan./jun. 2008

ROSEMBERG, Fúlvia. Raça e desigualdade educacional no Brasil. In: AQUINO, Júlio Groppa (org.). Diferenças e Preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo, Editora Summus, 1998.

SANTOS, Wéllia Pimentel. História, Cultura e Intolerância acerca das religiões de Matrizes Africanas. Revista de Estudos de Cultura, v. 5, n. 13, p. 39-52, 2019

SILVA, Geraldo da; ARAÚJO, Márcia. Da interdição escolar às ações educacionais de sucesso: escolas dos movimentos negros e escolas profissionais, técnicas e tecnológicas. In: História da Educação do Negro e outras histórias. ROMÃO, Jeruse (org.). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença In: Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tomas Tadeu da Silva (org.). Stuart Hall, Kathryn Woodward. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

VALENTE, GABRIELA ABUHAB. Socialização profissional docente ou como uma prática se naturaliza? Um estudo sobre a naturalização do religioso na prática docente. Educação em Revista, v. 36, 2020.

VYGOTSKY. Lev Semenovich. A construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2022-12-22

How to Cite

SILVA, Cintia Quina da; MARTINS , Edna. Meanings and meanings of African-based religions in the context of the school. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e5514020, 2022. DOI: 10.14244/198271995514. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5514. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Religião, discriminação e racismo no espaço escolar
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-05
##plugins.generic.dates.published## 2022-12-22

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.