A little blue bird told me: expressions of students' violence against teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994917

Keywords:

Student violence, Twitter, Teacher student relationship, Content analysis.

Abstract

The widespread use of new technologies among youngsters is two-folded: on the one hand, it enables and spreads communication and interaction between people; on the other hand, it reproduces and creates new forms of violence. Supported by a robust theoretical body of studies regarding violence in the school, this article aims to explore the violence committed by young people against their teachers, examining public posts from the social network Twitter. Our data collection was performed by electronic and automated means, while the analysis of messages was performed based on content analysis and principles of social network analysis. Thus, we intend to examine the main content of messages that propagate violence, paving the way for the future deepening of the theory based on empirical data. We do not endeavor to scrutinize the whole subject of school violence on the internet — its causes, and consequences —, but rather to identify its trigger points in order to understand how violence manifests itself in the selected social network and how the tweets’ content shed light on the teacher/student relationship. Underpinned by other studies, our findings indicate that the violent messages on Twitter directed at teachers consist of acts of revanche by the students due to the lack of good relationship in the classroom, and as a result of violence implied in the education act itself.

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Author Biographies

Francisco Valmir da Silva, Universidade de Brasília (UnB)

Doutorando em Educação pela Universidade de Brasília - UnB. Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília – UCB, Especialista em Informática em Educação, Pedagogo e professor na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

Carlos Ângelo de Meneses Sousa , Universidade Católica de Brasília (UCB)

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília – UnB, com estudos na Universidade de Bonn (Alemanha) e Universidade de Lisboa(Portugal) respectivamente no doutorado e pós-doutorado. Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Católica de Brasília.  Pesquisador da Cátedra Unesco de Juventude, Educação e Sociedade.

Lília Rolim Abadia, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Doutora em Teoria Crítica e Estudos Culturais pela Universidade de Nottingham (Reino Unido), realizado com bolsa CAPES - Brasil. É mestre em Ciências da Cultura, pela Universidade de Lisboa (Portugal) especialista em Museologia pela Universidade Nova de Lisboa (Portugal) e licenciada em Arqueologia pela Universidade de Lisboa (Portugal). Realizou Pós-doutorado no Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Católica de Brasília.

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Published

2023-05-19

How to Cite

SILVA, Francisco Valmir da; SOUSA , Carlos Ângelo de Meneses; ABADIA, Lília Rolim. A little blue bird told me: expressions of students’ violence against teachers. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4917036, 2023. DOI: 10.14244/198271994917. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4917. Acesso em: 23 dec. 2024.

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