A little blue bird told me: expressions of students' violence against teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994917

Keywords:

Student violence, Twitter, Teacher student relationship, Content analysis.

Abstract

The widespread use of new technologies among youngsters is two-folded: on the one hand, it enables and spreads communication and interaction between people; on the other hand, it reproduces and creates new forms of violence. Supported by a robust theoretical body of studies regarding violence in the school, this article aims to explore the violence committed by young people against their teachers, examining public posts from the social network Twitter. Our data collection was performed by electronic and automated means, while the analysis of messages was performed based on content analysis and principles of social network analysis. Thus, we intend to examine the main content of messages that propagate violence, paving the way for the future deepening of the theory based on empirical data. We do not endeavor to scrutinize the whole subject of school violence on the internet — its causes, and consequences —, but rather to identify its trigger points in order to understand how violence manifests itself in the selected social network and how the tweets’ content shed light on the teacher/student relationship. Underpinned by other studies, our findings indicate that the violent messages on Twitter directed at teachers consist of acts of revanche by the students due to the lack of good relationship in the classroom, and as a result of violence implied in the education act itself.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Valmir da Silva, Universidade de Brasília (UnB)

Doutorando em Educação pela Universidade de Brasília - UnB. Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília – UCB, Especialista em Informática em Educação, Pedagogo e professor na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

Carlos Ângelo de Meneses Sousa , Universidade Católica de Brasília (UCB)

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília – UnB, com estudos na Universidade de Bonn (Alemanha) e Universidade de Lisboa(Portugal) respectivamente no doutorado e pós-doutorado. Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Católica de Brasília.  Pesquisador da Cátedra Unesco de Juventude, Educação e Sociedade.

Lília Rolim Abadia, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Doutora em Teoria Crítica e Estudos Culturais pela Universidade de Nottingham (Reino Unido), realizado com bolsa CAPES - Brasil. É mestre em Ciências da Cultura, pela Universidade de Lisboa (Portugal) especialista em Museologia pela Universidade Nova de Lisboa (Portugal) e licenciada em Arqueologia pela Universidade de Lisboa (Portugal). Realizou Pós-doutorado no Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Católica de Brasília.

References

ABRAMOVAY, M.; CUNHA, A. L.; CALAF, P. P. Revelando tramas, descobrindo segredos: violência e convivência nas escolas. Brasília: Rede de Informação Tecnológica Latino-Americana (RITLA), Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal – SEEDF, 2009.

DE ALENCAR ALMEIDA, R. J. Estudo da ocorrência de cyberbullying contra professores na rede social twitter por meio de um algoritmo de classificação bayesiano. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia. Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 1-7, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/1809/1942. Acesso em: 31 jan. 2015.

ARENDT, H. Sobre a violência. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009. 168 p.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Editora 70, 2011. 229 p.

DEBARBIEUX, E.; BLAYA, C. Violência nas escolas: dez abordagens europeias. Brasília: UNESCO, 2002, 268 p.

DUBET, F. Sobre a violência e os jovens. Cadernos de Ciências Humanas - Especiaria. [S.I.] v. 9, n.15, jan./jun., p. 11-31, 2006.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987, 262 p.

FRAGOSO, S.; RECUERO, R.; AMARAL, A. Métodos de Pesquisa para Internet. Porto Alegre: Sulina, 2012, 239 p.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 48ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014, 143 p.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000, 157 p.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987, 107 p.

ROCHA, T. B. Cyberbullying: ódio, violência virtual e profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012, 192 p.

GALVÃO, A. et al. Violências escolares: implicações para a gestão e o currículo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 68, p. 425-442, 2010 (jul./set.). Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v18n68/02.pdf. Acesso em: 08 abr. 2020.

GOMES, C. A. et al. Violencias en puentes de doble vía: escuela-entorno. In: NAVARRO, J.C.C. (Coord.). Las violencias en los entornos escolares. Japopan, Jalisco, México: Universidad de Guadalajara, v. 1, 2016. p. 104-123.

LIMA, D. A. O triângulo do diabo: Família, tédio e violências na escola. 2015. 229 f. Tese (Doutorado - Curso de Doutorado em Educação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/tede/1950/2/DiogoAcioliLimaTese2015.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.

LIRA, A.; GOMES, C. A. Violence in schools: what are the lessons for teacher education? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v. 26, p. 759-779, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601574. Acesso em: 10 fev. 2020.

MOIGNARD, B. L’école et La rue: fabriques de délinquance. Paris: PUF, 2008, 232 p.

MOREIRA, B. D. Os jovens e as tecnologias: entre a poética e o controle técnico. In: SOUSA, C. Â. M. (Org.). Juventudes e Tecnologias: sociabilidades e aprendizagens. Brasília: Liber Livro / UNESCO, 2015, p. 207-232. Disponível em: https://socialeducation.files.wordpress.com/2016/03/juventudes-e-tecnologias-_site.pdf. Acesso em: 08 abr. 2020.

OLIVEIRA, N. R. Prefácio. In: Zuin, A. A. S. Adoro odiar meu professor: o aluno entre a ironia e o sarcasmo pedagógico. Campinas - SP: Autores Associados, 2008, 128 p.

ORIHUELA, J. L. Twitter y el boom del microblogging. Educ.ar: Educación y TIC. Argentina, 2007.

PAULO, T. S.; ALMEIDA, S. F. C. Violência e escola: escuta de professores e análise das práticas profissionais de orientação psicanalítica. Brasília: Liber Livro - UNESCO, 2015, 192 p.

PITSOE, V.; LETSEKA, M. Foucault and School Discipline: Reflections on South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, [S. l.], v. 5, n. 23, p. 1525 -1532, 2014. Disponível em: https://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/article/view/4688/4548. Acesso em: 15 maio. 2020.

PUCCI, B. À guisa de Prefácio: ambivalências na relação entre professor e aluno em tempos de tecnologias digitais. In: ZUIN, A. À. S. (Org.) Violência e tabu entre professores e alunos: a internet e a reconfiguração do elo pedagógico. São Paulo: Cortez, 2012, v. 01, p. 09-20.

RUOTTI, C. Violência em meio escolar: Fatos e representações na produção da realidade. Educação e Pesquisa, [S.L.], v. 36, n. 1, p. 339-355, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000100010. Acesso em: 10 fev. 2020.

RECUERO, R. “Deu no Twitter, alguém confirma?” Funções do Jornalismo na Era das Redes Sociais. In: Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo – ECOB, 9, 2011, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos/Associação Brasileira de Pesquisa em Jornalismo. 2011, p. 7-19. Disponível em: http://www.raquelrecuero.com/arquivos/sbpjorrecuero.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.

SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do twitter. São Paulo: Paulus, 2010, 144 p.

SILVA, F. V. Violência dirigida aos professores na Internet: um estudo na rede social Twitter. 2016. 141f. Dissertação de mestrado (Mestrado em Educação) - Universidade Católica de Brasília, 2016.

SILVA, F. V.; SOUSA, C. Â. M. Violência dirigida aos Professores no Twitter: uma análise sobre a quais grupos de disciplinas mais se destina. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional (Curitiba. Impresso), v. 14, p. 154-171, 2019.

SOARES, L. H. et al. A autoridade docente e a sociedade da informação: o papel das tecnologias informacionais na docência. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 106, p. 88-109, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362019002701655. Acesso em: 08 jun. 2020.

SOUSA, C. Â. M. Novas linguagens e sociabilidades: como uma juventude vê novas tecnologias. Revista Interacções, Santarém, v. 7, n. 17, p. 170-188, 2011. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/452/406. Acesso em: 10 fev. 2020.

SOUSA, C. A. L. O juízo juvenil no espaço virtual. In: Sousa, C. Â. M. (Org.). Juventudes e Tecnologias: sociabilidades e aprendizagens. Brasília: Liber Livro - UNESCO, 2015, p. 207-232. Disponível em: https://socialeducation.files.wordpress.com/2016/03/juventudes-e-tecnologias-_site.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.

ZUIN, A. A. S. O YouTube e o Cyberbullying de alunos contra professores around the world. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v.11, n. 2, p. 340-350, 2017 (jun./ago.).

ZUIN, A. A. S. Violência e Tabu Entre Professores e Alunos: a internet e a reconfiguração do elo pedagógico. São Paulo: Cortez Editora, 2012, 262 p.

ZUIN, A. A. S. Adoro odiar meu professor: o aluno entre a ironia e o sarcasmo pedagógico. Campinas/ SP: Autores Associados, 2008, 121p.

Published

2023-05-19

How to Cite

SILVA, F. V. da; SOUSA , C. Ângelo de M.; ABADIA, L. R. . A little blue bird told me: expressions of students’ violence against teachers. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4917036, 2023. DOI: 10.14244/198271994917. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4917. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-01
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-08-24
##plugins.generic.dates.published## 2023-05-19