Dialogic literary talk in prison: a Freirean educational experience for humanization

Authors

  • Vanessa Cristina Girotto Nery Universidade Federal de Alfenas
  • Vanessa Gabassa Universidade Federal de Goiás
  • Suellen Drumond Kler Universidade Federal de Alfenas
  • Ana Maria da Silva Barbosa Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994678

Keywords:

Educational Laws, Critical Reading, Freedom, Education in Prison.

Abstract

The article herein aims to disseminate the results of a university extension and research project carried out between 2018 and 2019 at a prison unit in the countryside of Minas Gerais, a state in Brazil. The project focused on the development of an action called Dialogic Literary Talk, which involves reading classic works of the universal literature, and also the proposed dialogue based on those readings directed to individuals in deprivation of freedom. The study had as its theoretical framework the dialogic perspective of learning, especially based on Paulo Freire’s oeuvre, and it was guided by a field research with a qualitative approach. The instruments used for data collection were field diaries and the recording of the participants’ speeches in the literary talks, which were held weekly. As a result, the reading of words was evidenced as the enabler to the reading of the world through dialogue. By discussing the texts, the individuals were able to denounce their oppressive reality (absence of basic rights, injustice, disrespect, privileges of some groups, prejudice, discrimination) and also to announce new perspectives (to do the right thing, to change themselves and their reality, to overcome challenges) in a movement towards awareness and hope. In addition, the literary talks led to the emergence of broader reflections on the prison system and the need for progressive and humanizing educational policies for that context.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARROYO, Miguel González. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, 251p.

ARROYO, Miguel González. Paulo Freire: outro paradigma pedagógico? Educação em Revista, Belo Horizonte, v.35, Dossiê - Paulo Freire: O Legado Global, 2019, p. 1-20.

BOLSONARO em 25 frases polêmicas. Carta Capital. 2018. Disponível em: <https://www.cartacapital.com.br/politica/bolsonaro-em-25-frases-polemicas/> Acesso em 30. jun.2020.

BRASIL. Constituição da república Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 29 de Jul. 2020.

BRASIL. LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 29 Jul. 2020.

BRASIL. LEP: Lei de Execução Penal. Lei número 7210 de 11 de julho de 1984. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7210.htm. Acesso em: 09 dez 2019.

BRASIL. Departamento Penitenciário Nacional. DEPEN. 2019. Infopen. Disponível em < http://depen.gov.br/DEPEN/depen/sisdepen/infopen> Acesso em: 30. Jun. 2020.

CALIMAN, Geraldo. Pedagogia Social: seu potencial crítico e transformador. Revista de CIÊNCIAS da EDUCAÇÃO - UNISAL, Americana/SP, Nº 23, 341-368- Ano XII - 2º Semestre/2010.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. Tradução por Nilson Moulin. São Paulo: Companhia de Bolso, 2007, 288 p.

FLECHA, Ramón. Compartiendo Palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. [s.l.]: Paidós, 1997.

FLECHA, Ramón; MELLO, Roseli Rodrigues de. Tertúlia Literária Dialógica: compartilhando histórias. Presente! Revista de Educação. Salvador, n. 48, p. 29-33, Ano 13. mar.2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 55 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015, 143 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 66. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018 (1ª ed. 1970) 253 p.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 9ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979 (1ª ed. 1967) 150p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um Encontro com a Pedagogia do Oprimido. 13ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2006 (1ª ed. 1992) 245p.

GIROTTO, Vanessa C.; MELLO, Roseli R. de; Tertúlia Literária Dialógica entre crianças e adolescentes: conversando sobre âmbitos da vida, 2007. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós- graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2007.

GIROTTO, Vanessa. C.; REIS, Tais, B. Leitura de Clássicos Universais no ciclo da alfabetização: aprendizagem por meio da Tertúlia Literária Dialógica. TERRA ROXA E OUTRAS TERRAS, londrina v. 37, p. 1-116. junho 2019.

MACHADO, Ana Maria. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009, p. 144.

MAEYER, Marc De A Educação na Prisão não é uma Mera Atividade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 33-49, jan./mar. 2013.

MELLO, Roseli Rodrigues de. Tertúlia Literária Dialógica: espaço de aprendizagem dialógica. Contrapontos: revista de Educação da Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí vol. 3, n. 3, p. 449 – 457, set/dez. 2003.

MELLO, Roseli Rodrigues de; BRAGA, Fabiana Marini; GABASSA, Vanessa. Comunidades de aprendizagem: outra escola é possível. São Carlos: EduFSCar, 2012. 176 p.

MELLO, Keila Matilda de; GABASSA, Vanessa. Tertúlia Literária Dialógica: prática compartilhada de leitura. In: Lendo os brasis: Estudos sobre as práticas de leitura. Jairo Barbosa Moreira (org.). Goiânia: Edições Ricochete, 2018, 270p. P.47- 74

PEREIRA, Antonio. A educação-pedagogia no cárcere, no contexto da pedagogia social: definições conceituais e epistemológicas. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 10, n.0 p. 38-55, jan./dez. 2011.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas Literaturas. 2. ed. São Paulo: Companhia das letras, 2009, 238 p.

PRISÃO mais rígida opõe Bolsonaro e Haddad nas eleições 2018. Correio Braziliense 2018. Disponível em: <https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/brasil/2018/10/26/interna-brasil,715159/prisao-mais-rigida-opoe-bolsonaro-e-haddad.shtml> Acesso em 30. Jun. 2020.

SOLER, Marta. Dialogic Reading: a new understanding of the reading event. 2001. Tese (Doutorado), Harvard University, 2001.

VALLS, Rosa; PADROS, Maria; AGUILERA, Antônio. El proyecto includ-ed: estratégias para la inclusión y la cohesión social en Europa desde la educación. Investigación en la escuela, v. 3, n. 2, p. 31-43, 2014.

VALLS, Rosa; PADRÓS, Maria. Using Dialogic Research to Overcome Poverty: from principles to action. European Journal of Education. v. 46, n. 2, 173-183 jun. 2011.

VALLS, Rosa; SOLER Marta; FLECHA Ramón. Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana de Educación, n. 46, jan./abr. 2008.

Published

2021-03-24

How to Cite

CRISTINA GIROTTO NERY , V. .; GABASSA , V.; DRUMOND KLER, S. .; MARIA DA SILVA BARBOSA , A. . Dialogic literary talk in prison: a Freirean educational experience for humanization. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4678036, 2021. DOI: 10.14244/198271994678. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4678. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-02-25
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24