Television and human rights principles: a content analysis of the open TV newscasts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994336

Keywords:

Human rights, Television news, Content analysis, Informal education.

Abstract

Brazil establishes a commitment to Human Rights Education, through plans and guidelines that recognize the role of the media for this education. In this context, we highlight the importance of news programs, which are responsible for creating a hyper-reality and bringing facts considered true for Brazilian homes. The problem that guides the present study is: "How are Human Rights addressed in newscasts on open televisions in Brazil?". Based on this problem, we analyzed 60 newscast editions from five open broadcasters, for six months: Jornal Nacional (Rede Globo), SBT Brasil (SBT), Jornal da Record (Record), Jornal da Cultura (TV Cultura) e Brasil Urgente (Band). It is a documentary research that uses content analysis to systematize the data. In total, we analyzed 402 articles, and only 1.5% of the news mentioned the term "Human Rights". We also sought the frequency of mentioning the principles that support Human Rights (equality, freedom, fraternity, solidarity, dignity, diversity, democracy and secularism), which reached 5.7% of the total of articles. Even in the news that involve rights, they are not associated with the set of Human Rights by the media. Failure to mention these rights contributes to the ignorance and maintenance of prejudices in Brazil.

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Author Biographies

Flaviana de Freitas Oliveira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Coordenadora e docente do curso de Direito da União das Faculdades dos Grandes Lagos (Unilago) e professora substituta no Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José do Rio Preto. Doutoranda em Educação e mestra em Ensino e Processos Formativos pela Unesp. Vice-líder do grupo de pesquisa CNPq Direitos Humanos, Educação e Diversidades. Possui graduação em Direito e em Comunicação Social - Jornalismo.

Ana Maria Klein, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Docente do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José do Rio Preto. Assessora técnica da Coordenadoria de Ações Afirmativas, Diversidade e Equidade da Unesp. É pedagoga, cientista social, mestra e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Líder do grupo de pesquisa CNPq Direitos Humanos, Educação e Diversidades.

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Published

2024-05-31

How to Cite

OLIVEIRA, F. de F.; KLEIN, A. M. Television and human rights principles: a content analysis of the open TV newscasts. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e4336021, 2024. DOI: 10.14244/198271994336. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4336. Acesso em: 29 jun. 2024.

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