Read-write academic discursive genres in initial teacher training: a challenge for university education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994332

Keywords:

Teacher training, Reading, Writing, University education.

Abstract

Reflections are presented from a group of teacher/researchers who, through the use of various forms of recording in teaching and extension activities promoted by the Academic Literacy Laboratory (LabLA/UFF), have collected reports from participants about the practices of read-write discursive genres from the academic sphere, recognized as supporting training for educational praxis. In an essayistic way, the thesis is defended according to which these teaching practices of reading-writing at universities have distanced themselves from the use of language as a social practice in/from student construction and an essential training axis for teaching, which leads to problematization: What is the role of university professors/researchers in working with the insufficient proficiency of undergraduate students and basic education teachers during their reading/writing performances in the academic sphere? Starting from the dialogical, discursive and historical perspective of language, the intention is to discuss the reading-writing axes of academic discursive genres in teacher training whose teaching is a fundamental part of the work of university professors. As final considerations, it is reiterated that the academic discursive community and, especially, the higher education teacher are responsible for providing students with literacy practices in which teaching-learning through research for teaching work is central, with an emphasis on guidance process as a work to train teachers for basic education, without giving up understanding the process of doing research, partiality in science, the history of the social division of teaching work to (re)know and (re)create their function in society and the need for (re)encounter between scientific and pedagogical practices in teaching practice.

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Author Biographies

Jéssica do Nascimento Rodrigues, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Licenciada em Letras (Português/Inglês) pela UEMG (2000), Especialista em Educação pela UFLA (2002) e em Revisão de Texto pela FGF (2012), Mestre em Educação pela UFRRJ (2010) e Doutora em Educação pela UFF (2014), onde também realizou Estágio Pós-doutoral (2017). É professora adjunta da UFF, Campus Gragoatá, responsável pela disciplina Língua Portuguesa - Conteúdo e Método. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Leitura e Escrita Acadêmica (GEPLEA/UFF) e coordenadora do programa de extensão Laboratório de Letramentos Acadêmicos (LabLA). É chefe da Divisão de Prática Discente (DPD/PROGRAD/UFF). Letramento acadêmico e docente, formação de professores da educação básica e ensino de Língua Portuguesa são alguns de seus temas de interesse.

Danuse Pereira Vieira, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Possui doutorado em Linguística Aplicada (UFRJ-2018), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2011), graduação em Português-Latim pela Faculdade de Letras-UFRJ (1996), Licenciatura em Português-Latim pela Faculdade de Educação -UFRJ (1998). Atualmente é professora na FEUFF- (Faculdade de Educação da UFF), docente I- Secretaria Estadual de Educação-RJ. Tem experiência na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, literatura, linguística, língua escrita, educação, práticas educacionais.

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Published

2024-05-31

How to Cite

RODRIGUES, Jéssica do Nascimento; VIEIRA, Danuse Pereira. Read-write academic discursive genres in initial teacher training: a challenge for university education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e4332020, 2024. DOI: 10.14244/198271994332. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4332. Acesso em: 26 dec. 2024.
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