Read-write academic discursive genres in initial teacher training: a challenge for university education
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994332Keywords:
Teacher training, Reading, Writing, University education.Abstract
Reflections are presented from a group of teacher/researchers who, through the use of various forms of recording in teaching and extension activities promoted by the Academic Literacy Laboratory (LabLA/UFF), have collected reports from participants about the practices of read-write discursive genres from the academic sphere, recognized as supporting training for educational praxis. In an essayistic way, the thesis is defended according to which these teaching practices of reading-writing at universities have distanced themselves from the use of language as a social practice in/from student construction and an essential training axis for teaching, which leads to problematization: What is the role of university professors/researchers in working with the insufficient proficiency of undergraduate students and basic education teachers during their reading/writing performances in the academic sphere? Starting from the dialogical, discursive and historical perspective of language, the intention is to discuss the reading-writing axes of academic discursive genres in teacher training whose teaching is a fundamental part of the work of university professors. As final considerations, it is reiterated that the academic discursive community and, especially, the higher education teacher are responsible for providing students with literacy practices in which teaching-learning through research for teaching work is central, with an emphasis on guidance process as a work to train teachers for basic education, without giving up understanding the process of doing research, partiality in science, the history of the social division of teaching work to (re)know and (re)create their function in society and the need for (re)encounter between scientific and pedagogical practices in teaching practice.
Metrics
References
ANTUNES, Irandé. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
AZEREDO, José Carlos. A quem cabe ensinar a leitura e a escrita? In: PAULIUKONIS, Maria Aparecida Lino; GAVAZZI, Sigrid. (Org.). Da língua ao discurso: reflexões para o ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007, p. 30-42.
AZEVEDO, Maria Raquel de Carvalho; TERRIEN, Jacques. Ensinar a pesquisar: o que aprendem docentes universitários que orientam monografia. In: LEITE, Carlinda; ZABALZA, Miguel (Org.). Ensino superior: inovação e qualidade na docência. VII Congresso Iberoamericano de Docência Universitária: Livro de Atas. 1 ed. Porto, Portugal: CIIE Centro de Investigação e Intervenção Educativas, 2012, v. 1, p. 120-132.
BAGNO, Marcos. Sobre peixes e linguagem. In: ANTUNES, Irandé. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010, p. 11-12.
BAKHTIN, Mikhail (VOLOSHINOV, Valentin Nikoláievitch, 1929). Marxismo e filosofia da linguagem. 6. ed. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2010a.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. 7. ed. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2010b.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, [1953] 2011.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 3. ed. São Paulo: Hucitec/Unesp, [1934-1935] 1988.
BARBOSA, Marinalva Vieira. Impasses entre teoria e prática na formação do professor de língua materna. In: RIOLFI, Cláudia Rosa; ALMEIDA, Sonia; BARZOTTO, Valdir Heitor (Org.). Leitura e escrita: impasses na universidade. São Paulo: Paulistana, 2013, p. 91-98.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 6. ed. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
CHARAUDEAU, Patrick. Prefácio. In: PAULIUKONIS, Maria Aparecida Lino; GAVAZZI, Sigrid. (Org.) Texto e discurso. Rio de Janeiro: Lucerna, 2008, p. 7-8.
CINTRA, Anna Maria Marques. Discutindo apropriação de informações e autonomia de linguagem de pós-graduandos. In: RIOLFI, Cláudia Rosa; ALMEIDA, Sonia; BARZOTTO, Valdir Heitor (Org.). Leitura e escrita: impasses na universidade. São Paulo: Paulistana, 2013, p. 41-62.
DELCAMBRE, Isabelle; REUTER, Dominique Lahanier. Discurso de outrem e letramentos universitários. In: RINCK, Fanny; BOCH, Françoise; ASSIS, Juliana Alves (Org.). Letramento e formação universitária: formar para a escrita e pela escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015, p. 225-250.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do Círculo da Bakhtin. Curitiba: Criar Edições, 2009.
FARACO, Carlos Alberto; VIEIRA, Francisco Eduardo. Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo. EDUNESP, 2005a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 41. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005b.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho D’água, 1997.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
GRIGOLETTO, Marisa. Do temor do texto ao texto próprio: desafios ao estudo da linguagem. In: RIOLFI, Cláudia Rosa; ALMEIDA, Sonia; BARZOTTO, Valdir Heitor (Org.). Leitura e escrita: impasses na universidade. São Paulo: Paulistana Editora, 2013, p. 99-111.
GRILLO, Sheila Vieira de Camargo. Esfera e campo. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012, p. 133-160.
JOVCHELOVITH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução Pedrinho A. Guareschi. Rio de Janeiro: Vozes, 2008, p. 90-113.
KLEIMAN, Ângela Bustos; ASSIS, Juliana Alves (Org.). Significados e ressignificações do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016.
MOTTA-ROTH, Désirée; HENDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.
NÓVOA, António. Relação escola-sociedade: novas respostas para um velho problema. In: SERBINO, Raquel Volpato et al. (Org.). Formações de professores. São Paulo: UNESP, 1998, p. 19- 39.
RODRIGUES, Jéssica do Nascimento; RANGEL, Mary. Os desafios da escrita para licenciandos de pedagogia: apreciações valorativas sobre o ensino de gêneros discursivos acadêmicos. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Brasília, v. 19, n. 1, p. 26-52, 2018.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Ensino superior: lugar da escrita no e da produção do conhecimento. In: RIOLFI, Cláudia Rosa; ALMEIDA, Sonia; BARZOTTO, Valdir Heitor (Org.). Leitura e escrita: impasses na universidade. São Paulo: Paulistana, 2013, p. 63-72.
SOUZA, Micheli Gomes de; BASSETTO, Lívia Maria Turra. Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, p. 83-110, 2014.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes: formação profissional. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
VIEIRA, Danuse Pereira. Laços com a escrita: o traço que tece sentidos nas aulas de História. 2011. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2011.
VYGOTSKY, Levy Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. São Paulo: Abril Cultural, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-02-08
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31