Bioeconomics as a subject of an undergraduate course of Economic Science
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993916Keywords:
Bioeconomics, Economic Sciences, Pedagogical Project, Syllabus.Abstract
This study aims to justify the importance of adding the discipline Bioeconomics in the curricular grade of an Economic Sciences Course. The strengthening of the techno-scientifical basis for this area of knowledge has been advocated in reports from international and national entities such as the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) and the National Confederation of Industry (CNI). The study comprises a literature review of the narrative type from selected references. Legal resolutions that include curricular guidelines as well as sectoral reports ground the proposal. As a result, empirical data reveal that the word bioeconomics appears only as elements of syllabus in few undergraduate courses in Brazil. Some graduate courses, on the other hand, adopt the bioeconomics discipline as a module. The proposal to add the discipline in the undergraduate course is dare and demand paradigm change. A common point for the implementation of a master's degree in bioeconomics in Germany is the partnership between academia and the private sector.
Metrics
References
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - MEC. Parecer 776 de 1997. Orienta para as diretrizes curriculares dos cursos de graduação. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 1997.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - MEC. Parecer CNE/CES Nº: 95/2007. Altera o Parecer CNE/CES nº 380/2005 e a Resolução CNE/CES nº7/2006, relativos as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Ciências Econômicas. Brasília: Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior, 2007.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – MEC. Resolução n° 4, de 13 de julho de 2007, que institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Ciências Econômicas, bacharelado. Brasília: Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior, 2007.
BRASIL. MINISTÉRIO DA INDÚSTRIA, COMÉRCIO EXTERIOR E SERVIÇOS. Edital de Chamamento Público nº 1/2018. Seleção de Instituições de Ensino, Pesquisa e Desenvolvimento para Coordenação de Programas Prioritários Estabelecidos pelo CAPDA. Brasília: MDIC, 2018.
CHING, Hong Yuh; SILVA, Edson Coutinho da; TRENTIN, Paulo Henrique. Formação por competência: experiência na estruturação do Projeto Pedagógico de um curso de Administração. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 15, n 4, p. 697–727, Out/Dez, 2014. ISSN 2358-0917
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA – CNI. Bioeconomia: uma agenda para o Brasil. Brasília: CNI, 2013. Disponível em: https://www.portaldaindustria.com.br/publicacoes/2019/4/bioeconomia-uma-agenda-para-brasil/. Acesso em: 13 de outubro de 2019.
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA – CNI. Bioeconomia: oportunidades, obstáculos e agenda. Brasília: CNI, 2014. Disponível em: http://arquivos.portaldaindustria.com.br/app/conteudo_24/2014/07/22/479/V35_Bioeconomiaoportuidadesobstaculoseagenda_web.pdf Acesso em: 13 de outubro de 2019.
FARIA, Edson; CALDEIRA-PIRES, Armando de Azevedo. Economia Circular e Bioeconomia: Como as Abordagens se Relacionam? 7º Workshop Acadêmico Internacional em produção limpa avançada. Anais... Barranquila, Colombia, 2018. Disponível em: http://www.advancesincleanerproduction.net/7th/files/sessoes/6B/6/faria_and_caldeira-pires_academic.pdf Acesso em: 15 de setembro de 2019
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA – IPEA. Brasil 2035: cenários para o desenvolvimento. Brasília: IPEA, Assecor, 2017. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=30156 Acesso em: 26 de junho de 2019.
LEWANDOWSKI, Iris; DENNELER, Sascha. Master’s program in Bioeconomy. Global Summit 2015. Anais... Berlim, 25 e 26 de novembro, 2015. Disponível em: https://gbs2015.com/fileadmin/gbs2015/Downloads/Poster_Track1.pdf Acesso em: 30 de junho de 2019.
ORGANIZAÇÃO DE COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO - OCDE. The bioeconomy to 2030: designing a policy agenda. Paris, France, White House. National Bioeconomy Blueprint; White House, Washington, DC, USA, 2009. Disponível em: https://read.oecd-ilibrary.org/economics/the-bioeconomy-to-2030_9789264056886-en#page7 Acesso em: 15 de setembro de 2019.
PETERSEN, Ines; MANDEL, Anni; RAUSCH, Thomas. BBW ForWerts Graduate Program - Moving Bioeconomy Research Forward. Global Summit. Anais... Berlim, 25 e 26 de novembro, 2015. Disponível em: https://gbs2015.com/fileadmin/gbs2015/Downloads/Poster_Track1.pdf Acesso em: 30 de junho de 2019.
ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta paulista de enfermagem, v. 20, n. 2, p. v-vi, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001 Acesso em: 26 de junho de 2019.
SANTI, Thais. A corrida da bioeconomia. Reportagem de Capa. Revista Tecnologia em Celulose e Papel. Ano 73, n. 03, São Paulo, 2012. Disponível em: http://www.celso-foelkel.com.br/artigos/outros/01_A%20corrida%20da%20bioeconomia.pdf Acesso em: 27 de junho de 2019.
SUPERINTENDÊNCIA DA ZONA FRANCA DE MANAUS – SUFRAMA. Capda realiza primeira reunião ordinária de 2019. Notícias. Disponível em: http://site.suframa.gov.br/noticias/capda-realiza-primeira-reuniao-ordinaria-de-2019. Acesso em 29 de junho de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM. Projeto Pedagógico do Curso de Ciências Econômicas da UFAM. Departamento de Economia e Análise. Faculdade de Estudos Sociais. Universidade Federal do Amazonas: Manaus, 2008.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM. Estatuto. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 1998.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM. Plano de Desenvolvimento Institucional: 2016-2025. Departamento de Modernização Administrativa-PROPLAN. Manaus: Edua, 2016.
VOSGERAU, Dilmeire Sant'Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014. http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08 Acesso em: 30 de junho de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-09-12
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-23