Pedagogical Coordinators: reflections and practices for beginning teacher onboarding and support
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271996453Keywords:
Teacher induction, Beginning teacher, Teacher professional insertion, Professional development.Abstract
This study is part of an inter-institutional research program focused on induction processes for beginning teachers in basic education, and aimed at analyzing the results of training a group of pedagogical coordinators of the regional education board (DRE) of the municipal school system of São Paulo. Four in-person training meetings were held, which were recorded and transcribed, having a duration of four hours and the attendance of approximately forty coordinators. The collected data were systematized and organized into four dimensions of analysis that cover the feelings experienced by coordinators as beginning teachers, their challenges in supporting and supervising the beginning teacher in the school context, and the onboarding and follow-up actions carried out, as well as the considerations and practices mobilized during the training. The data suggest that the issue of professional insertion and teacher induction may be invisible in many schools, but in others it is a sensitive topic that has led to beneficial actions and practices for beginning teachers. The activities proposed in the meetings not only stimulated discussions about the various elements, both objective and subjective, involved in the professional insertion of teachers, but more importantly, they helped to highlight initiatives considered as contributing factors to professional insertion in the literature, with the potential to establish an induction program.
Metrics
References
ALARCÃO, Isabel; ROLDÃO, Maria do Céu. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 109-126, 2014.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O relacionamento interpessoal na coordenação pedagógica. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (org.). O coordenador pedagógico e o espaço da mudança. São Paulo: Loyola, 2003a, p. 67-80.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. A dimensão relacional no processo de formação docente: uma abordagem possível. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena Silva (org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Loyola, 2003b, p. 77-88.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O Coordenador Pedagógico e a questão do cuidar. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (org.). O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. São Paulo: Loyola, 2010, p. 41-60.
ANDRÉ, Marli E. Dalmaso Afonso de. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, p. 1-20, 2018.
CLOT, Yves. Le travail à cœur. Paris: La Découverte, 2010.
CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos (UFSCar), v. 14, jan.- dez. 2020.
FOERSTE, Erineu. Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez, 2005.
GINGRAS, Channy; MUKAMURERA, Joséphine. S’insérer en enseignement au Québec lorsqu’on est professionnellement précaire: vers une compréhension du phénomène. Revue des sciences de l'éducation, Montréal, v. 34, n. 1, p. 203-222, 2008.
GROPPO, Cristiane; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Passagem de professor a professor coordenador: o choque com a realidade. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (org.). O coordenador pedagógico e a formação centrada na escola. São Paulo: Loyola, 2013, p. 93-107.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2004.
LESSARD, Claude et al. La place des sciences humaines et sociales dans l’expertise et les savoirs professionels des enseignants. Bruxelles: De Boeck, 2004.
MORGADO, José Carlos. Currículo e profissionalidade docente. Porto: Porto Editora, 2005.
NÓVOA, Antônio. Professores: Imagens do futuro presente. Universidade de Lisboa, EDUCA, 2009.
NUNEZ-MOSCOSO, Javier; TARDIF, Maurice; BORGES, Cecília. La inserción profesional como experiencia subjetiva: el caso los profesores noveles en Quebec. Educação e Pesquisa, São Paulo (USP-SP), n. 44, 2018.
PAUL, Maela. Autour du mot accompagnement. Recherche et Formation, Paris, n. 62, p. 91-108, 2009.
PAUL, Maela. Accompagnement. In: DELORY-MOMBERGER, Christine (ed.). Vocabulaire des histoires de vie et de la recherche biographique. Toulouse: Érès, 2019, p. 267-271. (Questions de société).
PEREIRA, Rodnei; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Mapear os conhecimentos prévios e as necessidades formativas dos professores: uma especificidade do trabalho das coordenadoras pedagógicas. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico e seus percursos formativos. São Paulo: Loyola, 2018.
PÉREZ-GÓMEZ, Alberto. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan. O trabalho do coordenador pedagógico na visão de professores e diretores: contribuições à compreensão de sua identidade professional. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (org.). O coordenador pedagógico: provocações e possibilidades de atuação. São Paulo: Loyola, 2012, p. 9-20.
PRÍNCEPE, Lisandra M.; ANDRÉ, Marli. Condições de trabalho na fase de indução profissional dos professores. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre (UFRGS), v. 19, p. 60-80, 2019.
PRÍNCEPE, Lisandra; PEREIRA, Rodnei; RIGOLON, Walkiria de Oliveira. Formação de Formadores em tempos (extra) ordinários: uma pesquisa em coprodução. Relatório de Pesquisa Pós-Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação: Formação de Formadores) - PUC-SP, São Paulo, 2022.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.
VEZUB, Lea; ALLIAUD, Andrea. El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo e desarrollo profesional de los docentes noveles. ANEP, CFE, OEI, 2012. Disponível em: https://oei.int/oficinas/uruguay/publicaciones/el-acompanamiento-pedagogico-como-estrategia-de-apoyo-y-desarrollo-profesional-de-los-docentes-noveles-ano-2012. Acesso em: 20 jun. 2022.
WONG, Harry K. Programas de indução que mantêm os novos professores ensinando e melhorando. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos (UFSCar), v. 14, jan.-dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-14
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31