Narrativas críticas de uma professora: entre as memórias e os saberes docentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6259

Keywords:

Teacher Education; Teaching knowledge; Narrative Research; Teaching profession

Abstract

The present work was developed through narratives of experiences that formed a teacher-researcher-participant, in a process of professional transformation. These are narratives built from memories and authors with whom we dialogue, seeking the production of meaning as a transformation strategy. The theoretical-methodological basis is the narrative research proposed by Canadian authors Clandinin and Clonnelly (2015). Since historical transformations do not occur spontaneously, but are concrete and produced by men and women, we resort to an understanding that allows the researcher to take a position on their worldview and their utopias. Narrative research addresses thinking and learning through storytelling and retelling, with the possibility of transforming this experience. Memory boxes, with creative narratives, were built from real characters who were part of the constitution of the teacher-researcher-participant. Finally, we build a reflection through the memories and knowledge that make up the teaching profession.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Denise Marques Morais, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Presidente Antônio Carlos - UNIPAC - Araguari-MG (2007). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da  Universidade Federal de Uberlândia. Atua como professora de ciências da Educação da Básica. 

Camila Lima Coimbra, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

 

 

References

CLANDININ, D. Jean. Potentials and possibilities for narrative inquiry. In: CAMPBELL, M.; THOMPSON, L. (Ed.). Issues of identity in music education: Narratives and practice advances in music education. Charlotte, NC: Information Age Publishing. 2010. p. 1-11.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Relatos de experiência e investigacion narrativa. In. LARROSA, J. Déjame que te cuentes. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiências e histórias na pesquisa qualitativa. Tradução de Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU – 2 ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015. 244p.

DA SILVA SOUSA, Maria Goreti; DE OLIVEIRA CABRAL, Carmen Lúcia. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, [S. l.], v. 33, n. 2, 2015. DOI: 10.24933/horizontes.v33i2.149. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/149. Acesso em: 23 nov. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. Escola cidadã. São Paulo: Editora Cortês, 1997.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em educação. Ciência & Educação, Bauru, v.11, p.327-345, 2005.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez Editora. 1994.

MELLO, Dilma Maria. Histórias de subversão do currículo, conflitos e resistências: buscando espaço para a formação do professor na aula de língua inglesa do Curso de Letras. São Paulo, 2004. Tese (Doutorado em Linguística) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

MELLO, Dilma Maria. Pesquisa narrativa: fenômeno estudado e método de pesquisa. In: ROMERO, T. R. de S. (Org.). Autobiografias na (re)constituição de identidades de professores de línguas: o olhar crítico-reflexivo. Campinas: Pontes, 2010. p. 171-187.

MELLO, Dilma Maria. A Teacher's Story of Facing the Road of Change. (A história de uma professora ao enfrentar o caminho da mudança) In: Polifonia (UFMT), v. 19, p. 261-279, 2012.

MOREIRA, Maria Alfredo. Quebrando os silêncios das histórias únicas: As narrativas profissionais como contranarrativas na investigação e formação em supervisão. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 11–29, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/43. Acesso em: 23 nov. 2022.

MOTTA, Thais da Costa.; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisa formação: uma opção teórico metodológica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizer fazer dizer os saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, online, v. 4, n. 12, p. 1034 – 1049, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n12.p1034-1049. Acesso em: 20/11/2022.

NÓVOA, Antõnio. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, v. 47, p. 1106-1133, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053144843. Acesso em: 20/11/2022.

OLIVEIRA, G. Conhecimento prático profissional e prático pessoal: experiências que vivi/vivo são histórias que constituem professor. 2017. 104f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Uberlândia, 2017.

OLIVEIRA, C. B.; SILVA-FORSBERG, M. C. O uso de narrativas nas pesquisas em formação docente em educação em ciências e matemática. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 22, n. 14867, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/21172020210102. Acesso em: 20/11/2022.

PAIVA, V. L. M. de O. E. A pesquisa narrativa: uma introdução. Rev. Bras. Linguist. Apl., Belo Horizonte, v.8, n.2, p.1-5, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1984-63982008000200001. Acesso em: 20/11/2022.

SOUZA, E. C. de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, UFRN, v. 25, n. 11, p. 22-39, jan./abr. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285. Acesso em: 22 nov.. 2022.

SAVIANI, Demerval. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e020063, 2020. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1463. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1463. Acesso em: 23 nov. 2022.

STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides.; ZITKOSKI, Jaime. José. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. Autêntica: Belo Horizonte, 2008.

Published

2024-10-14

How to Cite

ARANTES, Alessandra; MARQUES MORAIS, Denise; LIMA COIMBRA, Camila. Narrativas críticas de uma professora: entre as memórias e os saberes docentes. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6259130, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6259. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6259. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-24
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-10-03
##plugins.generic.dates.published## 2024-10-14

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.