Reflective training in distance pedagogy: what the learning portfolios reveal
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994935Keywords:
Distance pedagogy, Learning portfolio, Reflective teacher.Abstract
In this paper we analyze a training experience for in-service teachers, within a distance learning Pedagogy course, offered by a public university. The research aimed to understand how the reflective thinking of “student-teachers” was developed during the course, focusing on the subjects covered in the written productions, documented in the learning portfolio (blogs), during the nine training semesters. A qualitative case study was conducted, guided by the theoretical model of the reflective teacher. In the analysis, we identified the recurring themes in each of the eight categories defined in the study, considering three distinct moments of the course. The results show the occurrence of a gradual development process of the students' reflective thinking. Initially, the distribution of reflections, according to the themes, highlighted the need to understand himself and his role as a student in the course. At the intermediary moment, new themes emerge, based on the questions and the relationships established between the theory studied and the practices developed in schools. In the final semesters, the focus of reflections centered on teaching and learning, generating new understandings about “being a teacher”. The reflections systematically recorded in the portfolio proved to be important for “student-teachers” to build new ways of thinking about how to teach and how students learn, allowing the reconstruction of pedagogical practices.
Metrics
References
ALARCÃO, Isabel. Ser professor reflexivo. In:___. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto, 1996. p. 171-189. (Coleção Cidine).
ALARCÃO, Isabel (Org). A escola reflexiva e a nova racionalidade. Porto Alegre: Armed, 2001.
ARAGÓN, Rosane; MENEZES, Crediné Silva; NOVAK, Silvestre. Curso de graduação licenciatura em pedagogia na modalidade a distância (PEAD): concepção, realização e reflexões. In: NOVAK, Silvestre et al. Aprendizagem em rede na educação a distância: práticas e reflexões. Porto Alegre: Evangraf, 2014. (Série EAD).
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 1, de 15 de maio de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, 2006.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o Art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, Edição 110, Seção 1, 25 de maio de 2017.
BRASIL. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/referenciais.pdf. Acesso em: 10 jan. 2010.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da educação superior 2017: resumo técnico. Brasília: Inep, 2018. Disponível em:http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf. Acesso em: 06 set. 2018.
BORDAS, Mérion; NEVADO, Rosane Aragón; CARVALHO, Marie Jane. Formação de Professores: pressupostos pedagógicos do curso de Licenciatura em Pedagogia/EA. In: Informática na Educação: teoria e prática, Porto Alegre, v.8, n.1, p. 143-167, 2005.
DEWEY, John. Como pensamos como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. 3ª ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
DARSIE, Marta Maria Pontin; CARVALHO, Anna Maria Pessoa. O início da formação do professor reflexivo. Revista da Faculdade de Educação da USP, São Paulo, v. 22, nº 2, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
FONTANELLA, Bruno José Barcellos et al. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 24, nº 1, p. 17-27, jan. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2008000100003.
LUTZ, Celi; ARAGÓN, Rosane. Mudança de concepção sobre a formação a distância: visão de estudantes do projeto PEAD. In: NOVAK, Silvestre et al. Aprendizagem em rede na educação a distância: práticas e reflexões. Porto Alegre: Evangraf, 2014. (Série EaD).
MORAN, José. A Educação a distância, mais focada em pesquisa e colaboração. In: FIDALGO, F. S. R. et al. (Orgs.). Educação a distância: meios, atores e processos. Belo Horizonte: CEAD-UFMG, 2013.
NEVADO, Rosane: MENEZES, Crediné: CARVALHO, Marie Jane. Educação a Distância mediada pela internet: uma abordagem interdisciplinar na formação docente. Renote, Porto Alegre, CINTED-UFRGS, v. 4, nº 2, p. 1-11, 2006.
NEVADO, Rosane Aragón; CARVALHO, Marie Jane Soares; MENEZES, Crediné Silva (Org.). Aprendizagem em Rede na Educação a Distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007.
NÓVOA, Antônio. O professor pesquisador e reflexivo. Entrevista concedida ao Programa Salto para o Futuro em 13 de julho de 2001. Rio de Janeiro, TV Escola (MEC), 2001. Documento impresso.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, nº 166, p.1.106-1.133, out./dez. 2017.
PERRENOUD, Philippe. Formar professores em contextos sociais em mudança: prática reflexiva e participação crítica. Trad. D. B. Catani. Apresentado na XXII Reunião Anual da ANPEd, Caxambu. Revista Brasileira de Educação, n. 12, p. 05-21, set./dez. 1999. Disponível em: http://goo.gl/lXtoBT. Acesso em 10 out. 2016.
PERRENOUD, Philippe. A formação dos professores no século XXI. In: ______ et al. (Orgs.). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre, Artmed, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 78-91.
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Trad. João Batista Kreuch. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
TURCHIELO, Luciana Boff. A formação de professores reflexivos no curso de pedagogia a distância da UFRGS: um estudo de caso. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
TURCHIELO, Luciana Boff; ARAGÓN, Rosane. A formação do professor reflexivo em um curso a distância. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 701-723, jul. 2018. ISSN 2175-795X. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2018v36n2p701. Acesso em: 06 jun. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia a distância. FACED-UFRGS, 2006.
VALENTE, José Armando. Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. In: VALENTE, José Armando; FREIRE, Fernanda Maria Pereira; ARANTES, Flávia Linhalis (Orgs.). Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas: NIED/Unicamp, 2018.
VALENTE, José Armando; BUSTAMANTE, Silvia Branco Vidal (Orgs.) Educação a Distância: prática e a prática do profissional reflexivo. São Paulo: Avercamp, 2009.
ZEICHNER, Kenneth. Reflective teaching and field-based experience in teacher education. Interchange, nº 12, p. 1-22, 1981.
ZEICHNER, Kenneth. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1998.
ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente.
Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, nº 103, p. 535-554, maio/ago. 2008. Disponível em: https://goo.gl/DevUFp. Acesso em: 20 maio 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-04-14
##plugins.generic.dates.published## 2022-07-15