Prejudice, discrimination and stigma against people with disabilities: a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994825

Keywords:

Special education, People with disabilities, Stigma.

Abstract

The stigma, prejudice and discrimination are harmful violent phenomena for a large part of the population, especially for people with disabilities. Studies show that this public is a direct target of these phenomena, which are manifested in physical or attitudinal barriers that prevent their coexistence and access to society. Even though legal documents guarantee the protection of people with disabilities against stigma, prejudice and discrimination, they still experience them on a daily basis. The objective of this research was to analyze the Brazilian scientific production on prejudice, discrimination and stigma against people with disabilities. To this end, a systematic literature review was carried out looking for Brazilian articles published between the years 2013 and 2018. In the end, 11 articles were selected, which were analyzed phenomenologically. The results showed that the public most investigated in the articles were people with physical disabilities, who are victims of violent phenomena mainly in the work environment, in the family circle and in the community. Violence unfolds in physical and attitudinal barriers, which make it difficult for them to access jobs and leisure spaces. Further research is needed to investigate the incidence of violence against people with disabilities and possible solutions to this phenomenon.

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Author Biographies

Marlon Jose Gavlik Mendes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Psicólogo pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO), Especialista em Psicologia Corporal pelo Centro Reichiano e em Psicopedagogia pela Faculdade do Centro-Oeste do Paraná (FACEOPAR), Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Doutor em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR).

Maria da Piedade Resende da Costa, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Possui formação em Psicologia pela Universidade Católica de Pernambuco (1975), graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Pernambuco, mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR (1984) e doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1992). Atualmente é professora associada do departamento de Psicologia da UFSCAR, com orientação no mestrado e doutorado e supervisão de pós-doutorado.

Fátima Elisabeth Denari, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Formada em Estudos Sociais e Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), Mestre em Educação Especial pela UFSCAR, Doutora em Educação pela UFSCAR. Atualmente é professora associada do departamento de Psicologia da UFSCAR, com orientação no mestrado e doutorado e supervisão de pós-doutorado.

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Published

2022-12-29

How to Cite

MENDES, M. J. G. . .; COSTA, M. da P. R. da; DENARI, F. E. Prejudice, discrimination and stigma against people with disabilities: a systematic literature review. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e4825027, 2022. DOI: 10.14244/198271994825. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4825. Acesso em: 22 jul. 2024.

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