Recreated dance: creative and emancipatory languages in Physical Education in Childhood
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993923Keywords:
Body language, Recreation, Children's dance, Prejudice.Abstract
The search for improvements in the quality of Physical Education teaching requires an increasing emphasis on teacher training. In this sense, this work presented the result of interventions with the theme of creative and recreational dance developed in a university extension course entitled: recreational games in early childhood and carried out by undergraduate students in Physical Education. For its development, study, research, planning and intervention activities were carried out with Early Childhood Education children aged between 4 and 5 years enrolled in a municipal public school in a city in the state of Tocantins, northern Brazil. The results of the action demonstrated that disciplines focused on the expression of body language are necessary in an attempt to deconstruct prejudices through factual opinions. It can be inferred that interventions with recreation and dance make it possible to stimulate the corporal and subjective development of children. For this reason, it is important that body language expressions are considered when developing public educational policies aimed at Brazilian municipalities.
Metrics
References
AWAD, Hani Zehdi Amine; SANTOS, Marcelo Grangeiro; BARBOSA, José Antonio Strumendo in PIMENTEL, Giuliano de Assis Gomes; AWAD, Hani Zehdi Amine Org(s) Recreação total. 1° ed. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2015.
ATARA Sivan. Leisure education in schools: challenges, choices and consequences. World Leisure Journal. v 59, n°1, p.15-2, 2017.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.
BOBBIO, Norberto. Elogio da serenidade e outros escritos morais. São Paulo: Editora UNESP, 2002
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2013, p.424.
BRITO, Angela do Céu Ubaiara; KISHIMOTO, Tizuko Morchida. A mediação na Educação Infantil: possibilidade de aprendizagem. Educação, v. 44, p. 1-19, 2019.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. 8º ed. São Paulo: Cortez, 2014.
CHEN, Xiaobei; CHEN, Lan. Memories of the Revolution Childhood and the Modernization Childhood in China: 1950s–1980s. European Education, v.48, p.187–202, 2016.
COUSINEAU, C. Increasing Outdoor Recreation Participation Through the Schools: A Critical Perspective. World Leisure & Recreation, v.31, n°2, p.38–43,1989.
FERNÁNDEZ, Jose Fernando Tabares. El ocio y la recreación en América Latina: una lectura desde los modelos de desarrollo. In: FERNANDEZ, Jose Fernando Tabares; MONTOYA, Arley Fabio Ossa; BEDOYA, Victor Alonso Molina (coord.). El ocio, el tiempo libre y la recreación en América latina: problematizaciones y desafíos. Medellin: Editorial Civitas, 2005.
GOMES, Christiane; OSORIO, Esperanza; PINTO, Leila; ELIZALDE, Rodrigo. Lazer na América Latina/ Tiempo libre, ócio y recreación em Latinoamérica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
GOMES, Silvia Cristina Costa; MARTINS, Cristina Amorim. A presença do pensamento de Froebel, Dewey e Montessori nas diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Encontros Universitários da UFC, Fortaleza, v. 1, 2016.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: USP, 1971.
LIMA, A. J. A. O lúdico em clássicos da filosofia: uma análise em Platão, Aristóteles e Rousseau. II CONEDU. Congresso Nacional de Educação, Anais..., 2015.
MARQUES, Isabel A. Corpo, dança e educação contemporânea. Pro-Posições v.9, n° 2, p. 70-78, Junho de 1998.
MONDEN, Masafumi. Boys at the Barre: Boys, Men and the Ballet in Japan. Journal Japanese Studies, v.39, n° 2, p.145-167, 2019.
NASCIMENTO, Diego Ebling do; AFONSO, Mariângela da Rosa. A participação masculina na dança clássica: do preconceito aos palcos da vida. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 21, n. 1, p. 219-236, jul. 2013.
PIMENTEL, Giuliano de Assis Gomes. Lúdico o princípio de tudo. In: Teorias do Lazer, Maringá, Eduem, 2010.
PIMENTEL, Giuliano de Assis Gomes; AWAD, Hani. Usos e significados da recreação na produção acadêmica. Revista de Educação Pública, v. 29, p. 1-18, 2020.
SILVA, Débora Alice Machado; STOPPA, Edmur Antonio; ISAYAMA, Helder Ferreira; MARCELLINO, Nelson Carvalho; MELO, Victor Andrade. A importância da recreação e do lazer. Brasília: Gráfica e Editora Ideal, p. 52, 2011.
SOARES, Marília Vieira. Ballet ou Dança Moderna? Uma questão de Gênero. São Paulo na década de 30. Juiz de Fora: Clio Edições Eletrônicas, 43 p. 2002.
STORMANN, W. F. Cultural recreations and hierarchy: a historical interplay. Leisure/Loisir, v.34, n° 3, p. 223-241, 2010.
STRAZZACAPPA, Márcia. A tal "Dança Criativa": Afinal que dança seria? In: TOMAZZONI, Airton; WOSNIAK, Cristiane; MARINHO, Nirvana (Org.). Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, p. 39-46. 2010.
WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1975, p.13-44, 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-06-28
##plugins.generic.dates.published## 2020-07-28