Recreated dance: creative and emancipatory languages in Physical Education in Childhood

Authors

  • Valdilene Wagner Universidade Estadual de Maringá
  • Paulo Iran Pereira de Souza Universidade Federal do Tocantins
  • Rayla de Sousa Barbosa Universidade Federal do Tocantins.
  • Dayele Ribeiro de Castro Castanheira Universidade Federal do Tocantins.

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993923

Keywords:

Body language, Recreation, Children's dance, Prejudice.

Abstract

The search for improvements in the quality of Physical Education teaching requires an increasing emphasis on teacher training. In this sense, this work presented the result of interventions with the theme of creative and recreational dance developed in a university extension course entitled: recreational games in early childhood and carried out by undergraduate students in Physical Education. For its development, study, research, planning and intervention activities were carried out with Early Childhood Education children aged between 4 and 5 years enrolled in a municipal public school in a city in the state of Tocantins, northern Brazil. The results of the action demonstrated that disciplines focused on the expression of body language are necessary in an attempt to deconstruct prejudices through factual opinions. It can be inferred that interventions with recreation and dance make it possible to stimulate the corporal and subjective development of children. For this reason, it is important that body language expressions are considered when developing public educational policies aimed at Brazilian municipalities.

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Author Biographies

Valdilene Wagner, Universidade Estadual de Maringá

Doutorado em andamento em Educação Física. Mestre em Promoção da Saúde pela UniCesumar - PR. Graduada em Educação Física pelo Centro Universitário Integrado (Campo Mourão/PR). Graduada em Pedagogia pela UNIJALES (Campus Maringá). Especialista em Educação Especial pela UNIVALE. Possui nove anos de experiência na Educação Básica, atuando na Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Possui experiência em desenvolvimento de projetos em escolas de Educação em Tempo Integral. Tem experiência docente em APAE (Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais) Atuou com projetos em Centros de Integração atendendo a crianças e adolescentes de sete a quatorze anos em grau de vulnerabilidade social. Participa do PES Grupo de Pesquisa - Psicologia Esporte e Saúde da UniCesumar. Atualmente atua como Professora Substituta de Educação Física na Universidade Federal do Tocantins (UFT). 

Paulo Iran Pereira de Souza, Universidade Federal do Tocantins

Acadêmico do curso de licenciatura em Educação Física.

Rayla de Sousa Barbosa, Universidade Federal do Tocantins.

Acadêmica do curso de licenciatura em Educação Física.

Dayele Ribeiro de Castro Castanheira, Universidade Federal do Tocantins.

Acadêmica do curso de licenciatura em Educação Física.

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Published

2020-07-28

How to Cite

WAGNER, Valdilene; SOUZA, Paulo Iran Pereira de; BARBOSA, Rayla de Sousa; CASTANHEIRA, Dayele Ribeiro de Castro. Recreated dance: creative and emancipatory languages in Physical Education in Childhood. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3923109, 2020. DOI: 10.14244/198271993923. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3923. Acesso em: 23 dec. 2024.

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