Análise do discurso nas pesquisas em educação: perspectivas foucaultianas (Discourse analysis in education research: foucaultian perspectives)

Autor/innen

  • Maria Cecília Luiz UFSCar
  • Flávio Caetano da Silva UFSCar
  • Clarissa Galvão Bengtson UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993354

Abstract

The objective of this article is to assimilate the Discourse Analysis, according to Foucault, with the purpose of having this theoretical-methodological reference in the researches in Education. Based on the foucaultian perspective, the relation between discourse and power is elucidated, since for Foucault everything is practical and interconnected in the relations of power and knowledge. The discourse is more than the reference of things, as it allows a conceptual network that is its own. This study is justified due to the area of Education investigating and referring to the different discourses of segments of the school, such as: managers, teachers, students, employees, or even official texts on educational policies etc., that is, the diverse and deep perspectives to investigate things said. In order to facilitate the understanding of the Foucaultian theory, we sought to exemplify it with research related to the field of Education in general, as well as specific researches developed by research groups of the Education, Culture and Subjectivity Line of the Post-Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos.

Resumo
O objetivo deste artigo é auxiliar os pesquisadores da área de Educação a compreenderem algumas possibilidades de aplicação da Análise do Discurso, segundo Foucault, com o propósito de dispor deste referencial teórico-metodológico nas pesquisas em Educação. Foucault (1979) trata da relação entre discurso e poder, visto que para o autor as práticas discursivas estão interligadas nas relações de poder e saber. O discurso é mais do que a referência das coisas, pois possibilita uma rede conceitual que lhe é própria. Este estudo justifica-se devido à necessidade da área de Educação investigar e referendar os diferentes discursos de segmentos da escola, como: gestores, professores, alunos, funcionários, ou mesmo de textos oficiais sobre políticas educacionais, etc., isto é, as diversas e profundas perspectivas de investigar as coisas ditas. Para facilitar a compreensão da Análise do Discurso, buscamos exemplificá-la com pesquisas referentes ao campo da Educação, em geral, como também pesquisas específicas desenvolvidas em 2017 e 2018, por grupos de pesquisa da Linha Educação, Cultura e Subjetividade do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de São Carlos.

Keywords: Research in education, Discourse analysis, Foucaultian perspectives.
Palavras-chave: Pesquisa em educação, Análise do discurso, Perspectivas foucaultianas.

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Veröffentlicht

2019-05-10

Zitationsvorschlag

LUIZ, Maria Cecília; SILVA, Flávio Caetano da; BENGTSON, Clarissa Galvão. Análise do discurso nas pesquisas em educação: perspectivas foucaultianas (Discourse analysis in education research: foucaultian perspectives). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 425–437, 2019. DOI: 10.14244/198271993354. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3354. Acesso em: 21 dez. 2024.

Ausgabe

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Dossiê Educação, Cultura e Subjetividade (Dossier Education, Culture and Subjectivity)
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