The pedagogical coordinator in the face of teaching induction at school: devices, contents and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996472

Keywords:

Pedagogical coordinator, Beginning teacher, Teacher induction.

Abstract

This writing aims to understand the practices and/or devices of teaching induction developed by pedagogical coordinators in the context of the state education network of Ceará, its contents and challenges in the development and permanence of the beginning teacher. It is alleged that the teaching induction practices and/or devices are support and follow-up strategies adopted in the training processes at the beginning of the career, to favor the autonomy and development of the beginning teacher, a strictly pedagogical action. The analysis arise from qualitative research, of case study type, with the participation of ten coordinators from Ceará. As data production procedures, we used online questionnaire, "round of conversation" mediated by teaching case and semi-structured interview. The analysis of the narratives is based on the studies of Isabel Alarcão, Maria do Céu Roldão, Vera Placco, Laurinda Almeida, Vera Souza, Neusa Ambrossetti and Antonio Nóvoa. The data highlighted the coordinators as managers of teacher training, especially for beginners. Four practices and/or training devices were identified that configure the teaching induction developed by the pedagogical coordinators at the school: dialogue, targeted pedagogical support, peer learning and observation in the classroom. Contents focused on the development and consolidation of pedagogical and experiential knowledge of beginning teachers prevail in them. Practices and/or training devices aimed at beginners, however, they come from individualized actions, supported exclusively by the coordinator's understanding of the relevance of the beginner's socialization process, not being characterized as a systemic public policy initiative formulated or stimulated by the Secretariat of State Education.

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Author Biographies

Iris Martins de Souza Castro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Graduada em Letras pela mesma instituição. Professora efetiva da rede estadual de ensino (Ceará), atuando no Ensino Médio. Pesquisadora colaboradora no Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Desenvolve pesquisas na área de Educação, precisamente sobre formação de professores, iniciação à docência, desenvolvimento profissional docente e coordenador pedagógico.

Isabel Maria Sabino de Farias, Ceara state University

Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculada ao Centro de Educação (CED) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Pedagoga (UECE). Doutora em Educação Brasileira (UFC), com Estágio Pós-doutoral pela Universidade de Brasília (UNB) na área de currículo, avaliação e desenvolvimento profissional docente. Líder do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/CNPq). Membro da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE). Pesquisadora vinculada ao Grupo de Trabalho (GT 8) Formação de Professores da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

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Published

2024-05-31

How to Cite

CASTRO, I. M. de S.; FARIAS, I. M. S. de. The pedagogical coordinator in the face of teaching induction at school: devices, contents and challenges. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e6472013, 2024. DOI: 10.14244/198271996472. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6472. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Dossier Conceptions, Policies and Practices of Teaching Induction
##plugins.generic.dates.received## 2023-05-24
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-18
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31