Professional development and pedagogical practices with Mathematics: the trajectory of a childhood teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6361

Keywords:

Early Childhood Education, Mathematics Education, Teacher Training, Professional Development

Abstract

This paper is an excerpt from a master's research that had as its object of study the work developed by Early Childhood Education teachers, about practices with Mathematics Education to promote mathematical thinking in children. The following question was configured as a research problem: what experiences with mathematics can we find in the trajectory of Early Childhood Education teachers and how such experiences can influence their professional development and their pedagogical practices by promoting mathematical thinking in children? As methodological procedures we used the production of narratives and the realization of semi-structured interviews. Subsequently, the sources were triangulated, and the Textual Discursive Analysis (DTA) was used to interpret the material produced. In the clipping proposed here, we present some episodes of the formative and professional trajectory of one of the investigated teachers, to intertwine them with the relevance of practices with Mathematics Education in childhood, as well as the need for investment in continuing education processes that demonstrate the quality of teaching and learning and the meaningful construction of knowledge. From the study, it is considered that the participation of Early Childhood Education teachers in collaborative groups contributes to professional development and, consequently, to the expansion of the educational quality offered to children.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Laís Helena Besseler de Oliva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC - Campinas)

Master in Education from the Pontifical Catholic University of Campinas (2023) in the line of research Teacher Training and Pedagogical Practices. Specialist in Art and Education by the Brazilian Institute of Educator Training, in Campinas (2018). Graduated in Pedagogy from the Pontifical Catholic University of Campinas (2013). During graduation, he received a Scientific Initiation scholarship funded by CNPq and a FAPESP scholarship. She is a teacher of Early Childhood Education in the public network of the municipality of Campinas, since 2015. Member of GEProMAI (Group of Studies Teachers Mathematising in the Early Years), since 2014. Main areas of interest and research: early childhood education; mathematics education; collaborative research; collaborative groups; narratives; teacher training, professional development, pedagogical practice.

Celi Espasandin Lopes, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC - Campinas)

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Taubaté (1985), graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Guaratinguetá (1987), Aperfeiçoamento em Matemática Pura pelo IMECC/UNICAMP (1989), Especialização em Modelagem Matemática no Meio Ambiente pela UNESP/Guaratinguetá (1995), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1998), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003) e pós-doutorado na The University of Georgia (UGA) com financiamento Fapesp (2008). Durante o doutoramento realizou estágio de pesquisa na Universidade de Granada (Espanha) e na Universidade de Lisboa (Portugal). Foi professora colaboradora voluntária do LEM (Laboratório de Ensino de Matemática) no IMECC na Universidade Estadual de Campinas (1990-2003). Foi assessora junto à Divisão de Orientação Técnica da Educação de Jovens e Adultos da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo (2009 - 2012). Foi Professora Visitante na Miami University - Oxford - Ohio - USA (2015-2016), com financiamento FAPESP. Foi Vice-Presidente da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM-Brasil) na gestão de 2016-2019. Foi Editora Associada da Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (RIPEM), na gestão 2016-2019. Foi Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Cidade de São Paulo (2017 - 2020). Foi bolsista produtividade do CNPQ no período de 2015 a 2021. Foi Membro do International Program Committee for ICME-14 (2017 - 2021). Foi Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências na Universidade Cruzeiro do Sul onde criou e coordenou o Centro de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática e Estatística (CEPEME) (2004 - 2021). Atualmente é Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)biográficas em Educação Matemática e Estatística (GEPAEME). Coordena o Grupo de Investigação e Formação em Educação Matemática (GIFEM). É sócia da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e Membro do GT07 - Formação de Professores que Ensinam Matemática. É membro da comissão científica da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional São Paulo (SBEM-SP). Coordena as coleções de Educação Estatística e Insubordinação Criativa da Editora Mercado de Letras. Tem experiência como docente e pesquisadora na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática e Educação Estatística atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores; ensino e aprendizagem em matemática e estatística. É pesquisadora produtividade/CNPq, nível 2 (2022 - 2025).

Published

2024-10-25

How to Cite

OLIVA, L. H. B. de .; LOPES, C. E. . Professional development and pedagogical practices with Mathematics: the trajectory of a childhood teacher. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6361155, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6361. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6361. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-02-23
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-06-10
##plugins.generic.dates.published## 2024-10-25