Cultural studies in education: reflection on the production of meanings in the reading of audiovisual works

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.5679

Keywords:

Educommunication, Audiovisual teaching, Culture, Meaning.

Abstract

This essay aims to discuss, in the light of Cultural Studies, the production of meanings in the reading of audiovisual works in the school context, especially from the perspective of researcher Stuart Hall. It starts from the position that the production of meanings undertaken by students has an active and multi-determined character. In order to broaden the debate on the subject, a discussion, intrinsic to Cultural Studies, about culture, identity, discourse, representation and meaning is presented as a basis. In this way, Cultural Studies allow for a greater understanding that the student's sociocultural experiences are essential for the construction of meanings in the readings of audiovisual texts. The notion of active production of meanings and its determination by the student's sociocultural context and position is widely observed in Reception Studies. Theories about media reception generate an understanding that the meanings produced by a group of students will be broad, given the diversity of their social positions and, when appropriated by teachers, allow rethinking the pedagogical practice of audiovisual use. The reflections generated based on Cultural Studies awaken educators to ask new questions, as well as to examine the discourses and knowledge and their implications for educational practice with audiovisuals.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcela Santos Ferreira, Centro Federal de Educação Celso Suckow da Fonseca/ CEFET-RJ

Graduação em Enfermagem. Mestre em Educação Profissional em Saúde. Doutoranda em Educação em Ciencias e Saúde NUTES/UFRJ. Docente do Centro Federal de Educação Celso Suckow da Fonseca/ CEFET-RJ.

Ana Lúcia Nunes Sousa , Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Adjunta no Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, com atuação no Laboratório de Vídeo Educativo e no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde. Líder do NEGRECS- Núcleo de Estudos de Gênero e Relações Étnico-raciais na Educação Audiovisual em Ciências e Saúde e do GERAES - Grupo de Pesquisa em Recepção Audiovisual em Educação em Ciências e Saúde. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa " O Mundo do Trabalho, Comunicação e Educação em Enfermagem" (EEAN - UFRJ). Doutora em Comunicación y Periodismo pela Universitat Autonoma de Barcelona e em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É formada em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Goiás.

Luiz Augusto Coimbra Rezende Filho, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Graduação em Cinema, Mestre e Doutor em Comunicação. Docente no Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Coordenador do Laboratório de Vídeo Educativo (LVE) do NUTES/UFRJ.

Published

2024-12-03

How to Cite

FERREIRA, Marcela Santos; SOUSA , Ana Lúcia Nunes; REZENDE FILHO, Luiz Augusto Coimbra. Cultural studies in education: reflection on the production of meanings in the reading of audiovisual works. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e5679188, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.5679. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5679. Acesso em: 21 dec. 2024.
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-07
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-11-24
##plugins.generic.dates.published## 2024-12-03

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.