Concerns of beginning teachers who work in literacy classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995144

Keywords:

Literacy, Teaching professional insertion, Teaching professional development.

Abstract

The article discusses findings from a research with teachers in professional insertion who work in literacy classes, having as a guiding thread the teachers' concerns that permeate this period. It aimed to understand how literacy teachers' concerns affect their teaching during the period of insertion in the career, delimited around the first five years of professional practice. It was guided by the way of research with narrative with support of a theoretical reference on literacy and teaching professional insertion, among them: Goulart, Smolka, Cochran-Smith and Marcelo and their collaborators. Six teachers participated in the research, working in Literacy classes, recently graduated from a Pedagogy course and beginners in the teaching career. From a movement of identification and analysis of the concerns of beginning teachers regarding the literacy process and their ways of coping, it was possible to verify that these are manifested with more intensity in relation to the heterogeneity of the classes, the conflicts and student behavior and the professional inexperience. The investigative posture, the realization of differentiated proposals considering the rhythm and needs of children and the exchange between peers emerged as ways of coping with concerns that were inscribed in a perspective of making learning meaningful for all.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ingrid Cristina Barbosa Fernandes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Orientadora Pedagógica na Prefeitura Municipal de Maricá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação. Formada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutoranda em Educação (UFRJ). Mestre em Educação na linha de Currículo, Docência e Linguagem pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. 

Giseli Barreto da Cruz , Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Foi professora visitante no Centro de Investigação Avançada em Educação da Universidad de Chile, onde desenvolveu pesquisa pós-doutoral com o apoio Capes PrInt (2022-2023). Possui Doutorado e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Especialização em Supervisão, Orientação e Administração Escolar pela Universidade Federal Fluminense (UFF); e Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (USU). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (GEPED) e pesquisadora fundadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (LEPED). É bolsista de produtividade de pesquisa do CNPq e Cientista do Nosso Estado/FAPERJ.

References

ALARCÃO, Isabel; ROLDÃO, Maria do Céu. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação Docente. Revista Brasileira de Pesquisa de Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 06, n. 11, p. 109-126, ago./dez. 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

COCHRAN-SMITH, Marilyn. Learning and unlearning: the education of teacher educators. Teaching and Teacher Education. v. 19, p. 5-28, 2003.

CORRÊA, Priscila Monteiro. Professores iniciantes e sua aprendizagem profissional no ciclo de alfabetização. Tese de Doutorado em Educação. Rio de Janeiro, Pontifícia Universidade Católica. 2015.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. Col. Polêmicas do Nosso tempo, Editora Cortez, São Paulo, 1985.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.

GOULART, Cecília Maria. A apropriação da linguagem escrita e o trabalho alfabetizador na escola. Cadernos de Pesquisa, n. 106, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, p. 172-186, jun., 2000.

GOULART, Cecília Maria. O conceito de letramento em questão: por uma perspectiva discursiva da alfabetização. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 35-51, ago./dez. 2014.

KRAMER, Sônia. Alfabetização, Leitura e escrita: formação de Professores em curso. Papéis e Cópias de Botafogo e Escola de Professores, 1995.

LERNER, Délia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Artmed: Porto Alegre, 2002.

MARCELO, Carlo; MAYOR, Cristina; MURILLO, Paulino. Monográfico: profesorado principiante e inserciónprofesional a la docência. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado. v. 13, n. p.3-5, 2009.

MARCELO, Carlos, MARCELO-MARTÍNEZ, Paula, JÁSPEZ, Juan Francisco. Cinco añosdespués. Análisisretrospective de experiencias de inducción de profesores principiantes. Profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(2),99-121, 2021. DOI 10.30827/profesorado.v25i2.18444.

MOURA, Taís Aparecida de; GUARNIERI, Maria Regina. Uma professora iniciante aprendendo a alfabetizar: processos formativos e saberes docentes na corda bamba. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 3, p. 1001-1014, jul./set., 2019. e-ISSN: 1982-5587.DOI: 10.21723/riaee.v14i3.11552.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 34, jan./abr. 2007.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SOLIGO, Rosaura. Dez importantes questões a considerar: variáveis que interferem nos resultados do trabalho pedagógico. Revista ESCOLA, São Paulo, 2012. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/pdf/dez-importantes-questoes-rosaura-soligo.pdf. Acesso em: 30 jan. 2020.

SOUZA, Naara Maritza de. Indagações de uma professora alfabetizadora iniciante. Revista Práticas de Linguagem. v. 5, n. 2, p. 91-112, 2015.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

Published

2023-11-28

How to Cite

FERNANDES, I. C. B.; CRUZ , G. B. da. Concerns of beginning teachers who work in literacy classes. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5144075, 2023. DOI: 10.14244/198271995144. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5144. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-03
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-02-08
##plugins.generic.dates.published## 2023-11-28