Concerns of beginning teachers who work in literacy classes
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271995144Keywords:
Literacy, Teaching professional insertion, Teaching professional development.Abstract
The article discusses findings from a research with teachers in professional insertion who work in literacy classes, having as a guiding thread the teachers' concerns that permeate this period. It aimed to understand how literacy teachers' concerns affect their teaching during the period of insertion in the career, delimited around the first five years of professional practice. It was guided by the way of research with narrative with support of a theoretical reference on literacy and teaching professional insertion, among them: Goulart, Smolka, Cochran-Smith and Marcelo and their collaborators. Six teachers participated in the research, working in Literacy classes, recently graduated from a Pedagogy course and beginners in the teaching career. From a movement of identification and analysis of the concerns of beginning teachers regarding the literacy process and their ways of coping, it was possible to verify that these are manifested with more intensity in relation to the heterogeneity of the classes, the conflicts and student behavior and the professional inexperience. The investigative posture, the realization of differentiated proposals considering the rhythm and needs of children and the exchange between peers emerged as ways of coping with concerns that were inscribed in a perspective of making learning meaningful for all.
Metrics
References
ALARCÃO, Isabel; ROLDÃO, Maria do Céu. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação Docente. Revista Brasileira de Pesquisa de Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 06, n. 11, p. 109-126, ago./dez. 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
COCHRAN-SMITH, Marilyn. Learning and unlearning: the education of teacher educators. Teaching and Teacher Education. v. 19, p. 5-28, 2003.
CORRÊA, Priscila Monteiro. Professores iniciantes e sua aprendizagem profissional no ciclo de alfabetização. Tese de Doutorado em Educação. Rio de Janeiro, Pontifícia Universidade Católica. 2015.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. Col. Polêmicas do Nosso tempo, Editora Cortez, São Paulo, 1985.
GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.
GOULART, Cecília Maria. A apropriação da linguagem escrita e o trabalho alfabetizador na escola. Cadernos de Pesquisa, n. 106, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, p. 172-186, jun., 2000.
GOULART, Cecília Maria. O conceito de letramento em questão: por uma perspectiva discursiva da alfabetização. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 35-51, ago./dez. 2014.
KRAMER, Sônia. Alfabetização, Leitura e escrita: formação de Professores em curso. Papéis e Cópias de Botafogo e Escola de Professores, 1995.
LERNER, Délia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Artmed: Porto Alegre, 2002.
MARCELO, Carlo; MAYOR, Cristina; MURILLO, Paulino. Monográfico: profesorado principiante e inserciónprofesional a la docência. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado. v. 13, n. p.3-5, 2009.
MARCELO, Carlos, MARCELO-MARTÍNEZ, Paula, JÁSPEZ, Juan Francisco. Cinco añosdespués. Análisisretrospective de experiencias de inducción de profesores principiantes. Profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(2),99-121, 2021. DOI 10.30827/profesorado.v25i2.18444.
MOURA, Taís Aparecida de; GUARNIERI, Maria Regina. Uma professora iniciante aprendendo a alfabetizar: processos formativos e saberes docentes na corda bamba. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 3, p. 1001-1014, jul./set., 2019. e-ISSN: 1982-5587.DOI: 10.21723/riaee.v14i3.11552.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 34, jan./abr. 2007.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SOLIGO, Rosaura. Dez importantes questões a considerar: variáveis que interferem nos resultados do trabalho pedagógico. Revista ESCOLA, São Paulo, 2012. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/pdf/dez-importantes-questoes-rosaura-soligo.pdf. Acesso em: 30 jan. 2020.
SOUZA, Naara Maritza de. Indagações de uma professora alfabetizadora iniciante. Revista Práticas de Linguagem. v. 5, n. 2, p. 91-112, 2015.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-02-08
##plugins.generic.dates.published## 2023-11-28