Peer tutoring: an educational practice allied to university permanence
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271995018Keywords:
Higher education, University student, Pedagogical support.Abstract
This study focuses on discussions about the permanence of university students after the process of expansion and social inclusion in Brazilian public higher education in the last two decades. Considering the pedagogical support actions, this article aims to analyze the experience of peer tutoring as an educational practice combined with university permanence, examining, particularly, the perceptions of student tutors and tutoreds. The article is the result of a qualitative and field research, based on Pierre Bourdieu and Brazilian researchers who adapt Bourdieusian analysis to the current Brazilian scenario. As data collection instruments, online questionnaires were applied and semi-structured individual and group interviews were conducted with university students enrolled in the tutoring group ‘Programa de Acompanhamento Acadêmico ao Estudante de Graduação (PAAEG)' (tutoreds and tutors), at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The results indicate that the PAAEG tutoring group can contribute to academic success by providing peer learning, a situation in which students feel more comfortable answering questions with tutors than with teachers, in addition to providing greater bonds and academic follow-up. Despite the weakness found in the proposal, due to the limits of the training of tutors in view of the complex student demand, peer tutoring has been an important student and institutional strategy for staying at the university.
Metrics
References
AGUILERA, Juan Patricio et al. Acompañamiento para la permanência em la educacion superior de estudiantes de la universidad de Playa Ancha durante el 1er semestre de 2017. In: Conferencia Latinoamericana sobre o Abandono en la Educación Superior. CLABES, 15 a 17 de novembro de 2017. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina. Anais […] 2017, p. 1-7. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1607. Acesso em: jun. 2018.
ARIAS, Hiliana Margarita Arias; CATAÑO, Anggie Lizeth Morales; RESTREPO, Eder Julián Naranjo. Programa de tutoría: una estrategia de permanencia y fortalecimiento en habilidades sociales para el desempeño perconal y académico de la escuela de nutrición y dietética de la UDEA. In: CLABES. 2017. Universidad Nacional de Córdoba. Anais […] 2017, p. 1-7. Córdoba, Argentina. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1593. Acesso em:9 jun. 2018.
BAGGINI, Iván Gustavo; MOREIRA, Lidia del Valle. Accion tutorial e integracion universitaria. In: CLABES, 2017. Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina. Anais […] 2017, p. 1-7. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1587. Acesso em: 1 jun. 2018.
BARRIOS, D. O. P.; SERRANO, M. Es la tutoría par una estratégia para evitar la deserción? La perspectiva del tutor. In: Conferencia Latinoamericana sobre o Abandono en la Educación Superior. CLABES. 2016. Escuela Politécnica Nacional, Quito, Equador. Anais […] 2016. p. 1-7. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1389/1890. Acesso em: 02 jul. 2018.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Pierre Bourdieu. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 39-64.
BOURDIEU, Pierre. Entrevista. In: LOYOLA, Maria Andréa. Pierre Bourdieu entrevistado por Maria Andréa Loyola. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2002. p. 13-56.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas. Tradução de Mariza Corrêa. Campinas: Paris, 2005.
BOURDIEU, Pierre; CHAMPAGNE, Patrick. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 217-227.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do ensino. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1975.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: Editora da UFSC, 2015.
BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm. Acesso em: 9 jun. 2019.
BRASIL. Decreto nº 7. 234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 18 mar. 2017.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 ago. 2012. p. 1.
BRITO, Angela Xavier. Rei morto, rei posto? As lutas pela sucessão de Pierre Bourdieu no campo acadêmico francês. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 5-19, jan/abr 2002.
CONFORTO, Edivandro Carlos; AMARAL, Daniel Capaldo; SILVA, Sérgio Luis da. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO DE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTO. CBGDP. 8. 12 a 14 de setembro de 2011. Porto Alegre/RS. Anais […], 2011. p. 1-12. Porto Alegre/RS, Brasil. Disponível em: http://vision.ime.usp.br/~acmt/conforto.pdf. Acesso em: 17 abr. 2018.
COULON, Alain. A condição de estudante: a entrada na vida universitária. Salvador: EDUFBA, 2008.
DALLABRIDA, Norberto. Bourdieu e as estratégias de distinção no ensino superior francês. Cadernos de História da Educação, v. 10, n. 1, p. 183-192, jan/jun. 2011. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/13154. Acesso em: 16 mai. 2019.
DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos; SAMPAIO, Helena. Serviços de apoio a estudantes em universidades federais no contexto da expansão do ensino superior no Brasil. In: DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos; et al. (Orgs.). Os serviços de apoio pedagógico aos discentes no ensino superior brasileiro. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 27-60.
FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. Reflexões sobre a produção do conhecimento no campo acadêmico-científico: illusio e meritocracia. Revista Eletrônica de Educação, v. 13, n. 3, p. 921-937, set/dez 2019. Disponível em: file:///C:/Users/mattos/Desktop/Hellen/Mestrado/Cris%20Reveduc.pdf. Acesso em: 09 out. 2019.
FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan; OLIVEIRA, João Ferreira de. Políticas de expansão e inclusão na educação superior: ações institucionais, prática docente e evasão dos estudantes. Currículo Sem Fronteiras, v. 19, n. 2, p. 707-735, mai/ago 2019. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol19iss2articles/fernandes-oliveira.pdf. Acesso em: 04 out. 2019.
GABRIE, Andrés Beltrán et al. El modelo de acción tutorial grupal entre pares del programa académico de bachillerato de la universidad de Chile: una herramienta para promover la permanência universitária. In: CLABES. 2017. Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina. Anais […] 2017, p. 1-9. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1580/2318. Acesso em: 10 mai. 2018.
GIMENO, M.; MIRANDA, R. Motivaciones y expectativas del estudantado que solicita apoyo académico en la universidad de Santiago de Chile. In: Conferencia Latinoamericana sobre o Abandono en la Educación Superior. CLABES. 2016. Escuela Politécnica Nacional, Quito, Equador. Anais […] 2016. p. 1-14. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1405/1908. Acesso em: 28 jul. 2018.
GRANJA, Veruska de Araújo Vasconcelos. Tendências de sucesso no percurso acadêmico do alunado na UFRN. 2012. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.
HERINGER, Rosana. Políticas de ação afirmativa e os desafios da permanência no ensino superior. In: DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos et al. (Orgs.). Os serviços de apoio pedagógico aos discentes no ensino superior brasileiro. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 61-78.
HERINGER, Rosana; HONORATO, Gabriela de Souza. Políticas de permanência e assistência no ensino superior público e o caso da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). In: BARBOSA, Maria Lígia de Oliveira (Org). Ensino superior: expansão e democratização. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014. p. 315-350.
HERRERA, Beatriz; CORONILLA; Gloria Olvera; VELASCO; Sara Cruz. La tutoría grupal una prática de integración universitaria para reducir el abandono. In: CLABES. 2016. Escuela Politécnica Nacional. Quito, Equador. Anais […] 2016. p. 1-7. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1365/1866. Acesso em: 1 jun. 2018.
HONORATO, Gabriela de Souza; HERINGER, Rosana. Acesso e sucesso no ensino superior e a pesquisa no curso de pedagogia da UFRJ. In: HONORATO, Gabriela de Souza; HERINGER, Rosana. (Orgs.). Acesso e sucesso no ensino superior: uma sociologia dos estudantes. Rio de Janeiro: 7Letras: FAPERJ, 2015. p. 7-30.
LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Tradução de Ramon Américo Vasques e Sonia Goldefeder. São Paulo: Ática, 1997.
LAHIRE, Bernard. Trajetória acadêmica e pensamento sociológico: entrevista com Bernard Lahire. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 315- 321, mai./ago. 2004.
LUJAMBIO, Vanessa; COUCHET, María Mercedes. Tutorías entre pares: propuesta de enseñanza y dispositivo de apoyo al ingresso de la facultad de veterinária, Uruguay. In: CLABES. 2017. Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina. Anais […] 2017, p. 1-9. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1583. Acesso em: 29 jun. 2018.
MATTOS, Hellen Cristina Xavier da Silva; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. Estudantes universitários: estratégias e procedimentos para a permanência universitária. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, p. 156-174, jan./abr. 2019b. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/20361/pdf_.1 Acesso em: 12 set. 2019.
MOORE, Rob. Capital. In: GRENFELL, Michael. (Org.) Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018. p.136-154.
MUÑOZ, Javiera et al. Programa de apoyo a la inserción universitaria (PAI): evaluación y desafios de una estrategia de promoción de permanencia estudiantil em la Pontificia Universidad Católica de Chile. In: CLABES. 2016. Escuela Politécnica Nacional. Quito, Equador. Anais […] 2016. p. 1-10. Disponível em http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1366. Acesso em: 30 jun. 2018.
NEVES; Clarissa Eckert Baeta; ANHAIA, Bruna Cruz de. Políticas de inclusão social no ensino superior no Brasil: políticas de redistribuição de oportunidades? Reflexões a partir das experiências em IES do Rio Grande do Sul. In: BARBOSA, Maria Ligia de Oliveira. Ensino Superior: expansão e democratização. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014. p. 371-401.
NOGUEIRA, Maria Alice. A relação família-escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas. Análise social, v. XL, n.176, p. 563-578. 2005.
OIKAWA, Fabiana Midori. Implicações do contexto universitário na saúde mental dos estudantes. Sorocaba, 2019, 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Federal de São Carlos.
PALOMINO, Thaís Juliana; CRUZ, Eliana Marques Ribeiro; DURÃES, Rubens Roberto de Palmas. Acompanhamento pedagógico para estudantes de graduação: possibilidades e desafios (Universidade Federal de São Carlos -UFSCar). In: DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos et al. (Orgs.). Os serviços de apoio pedagógico aos discentes no ensino superior brasileiro. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 149-177.
PIOTTO, Débora Cristina. A escola e o sucesso escolar: algumas reflexões à luz de Pierre Bourdieu. 2009. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/vertentes/debora_piotto.pdf. Acesso em: 12 nov. 2017.
PIOTTO, Débora Cristina. Universitários de camadas populares em cursos de alta seletividade: aspectos subjetivos. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 11, n. 2, p. 229-242, jul./dez. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902010000200008. Acesso em: 9 jun. 2019.
PIOTTO, Débora Cristina; ALVES, Renata Oliveira. Estudantes de camadas populares no ensino superior público: qual contribuição da escola? Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 15, n. 1, 81-89, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572011000100009&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 jun. 2019.
PIOTTO, Débora Cristina; NOGUEIRA, Maria Alice. Inclusão vista por dentro: a experiência via Inclusp. Educação, v. 36, n.3, p. 373-384, set/dez. 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15537/10225. Acesso em: 10 jun. 2019.
SAES, Décio Azevedo Marques de. A ideologia docente em A Reprodução, de Pierre Bourdieu e Jean-Claude Passeron. Educação e Linguagem, n. 16, p. 106-125, jul-dez. 2007. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/viewFile/129/139. Acesso em: 15 mai. 2020.
SAPIRO, Giséle. Prática (Teoria da). In: CATANI, Afrânio Mendes et al. (Orgs). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017, p. 296-298.
SILVA, Maria das Graças Martins da; VELOSO, Tereza Christina Mertens Aguiar. Acesso nas políticas da Educação Superior: dimensões e indicadores em questão. Avaliação. Campinas; Sorocaba, SP, v. 18, n. 3, p. 727-747, nov. 2013.
TORRES, Juan Pablo Salazar; ROJAS, Iris Yolima Valero. Valorazión del impacto al programa de tutorías y monitorías estudiantiles: Universidad Simón Bolívar Sede Cúcuta. In: CLABES. 2016. Escuela Politécnica Nacional. Quito, Equador. Anais […] 2016. p. 1-13. Disponível em: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1378/1879. Acesso em: 9 jul. 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Pró-Reitoria de Assuntos Comunitários e Estudantis. Pró-Reitoria de Graduação. Programa de Acompanhamento Acadêmico aos Estudantes de Graduação “Tutoria PAAEG”. Edital 2018. 2018a.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Relatório anual de atividades 2018. 2018b. [Online]. Disponível em: https://www.spdi.ufscar.br/arquivos/informacao-institucional/prestacao-de-contas-2/relatorios-de-atividades/relatorio-de-atividades-2018-v2.pdf/view. Acesso em: 3 dez. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Conselho de Assuntos Comunitários e Estudantis. Resolução nº 116, de 12 de julho de 2018. Dispões sobre o Programa Institucional de Acolhimento e Incentivo à Permanência Estudantil da UFSCar. 2018c [Online]. Disponível em: https://www.bolsas.ufscar.br/BOLSAS/ProACE/documentos/Resolucao_PIAPE.pdf. Acesso em: 2 dez. 2019.
VALLE, Ione Ribeiro. Da meritocracia escolar financiada pela família à meritocracia escolar promovida pelo estado: a igualdade de oportunidades progride a passo. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, n. 15, p. 121-132, jan-abr. 2015. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/3696. Acesso em: 10 nov. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-10-18
##plugins.generic.dates.published## 2023-09-27