Perspective of students from the Pedagogy course on tutoring and interaction in EAD
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994988Keywords:
Mentoring, Interaction, Distance Education, Pedagogy.Abstract
Distance education (EAD) is based on the interaction between students and teachers, engaged in a link that determines the access that leads to this process of teaching and knowledge. In this scenario, tutoring stands out as one of the most relevant issues to be studied and addressed, as there is a need to train these professionals to work in this type of teaching. Thus, the research aims to analyze the role of online tutoring and its interactions (narratives) in an elective discipline of the classroom Pedagogy course, from a public higher education institution in the state of Alagoas, in the understanding of its students. With a qualitative approach and exploratory character, the research had as subjects seven students of the course. The instruments of data collection were: questionnaire and observation of interactions (narratives) of students in the forums. The analysis took place in an interpretative way using the Sobek software to assist in the analysis, following the categories: tutoring; interactions in the virtual learning environment; teacher-tutor interaction and students. For students, the experience of acting in tutoring was a moment of learning about this role; considered that in some mini courses there was not; emphasized that the role of tutoring is ingrained in mediating the knowledge of EAD students. It is relevant to reflect on the inclusion of disciplines on distance learning in the curriculum of universities, in the process of initial teacher training.
Metrics
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Censo EAD. BR 2017: relatório analítico da aprendizagem a distância do Brasil. Curitiba: InterSaberes, 2018. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_BR_2018_digital_completo.pdf. Acesso em: 27 jul. 2019.
BARROS, Fernanda A.; PARAGUAÇU, Fábio.; NEVES, André; COSTA, Cleide J..Intelligent tools for cooperative learning in the Internet. In: LESTER, James C.; VICARI, Rosa M.; PARAGUAÇU, Fábio. (Ed.). Intelligent tutoring systems. LNSC 3220. Berlin: Springer Verlag, 2004. p. 788-791.
BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2008.
BONK, Curtis J.; DENNEN, Vanessa. Frameworks for research, design, benchmarks, training and pedagogy in web-based distance education. In: MOORE, M.; ANDERSON, W. Handbook of distance education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2003. p. 329-346
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Brasília, DF: MEC, 2009.
BRUNO, Adriana Rocha; LEMGRUBER, Márcio Silveira. Dialética professor-tutor na educação on-line: o curso de Pedagogia-UAB-UFJF em perspectiva. Anais... III Encontro Nacional sobre Hipertexto, Belo Horizonte, 29-31 out. 2009. Disponível em: http://www.ufpe.br/nehte/hipertexto2009/anais/a/a-dialeticaprofessor-tutor.pdf. Acesso em: 06 jul. 2019.
COSTA, Cleide J.; PARAGUACU, Fábio; PINTO, Anamelea. Experiência interativas com ferramentas midiáticas na tutoria on-line. Em Aberto, v. 22, p. 121-137, 2009.
DILLENBOURG. Pierre. What do you mean by ‘collaborative learning. Swrtzerland: University of Geneva, 1999. Disponível em: http://hal.archives-ouvertes.fr/docs/00/19/02/40/PDF/Dillenbourg-Pierre-1999.pdf. Acesso em: 22 jul. 2019.
GIANNASI, Maria Júlia. A prática pedagógica do tutor no ensino a distância: resultados preliminares. Virtual Educa: México, 2005
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2006.
KENSKI, Vani. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo: Papirus, 2013.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marí. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.
OLIVEIRA, Cármem L; LIMA, João; MERCADO, Luís P. Tutoria online no programa formação continuada de professores em mídias na educação. In: MERCADO, Luís P. (org.) Práticas de formação de professores na educação a distância. Maceió: Edufal, 2008, p. 47-59
PRIMO, Alex. O aspecto relacional das interações na web 2.0. Revista da Associação Nacional dos programas de pós-graduação comunicacional. v. 9, ago. 2007a.
PRIMO, Alex. Interação mútua e interação reativa: uma proposta de estudo. Porto Alegre: Ed. Editora Sulina, 2007b.
SAMPIERI, Roberto H.; COLLADO, Carlos; LUCIO, Maria del Pilar B. Metodologia de pesquisa. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SERAFIM, Maria Lúcia; SOUSA, Robson Pequeno de. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. Campina Grande: Eduepb, 2011.
SEVERINO, Antonio Joaquin. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Cleeyton T. Entre os gregos e eles mesmos: um ensaio sobre identidade e alteridade em A República dos Lacedemônios de Xenofonte. In: XXVI Simpósio Nacional de História. Anais… São Paulo: ANPUH jul. 2011. p. 1-13.
VALENTE, José A. Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador: o papel do computador no processo ensino-aprendizagem. In: ALMEIDA, Maria E.; MORAN, José M. (org.). Interação das tecnologias na educação. Salto para o futuro. Brasília, Ministério da Educação, SEED, 2005, p. 15-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-02-23
##plugins.generic.dates.published## 2021-11-30