Hospital Class: integrative review of qualitative research
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994779Keywords:
Educational processes, Hospital class, Integrative review.Abstract
Hospitalization is a difficult moment on anyone's life, especially for to children and adolescents this process can lead to physical, emotional and cognitive impaired development. The junction between education and health fields contributes significantly to the integral care of children and adolescents, guaranteeing the right to schooling in the hospital environment, through the so-called hospital classes. The objective of this article was to characterize and analyze the scientific production about the Hospital Class. The chosen method was an integrative review based on the five steps of Whittemore and Knafl (2005): formulation and identification of the problem, data collection, data evaluation, analysis and interpretation of the collected data and data presentation. The databases consulted were: BDTD, Scielo, ERIC, PubMed and Web of Science and the portals Capes and VHL. Twenty-six (26) academic papers were selected and characterized according to type, year, place of publication, method, identification of participants, objective of the study, synthesis of findings, topics and referenced authors. Three main themes were highlighted from the discussions of the analyzed works: the need to implement hospital classes; the primordial approximation between the fields of health and education and the importance of training educators to work in the hospital. It is concluded that there is a need to publicize the right to education in a hospital context as well as the participation of the family in the hospitalization process, to guarantee the reinsertion of the student in the regular classroom and the construction of flexible plans and curricula.
Metrics
References
ALBERTONI, Léa Chuster; GOULART, Barbara Niegia Garcia de; CHIARI, Brasilia Maria. Implantação de classe hospitalar em um hospital público universitário de São Paulo. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, Marília, v. 21, n. 2, p. 362-367, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v21n2/19.pdf. Acesso em: 22 dez. 2020.
ALMEIDA, Nemésio Dario. A saúde no Brasil, impasses e desafios enfrentados pelo Sistema Único de Saúde: SUS. Revista Psicologia e Saúde, Campo Grande, v. 5, n.1, p. 01-09, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpsaude/v5n1/v5n1a02.pdf.
Acesso em: 28 mar. 2020.
ARAÚJO, Camila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque. Atendimento escolar em ambiente hospitalar: um estudo de caso do estado de São Paulo. 2017. 349 f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) - Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho, Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte, 2017.
ASSIS, Walkiria de. Atendimento pedagógico-educacional em hospitais: da exclusão à inclusão social/escolar. 2009. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARROS, Rodrigo de Carvalho do Rego. Atendimento educacional hospitalar e domiciliar: uma pesquisa-ação. 2016. 115 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Sistemas e Serviços de Saúde) – Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
BATISTA, Valéria. Ensino da linguagem escrita no contexto da classe hospitalar: um enfoque metalinguístico. 2015. 222 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
BORTOLOTE, Giovana Soares; BRÊTAS, José Roberto da Silva. O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 422-429, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/77YZgvq96sbrMgq3nTn9WVG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 abr. 2020.
BRASIL. Lei n.º 13.716 de 24 de setembro de 2018. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para assegurar atendimento educacional ao aluno da educação básica internado para tratamento de saúde em regime hospitalar ou domiciliar por tempo prolongado. Diário oficial [da união]: seção 1, Brasília, DF, v.195, p. 2, 25 set. 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia//asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/42157682/do1-2018-09-25-lei-n-13-716-de-24-de-setembro-de-2018-42157343. Acesso em: 20 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC; SEESP, 2002. 35 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/livro9.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Lei nº 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 out. 2020.
CARDOSO, Mirelle Ribeiro. Desafios e possibilidades da ludicidade no atendimento pedagógico hospitalar. 2011, 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola, Aprendizagem e Trabalho, Universidade de Brasília, Brasília, 2011. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/9898/1/2011_MirelleRibeiroCardoso.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.
CARVALHO, Ana Rosa Rebelo Ferreira de. A classe hospitalar sob o olhar de professores de um hospital público infantil. 2008. 104 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/15776. Acesso em: 22 abr. 2020.
CECCIM, Ricardo Burg; CARVALHO, Paulo Roberto Antonacci. A Criança Hospitalizada: Atenção integral como escuta à vida. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1997.
CECCIM, Ricardo Burg. Classe hospitalar: encontros da educação e da saúde no ambiente hospitalar. Pátio, ano 3, n.10, p. 41- 44, 1999. Disponível em: http://www.cerelepe.faced.ufba.br/arquivos/fotos/84/classehospitalarceccimpatio.pdf. Acesso em: 18 abr. 2020.
COVIC, Amália Neide. OLIVEIRA, Fabiana Aparecida de Melo. O aluno gravemente enfermo. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CREMESP. Demografia Médica no Brasil, v. 2 / Coordenação de Mário Scheffer; Equipe de pesquisa: Alex Cassenote, Aureliano Biancarelli. – São Paulo: Conselho Regional de Medicina do Estado de São Paulo: Conselho Federal de Medicina, 2013. Disponível em: https://www.cremesp.org.br/pdfs/DemografiaMedicaBrasilVol2.pdf. Acesso em: 23 dez. 2020.
DARELA, Maristela Silva. Classe hospitalar e escola regular: tecendo encontros. 2007. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
FONSECA, Eneida Simões da. A situação brasileira do atendimento pedagógico educacional hospitalar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 117-129, 1999.
FONSECA, Eneida Simões da. Implantação e implementação de espaço escolar para crianças hospitalizadas. Revista Brasileira de Educação Especial, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 205-215, 2002. Disponível em: https://www.abpee.net/pdf/artigos/art-8-2-5.pdf. Acesso em: 08 mar. 2020.
FONTES, Rejane Silva. A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 119-139, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gJN94n3wRvTyCZnPnnJzQzv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 mar. 2020.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 15ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Dicionário Paulo Freire. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 24, p. 203-206, 2013.
GONÇALVES, Adriana Garcia. MANZINI, Eduardo José. Classe hospitalar: poesia, texto e contexto de crianças e adolescentes hospitalizados. Marília: ABPEE, 2011.
HOLANDA, Eliane Rolim de; COLLET, Neusa. As dificuldades da escolarização da criança com doença crônica no contexto hospitalar. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 45, n. 2, p. 381-389, 2011.
INEP. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Notas Estatísticas. Censo da Educação Superior. 2014. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2015/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2014.pdf. Acesso em: 28 dez. 2020.
JENKO, Nika; STOPAR, Mojca Lipec. Adapting Creative and Relaxation Activities to Students with Cancer. International Journal of Special Education, Poland, v. 30, n. 2, p. 4-12, 2015.
LIMA, Luci Fernandes de. Saberes necessários para atuação na pedagogia hospitalar. 2010. 90 f. Tese (Doutorado em Educação – Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
LINHEIRA, Caroline Zabendzala; CASSIANI, Suzani; MOHR, Adriana. Desafios para o ensino de ciências na classe hospitalar: relato de uma experiência com pesquisa e ensino na formação de professores. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 3, p. 535-554, 2013.
LINHEIRA, Caroline Zabendzala. O ensino de ciências na classe hospitalar: um estudo de caso no Hospital Infantil Joana de Gusmão. 2006, 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
LOIOLA, Fernanda Cristina Feitosa. Subsídios para a educação hospitalar na perspectiva da educação inclusiva. 2013, 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
MAGALHÃES, Paula; MOURÃO, Rosa; PEREIRA, Raquel; AZEVEDO, Raquel; PEREIRA, Almerinda; LOPES, Madalena; ROSÁRIO, Pedro. Experiences during a psychoeducational intervention program run in a pediatric ward: A qualitative study. Frontiers in pediatrics, Netherlands, v. 6, n. 124, 2018.
MEDEIROS, Milena Moura. O direito à educação e as classes hospitalares: discurso de gestores de um hospital-escola. 2018, 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.
MORAES, Marly Kamiyama. As contribuições do atendimento educacional em ambiente hospitalar a crianças que realizam tratamento oncológico. 2010, 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
OLIVEIRA, Linda Marques de; FILHO, Vanessa Cristiane de Souza; GONÇALVES, Adriana Garcia. Classe Hospitalar e a Prática da pedagogia. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, Garça, ano 6, n. 11, 2008. Disponível em: https://iparadigma.org.br/wp-content/uploads/Ed.-Inclusiva-9.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
OLIVEIRA, Maria Waldenez; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves; GONÇALVES JUNIOR, Luiz; MONTRONE, Aida Victória Garcia; JOLY, Ilza Zenker Leme. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espaços sociais. In: OLIVEIRA, Maria Waldenez; SOUSA, Fabiana Rodrigues (Orgs). Processos Educativos em Práticas Sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014.
OLIVEIRA, Roberta Ceres Antunes Medeiros de. Narrativas de aprendizagens ao longo da vida: uma pesquisa-ação-formação com professoras de classes hospitalares. 2016. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
PAULA, Ercília Maria Angeli Teixeira de. Educação Popular na Pedagogia Hospitalar: Práticas e Saberes em Construção. In: 37 Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação - ANPED, 2015, Florianópolis. Anais da 37 Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação - ANPED. Florianópolis: ANPED, 2015. v. 1. p. 1-16. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT06-4051.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
PEDUZZI, Marina; OLIVEIRA, Maria Amélia de Campos; SILVA, Jaqueline Alcântara Marcelino da; AGRELI, Heloise Lima Fernandes; MIRANDA NETO, Manoel Vieira de. Trabalho em equipe, prática e educação interprofissional. In: Clínica médica: atuação da clínica médica, sinais e sintomas de natureza sistêmica, medicina preventiva, saúde da mulher, envelhecimento e geriatria, [S.l: s.n.], v. 1, 2016.
REIS, Luciana Vaz dos. Trabalho docente e identidade nas classes hospitalares em Goiás. 2017, 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2017.
ROCHA, Simone Maria da. Narrativas infantis: o que nos contam as crianças de suas experiências no hospital e na classe hospitalar? 2012, 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14533. Acesso em: 09 abr. 2020.
RODRIGUES, Júlio César. O corpo entre o riso e o choro na classe hospitalar. 2016. 92 f. Dissertação. (Mestrado em Educação Física), Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, 2016. Disponível em: http://bdtd.uftm.edu.br/handle/tede/350. Acesso em: 15 mai. 2020.
ROLIM, Carmem Lúcia Artioli; GÓES, Maria Cecília Rafael de. Crianças com câncer e o atendimento educacional nos ambientes hospitalar e escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 509-523, 2009.
SALDANHA, Gilda Maria Maia Martins; SIMÕES, Regina Rovigati. Educação escolar hospitalar: o que mostram as pesquisas? Revista Brasileira de Educação Especial, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 447-464, 2013.
SHAKED, Haim. Rehabilitative Learning: Education during Pscyhiatric Hospitalization. International Journal of Special Education, Poland, v. 29, n. 1, p. 87-9, 2014.
SCHMENGLER, Angélica Regina; FREITAS, Soraia Napoleão; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira. Acessibilidade no atendimento educacional de alunos público-alvo da Educação Especial em uma Classe Hospitalar do estado do Rio Grande do Sul. Práxis Educativa (Brasil), Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 128-144, 2018.
SILVA, Nelton da; ANDRADE, Elane Silva de. Pedagogia hospitalar: fundamentos e práticas de humanização e cuidado. Cruz das Almas/BA: UFRB, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/15640774-Pedagogia-hospitalar-fundamentos-e-praticas-de-humanizacao-e-cuidado.html. Acesso em: 18 mai. 2020.
SOUZA, Zilmene Santana; ROLIM, Carmem Lúcia Artioli. As Vozes das Professoras na Pedagogia Hospitalar: Descortinando Possibilidades e Enfrentamentos. Revista Brasileira de Educação Especial, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 403-420, 2019.
TEIXEIRA, Ricardo Antonio Gonçalves; BARROS, Rodrigo Carvalho do Rego; TEIXEIRA, Uyara Soares Cavalcanti; SOUZA, Mário José de; BARROS, Nelson Filice de. Formação de professores de classe hospitalar em saúde mental como resultante de uma pesquisa-ação existencial. Temas em Educação e Saúde, Araraquara, v.13, n. 2, p. 317-334, 2017.
TEIXEIRA, Uyara Soares Cavalcanti. Matemática inclusiva: formação de professores para o ensino de Matemática em classes hospitalares. 2018, 206 f. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal de Goiás, Goiás, 2018.
WHITTEMORE, Robin; KNAFL, Kathleen. The integrative review: updated methodology. Journal of advanced nursing, Sidney, v. 52, n. 5, p. 546-553, 2005. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16268861/. Acesso em: 05 jun. 2020.
ZAIAS, Elismara; PAULA, Ercilia Maria Angeli Teixeira de. A produção acadêmica sobre práticas pedagógicas em espaços hospitalares: análise de teses e dissertações. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 14, n. 3, p. 222-232, 2010. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/701/129. Acesso em: 17 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-01-28
##plugins.generic.dates.published## 2023-10-31