Indicators of Active Methodologies Supported By Digital Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994600

Keywords:

Active methodologies, Teacher practice, Digital technologies.

Abstract

This article's aim is to propose indicators that characterize active methodologies supported by digital technologies. Of qualitative nature and of case study type, the research was carried out in a federal institution, during 2016.2 and 2017.1 semesters. The participants are four teachers belonging to the actual staff. A survey questionnaire, observation and interviews were used as instruments. Regarding data analysis, it started with questions on a smaller scale as the initial or subsequent codes were defined. Phases like sorting, classification and analysis itself of the material also supported the analysis. Thus, the data were triangulated, being anchored by the interpretative paradigm. Based on literature and empirical research, six indicators were proposed - Valuation of Autonomy, Valuation of Intellectual Productions, Active Engagement in the Learning Process, Encouragement on Student Participation, Research as an Educational Principle and Balance among Individual and Collective Activities. Results showed a striking presence of the indicators in the practice of the investigated teachers. If a teacher develops practices based on these indicators, the greater are the possibilities of making the learner co-responsible for his / her learning. It is also emphasized that the prominence of the teacher does not dismiss the prominence of the student and that the former has considerable direct influence to turn the latter active.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paula Patrícia Barbosa Ventura

Licenciada em Pedagogia, Especialista em Informática Educativa, Mestra e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (FACED/ UFC). Professora Efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), lotada no Campus Canindé, na subárea "Currículo e Estudos Aplicados ao Ensino e Aprendizagem". Coordenou a 1a oferta do Programa Residência Pedagógica (PRP) do curso de Licenciatura em Matemática (08/2018 - 01/2020).

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011, 95p.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação e da pedagogia: geral e Brasil. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Moderna, 2006, 384p.

AZEVEDO, Fernando de. Novos caminhos e novos fins. 3. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1958, 165p.

CLAPARÈDE, Edouard. A educação funcional. Tradução e notas de J. B. Damasco Penna. 5. ed. São Paulo: Companhia Editoria Nacional, 1958, 308p.

COSTA, Fernando Albuquerque. O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; DIAS, Paulo; SILVA, Bento Duarte da (orgs.). Cenários de inovação para a educação na sociedade digital. São Paulo: Loyola, 2013, 187p.

DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Tradução de Haydée de Camargo Campos. 3 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959, 248p.

DEWEY, John. Experiência e educação. Tradução de Anísio Teixeira. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976, 91p.

DEWEY, John. Experiência e natureza. Lógica: a teoria da investigação. Tradução de Murilo Otávio Rodrigues Paes Leme, Anísio Teixeira e Leonidas Contigo de Carvalho. São Paulo: Abril Cultural, 1980, 318p. Coleção: Os pensadores.

DIAS, Paulo. Aprendizagem colaborativa e comunidades de inovação. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; DIAS, Paulo; SILVA, Bento Duarte da (orgs.). Cenários de inovação para a educação na sociedade digital. São Paulo: Loyola, 2013, 187p.

DIAS, Paulo. Relatório da disciplina de hipertexto. Braga: Universidade do Minho, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996, 143p.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5 ed. Ver. Campinas, SP: Autores Associados, 2012, 190p.

GUEDES, Karine de Lima; ANDRADE, Rui Otavio Bernardes de; NICOLINI, Alexandre Mendes. A avaliação de estudantes e professores de administração sobre a experiência com a aprendizagem baseada em problemas. Administração: Ensino e Pesquisa, [S.l.], v. 16, n. 1, p. 71-100, mar. 2015.

HARTZ, Ani Mari; SCHLATTER, Gabriel Vianna. A construção do trabalho de conclusão do curso por meio da metodologia ativa team-based learning. Administração: Ensino e Pesquisa, [S.l.], v. 17, n. 1, p. 73-109, abr. 2016.

JOHNSON, L.; BECKER, Adms S.; ESTRADA V.; FREEMAN, A. NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin, Texas, Estados Unidos: The New Media Consortium, 2014, 52p.

LIBANEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013, 288p.

LOURENÇO FILHO, Manuel Bergstro. Introdução ao estudo da escola nova: bases, sistemas e diretrizes da pedagogia contemporânea. 11. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1974, 271p.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011, 222p.

MESQUITA, Simone Karine da Costa; MENESES, Rejane Millions Viana; RAMOS, Déborah Karollyne Ribeiro. Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: dificuldades de docentes de um curso de enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 473-486, maio/ago, 2016. Disponível em: encurtador.com.br/sDFS1 Acesso em: 29 abr. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.); DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016, 95p.

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006, 245p.

PAPERT, Seymour. A família em rede. Lisboa, Relógio d’Água, 1997, 284p.

ROSA, Fernanda R.; AZENHA, Gustavo S. Aprendizagem móvel no Brasil: gestão e implementação das políticas atuais e perspectivas futuras. São Paulo: Zinnerama, 2015, 435p.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 32. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2000, 112p.

SEIXAS, Eugênia Patrícia de Almeida; ARAÚJO, Maria Valéria Pereira de; BRITO, Max Leandro de Araújo; FONSECA, Géssica Fabiely. Dificuldades e desafios na aplicação de metodologias ativas no ensino superior de turismo: um estudo em instituição de ensino superior. Turismo: Visão e Ação. Santa Catarina, v. 19, n.3, p. 566-588, set/dez, 2017. Disponível em: encurtador.com.br/ewW48 Acesso em: 29 abr. 2021.

SENA, Kamylla Guedes de.; RABELO, Liliane Guimarães; ESCALANTE, Rogério Dornfeld. Metodologias ativas de ensino e o impacto inovador na graduação. Revista EDaPECI. São Cristóvão (SE), v.18. n.13, p. 71-79, jan./abr. 2019.

SIMOES, Dora; PINHEIRO, Margarida M. Uso das tic em processos colaborativos de ensino e aprendizagem no ensino superior. Estudos do ISCA. Aveiro, série IV, v. 7, p. 1-12, 2013.

SILVA, Bento. A tecnologia é uma estratégia. In: DIAS, Paulo; FREITAS, Varela (org.). Actas da II Conferência Internacional Desafios 2001. Braga: Centro de Competência da Universidade do Minho do Projecto Nónio, 2001, pp. 839-859.

SUHR, Inge Renate Frose. Desafios no uso da sala de aula invertida no ensino superior. Revista Transmutare, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 4-21, jan./jun. 2016.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2002, 325p.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI: visão e ação. 09 out.1998. Disponível em: encurtador.com.br/iqxHU. Acesso em: 29 abr. 2021.

VASCONCELOS, Celso dos Santos. Construção do conhecimento em sala de aula. 20 ed. São Paulo: Libertad, 2015, 143p.

VENTURA, Paula Patrícia Barbosa. Indicadores de metodologias ativas com suporte das tecnologias digitais: estudo com docentes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. 2019. 195p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Ceará (Faculdade de Educação). Fortaleza, 2019.

VENTURA, Paula Patrícia Barbosa; CASTRO FILHO, José Aires de. Estágios da gestão pedagógica para o uso das tecnologias digitais. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v.22, n.4, p. 1010-1030, out/dez. 2020.

YAHYA, Saadiah; AHMAD, Erny Arniza; JALIL, Kamarularifin Abd. The definition and characteristics of ubiquitous learning: a discussion. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), v.6, n.1, p-117-127, 2010.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4 ed. Porto Alegre: Bookman, 2010, 248p.

Published

2021-12-22

How to Cite

PATRÍCIA BARBOSA VENTURA, P. .; AIRES DE CASTRO FILHO, J. . Indicators of Active Methodologies Supported By Digital Technologies. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4600068, 2021. DOI: 10.14244/198271994600. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4600. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-04-24
##plugins.generic.dates.published## 2021-12-22