Beginning professors: between individual paths and collective responsibilities

Authors

  • Marcos Henrique Almeida dos Santos Pesquisador do Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed – FE/ Unicamp). Pedagogo da Universidade Federal do Pará (UFPA). http://orcid.org/0000-0002-0344-3128
  • Mara Regina Lemes De Sordi Professora Associada da Faculdade de Educação (FE) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Coordenadora do Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed – FE/ Unicamp). http://orcid.org/0000-0003-1216-7185

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994260

Keywords:

Professor, Need for professional training, Teacher initiation, Shared responsibility.

Abstract

The article aims to understand the challenges inherent to the initial phase of teaching, focusing on training needs and, consequently, on collective responsibilities for a university education project. The text, derived from a predominantly qualitative research, is based on the data produced from the observation of 10 beginning professors’ work from a state public university, in different areas of knowledge. The research observed the classes intensively during a school semester and adopted narratives as a methodological tool of reflection and teaching training. Data analysis made it possible to understand that individual paths of training and professional performance, constructed by beginning professors, need to be strengthened by collective responsibilities that support their pedagogical micro-decisions. For that, professors need conditions for favoring the promotion and enhancement of diversified experiences realized in institutional initiatives or supported by research/training strategies. It triggers not only the understanding of the formative needs felt by teachers (subjective dimension), referenced in the pedagogical field, but also the socially desired needs (objective dimension). Thus, we can see the interface between pedagogical knowledge for the exercise of teaching and the social responsibility inherent to a socially and scientifically relevant project of training professional-citizens.

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Author Biographies

Marcos Henrique Almeida dos Santos, Pesquisador do Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed – FE/ Unicamp). Pedagogo da Universidade Federal do Pará (UFPA).

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Educação do Campo, Desenvolvimento e Sustentabilidade pela UFPA. Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Pesquisador do Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (LOED) - Faculdade de Educação da Unicamp. Pedagogo da UFPA, atuando na Coordenadoria Acadêmica do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI).

Mara Regina Lemes De Sordi, Professora Associada da Faculdade de Educação (FE) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Coordenadora do Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed – FE/ Unicamp).

Departamento de Ensino e Práticas Culturais, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas.

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Published

2020-10-09

How to Cite

SANTOS, M. H. A. dos; DE SORDI, M. R. L. Beginning professors: between individual paths and collective responsibilities. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4260125, 2020. DOI: 10.14244/198271994260. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4260. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas
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##plugins.generic.dates.published## 2020-10-09