O Professor Mediador Escolar e Comunitário: uma Prática em Construção
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991523Abstract
A função de professor mediador escolar e comunitário (PMEC) foi instituída no Estado de São Paulo, Brasil, em 2010, através da implantação do Sistema de Proteção Escolar, cujo propósito é coordenar o planejamento de execução de medidas de prevenção, mediação e resolução de conflitos no ambiente escolar. Este estudo visou caracterizar os PMEC alocados em uma Diretoria de Ensino do interior paulista, com a construção do seu perfil e, especialmente, reunindo e discutindo suas proposições e estratégias de ação. Para tanto, lançou mão da aplicação de um questionário que alcançou 82% deles. Verificou-se que a principal ação foi o combate à evasão escolar, diretriz da referida Diretoria, para o quê os PMECs buscaram apoio em serviços de saúde, Conselho Tutelar, serviços de segurança pública e naqueles de proteção social, numa perspectiva centrada no indivíduo, especificamente o aluno, ao invés de uma perspectiva também coletiva que abrangesse outros atores escolares e comunitários.
Palavras-chave: Professor mediador. Mediação de conflito. Escola pública. Rede social de suporte.
The School and Community Mediator Teacher: A Practice in Construction
Abstract
The role of school and community mediator teacher (PMEC) was established in São Paulo, Brazil, in 2010, through the implementation of the School Protection System, whose purpose is to coordinate the planning of execution of preventive measures, mediation and conflict resolution in the school environment. This study intended to characterize the PMECs that are allocated in a Board of Education in the hinterland of São Paulo with the construction of their profile, meeting and discussing their proposals and strategies of action. For that, a survey was applied, reaching 82% of them. It was found that the main action was to combat truancy, which is the specific focus of that Board and for what the PMECs searched for support in health services, Child Protection Council, public safety and social protection services, in a perspective centered on the individual, specifically the student, rather than a collective perspective covering other school and community characters.
Keywords: Mediator teacher. Conflict mediation. Public school. Supporting social network.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2016-09-15
##plugins.generic.dates.published## 2016-11-30