A roda da conversa na educação infantil: instrumento de silenciamento ou amplificação da voz da criança? (The wheel of conversation in early childhood education: whisper instrument amplification or the voice of the child?)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992181Abstract
The article reflects about silencing and/or the amplification of the childrens’ voice through the conversation circle as an educational tool in the space of early childhood education. The methodology is qualitative and data construction techniques are: participant observation in a private school, the total observation in an early childhood education center - CEI - diary of field, semi-structured interviews and childrens’ drawings. Data analysis is based on Oriolo, Siste, Larrosa, Kohan, among others. The study allows to affirm that the educator in a children education space, when freed from rigid and deterministic movements, leads the child to be an active subject. The talk wheel as a pedagogical tool collaborates with singularization when it amplifies the child's voice and also when it potentiates and disseminates democratic practices and provides the exercise of qualified and responsive listening. Besides, it allows to review ways of thinking and doing in the educational space beyond childhood education (0-6 years), but contributing to the education of children (0-10 years).
Keywords: Children’s education, Infancy, Conversation circle.
Resumo
O artigo reflete sobre o silenciamento e/ou a amplificação da voz da criança por meio da roda da conversa como instrumento pedagógico no espaço da educação infantil. A metodologia adotada é qualitativa e as técnicas de construção de dados são: a observação participante em uma escola particular, a observação total em um Centro de Educação Infantil - CEI -, diário de campo, entrevista semiestruturada, e desenhos de crianças. A análise dos dados se baseia em Oriolo, Siste, Larrosa, Kohan, entre outros. Os dados permitem afirmar que o educador no espaço de educação infantil, ao se desprender de movimentos rígidos e deterministas, favorece que a criança se constitua como sujeito ativo. A roda da conversa como instrumento pedagógico colabora com a singularização ao amplificar a voz da criança ao mesmo tempo em que potencializa e fomenta práticas democráticas e de escuta qualificada e responsiva. Desta forma, permite rever pensares e fazeres no espaço educativo para além da educação infantil (0 – 6 anos), contribuindo para a educação da infância (0 – 10 anos).
Palavras-chave: Educação infantil, Infância, Roda da conversa.
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