Rural education in the training of pedagogy undergraduates: possibilities, challenges and contradictions
DOI:
https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6745Keywords:
Rural school, Teaching, PedagogyAbstract
This study addresses a discussion about rural education as a curricular component in the initial teacher training course in pedagogy, so that it is possible to think about teaching in the Amazon in dialogue with the multiple realities and possibilities for teachers to work beyond urban areas. The methodological processes took place in an integrated way, through participant research in the discipline and actions outside the classroom, through the First Seminar on Rural Education, held in the municipality of Parintins/AM. Alongside the bibliographical and documentary review, discussions were held on the contributions of the literature studied and the statements made by the three teachers interviewed. As a result, we realized the importance of discussing rural education, even if only initially, as a subject in the pedagogy course, but one that is fundamental for bringing undergraduates closer to the reality of the countryside, to the historical, socio-economic, methodological and struggle aspects that influence the reality of rural education, which is fundamental knowledge for professionals who will be able to work in these spaces.
Metrics
References
ALBARADO, Edilson da Costa. O significado da prática de sustentabilidade socioambiental do GRANAV juntos às comunidades ribeirinhas do munícipio de Parintins/AM. 2016. Dissertação de Mestrado Programa de Pós-graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2016.
ARROYO, Miguel Gonzalez. Políticas de Formação de Educadores do Campo. Cad. Cedes, Campinas, vol.27, n.72, p;157-176, maio/agosto. 2007. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>
ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo, 1999. Coleção Por uma Educação Básica do Campo, nº 2.
ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (org.). Por uma educação do campo. 5d. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BAUER, Martin; JOVCHELOVITCH, Sandra. Entrevistas individuais e Grupos. (org). BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto e som: um manual prático. 7ª ed. Petrópolis, RJ. Vozes, 2002.
BRASIL. Lei n. 9394/1996. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 de dezembro de 1996.
BORGES. Heloisa da Silva. OLIVEIRA. Bianca da Silva. Os Pontos Convergentes Entre Os/As Teóricos/As Da Educação Do Campo. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista- Bahia-Brasil, V.16, n.39, p. 238-258. 2020.
BORGES, Heloisa da Silva. Formação continua de professores(as) da Educação do Campo no Amazonas. 2015. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, 2015.
BORGES, Heloisa da Silva. Educação do Campo e os Planos de Educação. Revista Amazônia, 2016, ano 01, nº01, p.96-117.
CALDART, Roseli Salete. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos de Azevedo. Por uma Educação do Campo: Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2004. p. 10-31.
CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo: Notas para uma análise do percurso. Trabalho, Educação e Saúde, RJ V.7 n.1, p.25-64, mar/jun.2009.
CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete, MOLINA, Mônica Castagna (org,). Por uma Educação do Campo. 5.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. 4.ed São Paulo: Expressão Popular, 2012.
D’AGOSTINE, Adriana. A educação do MST no contexto educacional brasileiro. 2009. 2003 f. tese (Doutorado em Educação) –Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
FERNANDES, Bernardo Marçano; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete. Primeira Conferência Nacional “Por uma Educação Básica do Campo”. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete, MOLINA, Mônica Castagna (org,). Por uma Educação do Campo. 5.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4º ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HAGE, Salomão Mufarrej. Classes Multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará/Região Amazônica. In: ______. (Org.). Educação do Campo na Amazônia: Retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg, 2005.
HAGE, Salomão Mufarrej. A Multissérie em pauta: para transgredir o Paradigma Seriado nas Escolas do Campo. 2008 disponível em
https://faced.ufba.br/sites/faced.ufba.br/files/multisserie_pauta_salomao_hage.pdfacessado em15-ago-2023.
HAGE, Salomão. ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel (org´s). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
HAGE, Salomão Mufarrej. REIS, Maria Isabel Alves. Tempo, Espaço e Conhecimento nas escolas rurais (Multi)seriadas e transgressão ao modelo seriado de ensino. Em Aberto, Brasilia, v.31, n 101m p.77-91, jan./abr.2018. Doi » https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.31i101.3537
MOLINA, Mônica Castagna. Legislação Educacional do campo. In: CALDART, R.S.; PEREIRA, I.B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
MOLINA, M.C.; SA, L.M. Escola do Campo. In: CALDART, R.S.; PEREIRA, I.B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
PARENTE, Cláudia da Mota Darós. Escolas Multisseriadas: a experiência internacional e reflexões para o caso brasileiro. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.22, n. 82, p. 57-88, jan./mar. 2014
TARDIF, M. LESSARD, C. O Trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.
SILVA, Maria Edjane Pereira da. Formação continuada de professores/as da Multissérie: um olhar para as contribuições da autoria na produção didáticas. 2019. Dissertação (mestrado em educação) – Universidade Federal de Pernambuco, CAA, Programa de Pós Graduação em Educação, Contemporânea, 2019.
SILVA, Simone Souza. Políticas de Formação Inicial de Professores do campo em Parintins: contexto e contradições. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2013.
SOUZA, Maria Antônia de. Educação do Campo: Políticas, práticas pedagógicas e Produção Cientifica Educação & Sociedade, Campinas vol.29, n° 105, p.1089-1111, set/dez. 2008. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcelo Bagata Tavares, Maria Eliane de Oliveira Vasconcelos, Edilson da Costa Alabarado, Heloisa da silva borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-07-06
##plugins.generic.dates.published## 2024-10-12