E-books com os temas contemporâneos transversais na formação inicial de professores(as) de matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996538

Keywords:

Mathematics, Contemporary cross-cutting themes, Initial teacher training, Digital copyright materials

Abstract

This article explores the presentation of digital copyright materials, namely e-books, produced during participation in a pedagogical practice discipline of the undergraduate Mathematics course at a public university. The objective of this study was to emphasize the importance of preparing future mathematics teachers through Contemporary Transversal Themes (CTT) to work with interdisciplinarity and relevant social themes in the Basic Education curriculum, making them significant for this formative stage of the future maths teacher. To achieve this objective, this article had as a methodological path, through the didactic choreography of the discipline, to explore the use of TCT in pedagogical practices with future mathematics teachers, resulting in the production of digital materials (e-books). The analysis of the e-books was carried out through the learning model of didactic choreographies, using Discursive Textual Analysis and the basic learning models. After analyzing the e-books, the study highlights the importance of teacher training to promote a curriculum that encourages critical reflection by Mathematics graduates on social issues and the integration of this knowledge integrated with digital technologies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Muriell Francisco da Costa, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia, com projeto na linha de Educação em Ciências e Matemática cuja temática de pesquisa é sobre a utilização das Tecnologias de Inteligência Artificiais na Educação e os Temas Contemporâneos Transversais na Formação Inicial de Professores(as) de Matemática. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (2023). Graduado em Matemática pela Universidade Federal de Goiás, Regional Catalão (2020), tendo parte dos estudos realizado através de mobilidade acadêmica internacional no Instituto Politécnico de Bragança (IPB) em Portugal (2018/2019). Membro do Núcleo de Pesquisa em Mídias na Educação (NUPEME) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) atuando desde 2019 na linha de pesquisa de Formação de Professores(as) com TDIC, Educação Matemática com Modelagem e Simulação, Arquitetura Pedagógica e Coreografia Didática com TDIC. Possui interesse na área de Matemática, atuando principalmente com as seguintes temáticas: Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), Tecnologias da Inteligência Artificiais, Mídias, Transmídias e Softwares Educacionais, Robótica Educacional, Ensino Híbrido, Coreografias Didáticas, Temas Contemporâneos Transversais e Modelagem Matemática.

Arlindo José de Souza Junior, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Realizou o curso de graduação de Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - Campus São José do Rio Preto); mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - Campus Rio Claro) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Uberlândia (UFU - Campus Uberlândia). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: saberes docentes, educação popular e cultura digital. 

Published

2024-07-28

How to Cite

FRANCISCO DA COSTA, M.; JOSÉ DE SOUZA JUNIOR, A. . E-books com os temas contemporâneos transversais na formação inicial de professores(as) de matemática . Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e653891, 2024. DOI: 10.14244/198271996538. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6538. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-08-09
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-11-01
##plugins.generic.dates.published## 2024-07-28