Induction in the perception of beginner coordinators in Mato Grosso: readings on shared education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996484

Keywords:

Teacher education, Teaching professional induction, Pedagogical coordination, Early Childhood Education.

Abstract

The article results from that investigates processes of insertion and inductive evidence along with beginner teachers with the aggravating factor of being in the position of pedagogical coordinators. These professionals participated in continuing education in their municipal teaching network and in the tripartite project University-school and education network, arising from the finalized project OBEDUC/UFMT/2017 that, continues the educational activities as FormEduc/PPGEdu/UFR/2023. It is questioned, how the beginner teachers perceive their insertion in school and to what do they attribute their application to the invite to assume the coordination, being in initiating phase of the teaching profession. It is inquired, still, if the continuing education in which they participated have fostered conditions for the exercise of the pedagogical coordination in the orientation and supervision of their pairs, signaling inductive evidence. Appropriating of (auto)biographic narratives and of the principles of education through research presents as objectives investigating, along with two beginner teachers who act in Early Childhood Education of Mato Grosso, what they point out as basic for their acceptance to the position of pedagogical coordination, and if they perceive, or not, processes of induction fostered to their education. Results yet preliminaries signaling that the education network to which belong the beginner teachers offer continuing education to the pedagogical coordinators, without relating to the initial phase of teaching, being, therefore, of little contribution; though, highlight the education shared in the collaborative and itinerating project, university-school FormEduc/OBEDUC, as responsible for encouraging them to the acceptance of the challenging exercise of the pedagogical coordination.

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Author Biographies

Simone Albuquerque da Rocha , Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

Doutora em Educação pela UNESP, é professora Titular da Unviersidade Federal de Rondonópolis. Foi coordenadora do projeto OBEDUC/CAPES/INEP/SCAD. Coordenou a Anped Regional CO na gestão 2021/2022. É Lider do grupo de pesquisa InvestigAção do PPGEdu/UFR. Pesquisa na área de Formação de Professores - Professores iniciantes e narrativas de formação em pesquisas em diferentes níveis e modalidades.

Rosana Maria Martins, Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

Professora da Universidade Federal de Rondonópolis/MT. Possui doutorado em Formación del Docente Universitario pela Universidade de Extremadura/Espanha (2006), convalidado pela Universidade do Minho (2013) e pela UNICAMP (2015) e doutorado em Educação pela UFSCar (2015). É vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa InvestigAção, com pesquisas professor iniciante e experiente, histórias de vida, narrativas (auto)biográficas, memoriais de formação, cartas pedagógicas e indução à docência.

Teresa Sarmento, Universidade do Minho (UMinho)

Doutorada em Estudos Socioeducativos da Criança, Professora Associada, membro do Departamento de Ciências Sociais da Educação e investigadora do Centro de Investigação em Estudos da Criança, Instituto da Educação – Universidade do Minho.

Jéssica Lorrayne Ananias da Silva, Secretaria Municipal de Educação no departamento de Educação Infantil (SEMED/Rondonópolis)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso, mestre em educação pela mesma instituição. Durante a graduação foi bolsista OBEDUC/CAPES/INEP/SECADI, e em 2018 coordenadora na Rede Municipal de Ensino de Rondonópolis em um Centro de Educação Infantil (CMEI), atualmente atua como Gerente de Divisão 0-3 anos na Secretaria Municipal de Educação no departamento de Educação Infantil.

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Published

2024-05-30

How to Cite

ROCHA , S. A. da; MARTINS, R. M.; SARMENTO, T.; SILVA, J. L. A. da . Induction in the perception of beginner coordinators in Mato Grosso: readings on shared education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e6484015, 2024. DOI: 10.14244/198271996484. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6484. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Dossier Conceptions, Policies and Practices of Teaching Induction
##plugins.generic.dates.received## 2023-05-31
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-11
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-30

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