Induction in the perception of beginner coordinators in Mato Grosso: readings on shared education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996484

Keywords:

Teacher education, Teaching professional induction, Pedagogical coordination, Early Childhood Education.

Abstract

The article results from that investigates processes of insertion and inductive evidence along with beginner teachers with the aggravating factor of being in the position of pedagogical coordinators. These professionals participated in continuing education in their municipal teaching network and in the tripartite project University-school and education network, arising from the finalized project OBEDUC/UFMT/2017 that, continues the educational activities as FormEduc/PPGEdu/UFR/2023. It is questioned, how the beginner teachers perceive their insertion in school and to what do they attribute their application to the invite to assume the coordination, being in initiating phase of the teaching profession. It is inquired, still, if the continuing education in which they participated have fostered conditions for the exercise of the pedagogical coordination in the orientation and supervision of their pairs, signaling inductive evidence. Appropriating of (auto)biographic narratives and of the principles of education through research presents as objectives investigating, along with two beginner teachers who act in Early Childhood Education of Mato Grosso, what they point out as basic for their acceptance to the position of pedagogical coordination, and if they perceive, or not, processes of induction fostered to their education. Results yet preliminaries signaling that the education network to which belong the beginner teachers offer continuing education to the pedagogical coordinators, without relating to the initial phase of teaching, being, therefore, of little contribution; though, highlight the education shared in the collaborative and itinerating project, university-school FormEduc/OBEDUC, as responsible for encouraging them to the acceptance of the challenging exercise of the pedagogical coordination.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Simone Albuquerque da Rocha , Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

Doutora em Educação pela UNESP, é professora Titular da Unviersidade Federal de Rondonópolis. Foi coordenadora do projeto OBEDUC/CAPES/INEP/SCAD. Coordenou a Anped Regional CO na gestão 2021/2022. É Lider do grupo de pesquisa InvestigAção do PPGEdu/UFR. Pesquisa na área de Formação de Professores - Professores iniciantes e narrativas de formação em pesquisas em diferentes níveis e modalidades.

Rosana Maria Martins, Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

Professora da Universidade Federal de Rondonópolis/MT. Possui doutorado em Formación del Docente Universitario pela Universidade de Extremadura/Espanha (2006), convalidado pela Universidade do Minho (2013) e pela UNICAMP (2015) e doutorado em Educação pela UFSCar (2015). É vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa InvestigAção, com pesquisas professor iniciante e experiente, histórias de vida, narrativas (auto)biográficas, memoriais de formação, cartas pedagógicas e indução à docência.

Teresa Sarmento, Universidade do Minho (UMinho)

Doutorada em Estudos Socioeducativos da Criança, Professora Associada, membro do Departamento de Ciências Sociais da Educação e investigadora do Centro de Investigação em Estudos da Criança, Instituto da Educação – Universidade do Minho.

Jéssica Lorrayne Ananias da Silva, Secretaria Municipal de Educação no departamento de Educação Infantil (SEMED/Rondonópolis)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso, mestre em educação pela mesma instituição. Durante a graduação foi bolsista OBEDUC/CAPES/INEP/SECADI, e em 2018 coordenadora na Rede Municipal de Ensino de Rondonópolis em um Centro de Educação Infantil (CMEI), atualmente atua como Gerente de Divisão 0-3 anos na Secretaria Municipal de Educação no departamento de Educação Infantil.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Organizar um livro. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 23-27.

ALARCÃO, Isabel; ROLDÃO, Maria do Céu. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 109-126, ago./dez. 2014.

ANDRÉ, Marli. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-129, abr. 2012.

ÁVALOS, Beatriz (comp.). El nuevo profesionalismo: formación docente inicial y continua. El Oficio de Docente. Vocación, Trabajo y Profesión en el Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Observatório da Educação/CAPES/INEP/

SECADI. Projeto 24232 - Egressos da licenciatura em pedagogia e os desafios da prática em narrativas: a Universidade e a Escola em um processo interdisciplinar de inserção do professor iniciante na carreira docente, UFMT/PPGEDU/Câmpus Universitário de Rondonópolis - 2013, aprovado no edital nº 49/2012.

CASTRO, Júlia Alessandra Machado de. Narrativas reflexivas-formativas de professoras iniciantes no exercício da coordenação pedagógica. 2021. 125 fls. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2021.

CRUZ, Giseli Barreto da; LAHTERMAHER, Fernanda. Pesquisa-formação e indução docente: contribuições ao professor iniciante. Anais [...] XXX Colóquio. AFIRSE, Lisboa, 2023. p. 43.

CRUZ, Giseli; COSTA Elana Cristina dos Santos; PAIVA, Marisa Maia de Souza; ABREU, Teo Bueno. Indução docente em revisão: sentidos concorrentes e práticas prevalecentes. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 52, e09072, 2022. DOI: doi.org/10.1590/198053149072. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/4JwtgxNHdScBJmYwR5b7GZg/. Acesso em: 20 mar. 2023.

CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, p. e4149114, 2020. DOI: 10.14244/198271994149. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4149. Acesso em: 10 mar. 2023.

CUNHA, Maria Isabel da. O campo da iniciação à docência universitária como um desafio. In: Reunião Anual da ANPEd, 33., 2010, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, Minas Gerais, 2010.

ESTEVE ZARAGAZA, Jose Manuel. La formación inicial de los profesores de secundaria. Barcelona: Ariel, 1997.

FALCIANO, Bruno; NUNES, Maria; SANTOS, Edson. Dez anos do proinfância: efeitos de uma política pública de indução. Estud. Aval. Educ., São Paulo, v. 30, n. 73, p. 254-278, jan./abr. 2019, ISSN 0103-6831, e-ISSN 1984-932X2019. https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5719. Acesso em: 10 fev. 2023.

FLORES, Maria Assunção. La investigación sobre los primeiros años de enseñanza: lecturas e implicaciones. In: MARCELO, Carlos (Coord.). El profesorado principiante. Inserción a la docência. Barcelona, Espanha: Editora Octaedro, S. L. Bailen, 5 – 08010, 2009.

FRANÇA, Marcia Socorro dos Santos. 2016, 138 fl. O desenvolvimento profissional dos professores iniciantes egressos do curso de licenciatura em Pedagogia: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2016.

GOMBOEFF, Ana Lucia Madsen; PASSOS, Laurizete Ferragut. Coordenadores pedagógicos experientes e iniciantes: a parceria colaborativa e a mentoria como ações de indução profissional. Anais [...] XXX Colóquio. AFIRSE, Lisboa, 2023. p. 43.

GROPPO, Cristiane; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Passagem de professor a professor coordenador: o choque com a realidade. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. (org.). O coordenador pedagógico e a formação centrada na escola. São Paulo: Edições Loyola, 2015. p. 93-108.

INOSTROZA, Gloria de Celis. Formación de Mentores para la inducción del professorado principiante. REDU- Rev. de docência Universitária, Valência, v. 11. n. 2, maio/ago. 2013. p. 31-45.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

LIMA, Emília Freitas de (org.). Sobrevivência no início da docência. Brasília: Liber Livros, 2006.

MARCELO, Carlos. Investigaciones y experiencias: el primero año de enseñanza. Análises del proceso de socialización de profesores principiantes. Revista de Educación, Sevilha/ES, n. 300, p. 225-277, 1993.

MARCELO, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MARCELO, Carlos. El professorado principiante: Inserción a la docencia. Barcelona, Espanha: Editora Octaedro, S. L. Bailen, 5 – 08010. Coordenador: Carlos Marcelo. 2009.

MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.

MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Políticas e programas: indução de ensino na América latina. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1224-1249, out./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053144322. Acesso em: 27 maio 2019.

MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Desarrolo professional docente. Como se aprende a ensenãr? 3. ed. Madrid, Espanha: NARCE S. A., 2013.

MARIANO, André Luiz Sena. A construção do início da docência: um olhar a partir das produções da ANPEd e do ENDIPE. 2006. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.

MARTINS, Rosana Maria, ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. “Sigo procurando quem eu sou, sou o que quero ser!”: Narrativas profissionais de Stella. Educação, 45(1), e34441, 2022. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.34441. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34441/27555. Acesso em: 10 dez. 2022.

MARTINS, Rosana Maria. Estudando e ensinando, aprende-se e ensina-se: as narrativas de si no processo de vir a ser professora. 324f. Tese (Doutorado em Educação. – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos – SP, 2015.

MIRA, Marilia Marques; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Inserção profissional de professores iniciantes: elementos para pensar o processo de desenvolvimento profissional. In: PRYJMA, Marielda Ferreira; OLIVEIRA, Oséias Santos de (org.). O desenvolvimento profissional doce em discussão. Curitiba: Ed. UTFPR, 2016. p. 163-178.

NÓVOA, António. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Revista Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.

OCHOA TORRES, Sergio. Programa de indución para professores noveles em universidad pública mexicana. Anais [...] II Congresso Internacional sobre professorado principiante e inserción professional a la docência. Buenos Aires, 24-26 feb. 2010.

OLIVEIRA, Andreia Cristiane de. Professores iniciantes no exercício da coordenação pedagógica em Mato Grosso: por entre nós e laços. 2020. 165 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis. 2020.

OLIVEIRA Andreia Cristiane de; ROCHA, Simone Albuquerque da. Ritos de passagem de professor iniciante a coordenador pedagógico: alteridade e solidariedade. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PLACCO, Vera Naria Nigro de Souza. (Org.). O Coordenador Pedagógico e as relações solidárias na escola. 15. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2021, v. 1, p. 65-82

OLIVEIRA, Elizabete Gaspar de. A formação do professor experiente no projeto OBEDUC e os reflexos em suas práticas a partir das percepções dos professores iniciantes. 2019. 104 fls. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis. 2019.

OLIVEIRA, Elizabete Gaspar de. A formação do professor experiente no projeto OBEDUC e os reflexos em suas práticas a partir das percepções dos professores iniciantes. 2019. 104 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis. 2019.

PEREIRA, Rodnei; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Mapear os conhecimentos prévios e as necessidades formativas dos professores: uma especificidade do trabalho das Coordenadoras Pedagógicas. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho, PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. (org.). O coordenador pedagógico e seus percursos formativos. São Paulo: Loyola, 2018. p. 81-102.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. O coordenador pedagógico (CP) e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Fundação Victor Civita, 2011. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/o-coordenador-pedagogico-e-a-formacao-de-professores-intencoes-tensoes-e-contradicoes,db5d8b20-8e69-41e9-8466-7dce090fcb9a. Acesso em: 12 nov. 2020.

PRÍNCEPE, Lisandra Marisa. Condições de trabalho e desenvolvimento profissional de professores iniciantes em uma rede municipal de educação. 234 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, 2017.

ROCHA, Simone Albuquerque da. A criação do Cefapro na lente do narrador. In: HOLANDA, Valdelice de Oliveira (org.) A Formação Continuada em Mato Grosso: entre discursos e práticas. Curitiba: CRV 2019. ISBN: 9788544438985.

RONDONÓPOLIS. Secretaria Municipal de Educação. Gestão democrática, coordenação e assessoria pedagógica. Rondonópolis, MT: SEMED, 2016. (Coletânea de políticas e referenciais para a educação básica municipal de Rondonópolis – COPREM; 2).

SARMENTO, Teresa. As Identidades Profissionais em Educação de Infância. Revista Locus Soci@al, n. 2, p. 46–64, 2009.

SARMENTO, Teresa; COSTA, Conceição Leal. O que fazemos com o que fazem conosco… trilhar caminhos em interação. Revista @mbienteeducação, São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 12, n. 2, p. 58-71, maio/ago. 2019.

SCHÜTZE, Fritz. 10 de março de 2022. Module B.2.1. INVITE-Biographical counseling in rehabilitative vocational trainingfurther education curriculum, 2007. Disponível em: http://www.biographicalcounselling.com/download/B2.1.pdf Acesso em: 10 abr. 2022.

SILVA, Adriane Pereira da. Professores iniciantes egressos do curso de Pedagogia e o abandono da carreira docente no município de Rondonópolis/MT. 2018. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2018.

SILVA, Jéssica Lorrayne Ananias da. Coordenadores iniciantes e experientes e as práticas de acolhimento, acompanhamento e indução: eu, eles e o espelho. 2021. 142 fls. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis. 2021.

SOUSA, Rozilene de Morais; ROCHA, Simone Albuquerque. Como um estranho no ninho: o professor iniciante e seu processo de inclusão no ambiente da profissão docente – qual o papel da escola? In: XI Congresso Nacional de Educação (EDUCERE), PUC-Paraná, 2013, p. 8947-8959.

SOUSA, Sandra Zákia; MARTINS, Angela Maria. A gestão da educação básica na esfera municipal: papel do governo federal na indução de programas. Anais [...]. 36ª Reunião Nacional da ANPEd – 29 de setembro a 02 de outubro de 2013, Goiânia-GO.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/11344/pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

SOUZA, Sueli de Oliveira. Desenvolvimento profissional do professor experiente no projeto colaborativo universidade/escolas: desafios e necessidades formativas. 2017.167 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2017.

URETA, Consuelo Vélaz de Medrano. Competências del Professor-Mentor para el acompanhamento al profesorado principiante. Profesorado-Rev.de currículum y formación del professorado, Madri/Espanha, v. 13, n. 1, p. 209-229, 2009.

VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a Ensinar: As quatro etapas de uma aprendizagem. 1. ed. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.

VEENMAN, Simon. Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research. Catholic University of Nijmegen, v. 54, n. 2, p. 143-178, 1984. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.834.9292&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 10 maio 2022.

WONG, Harry. Programas de indução que mantêm os novos professores ensinando e melhorando. Dossiê “Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas”. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-19, e4139111, jan./dez. 2020. ISSN 1982-7199. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994139. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4139. Acesso em: 10 mar. 2023.

Published

2024-05-30

How to Cite

ROCHA , S. A. da; MARTINS, R. M.; SARMENTO, T.; SILVA, J. L. A. da . Induction in the perception of beginner coordinators in Mato Grosso: readings on shared education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6484015, 2024. DOI: 10.14244/198271996484. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6484. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier Conceptions, Policies and Practices of Teaching Induction
##plugins.generic.dates.received## 2023-05-31
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-11
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-30