University Program to Promote Academic Adaptation and Self-Efficacy – PUP3A: Feasibility Study

Authors

  • Andressa Pereira de Souza Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)
  • Natalia Miranda Borges Universidade do Oeste Paulista/Programa de Pós-graduação em Educação,Universidade do Oeste Paulista
  • Camélia Santina Murgo Universidade do Oeste Paulista/Programa de Pós-graduação em Educação,Universidade do Oeste Paulista [https://ror.org/00ccec020] https://orcid.org/0000-0003-3932-7580

DOI:

https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6471

Keywords:

Adults, Intervention, University Students

Abstract

The University Program for the Promotion of Academic Adaptation and Self-Efficacy is aimed at first-year undergraduate students in Higher Education to promote and develop beliefs of self-efficacy and adaptation to the university context.  The objective of this article was to evaluate the feasibility of an interventional proposal to verify the potential for replication for future studies of efficacy and effectiveness. To evaluate the viability of the program, it was necessary to carry out a cut of the interventional proposal, three meetings were held with the themes of perspectives on professional future, development of learning resources and study habits, and establishment of interpersonal relationships. The meetings were attended by 13 first-year undergraduate students. Instruments were used to assess satisfaction, understanding and generalization of content for the participants, and monitoring of the meetings by the group coordinators. The results allowed us to identify that there was adherence/acceptability, comprehension, and generalization of content of the meetings, and satisfaction with the program and group coordinators by the participants. Among the necessary adjustments, the duration and number of meetings will be extended, including topics such as affective/emotional states in the Academic Adaptation process, verbal persuasion, and self-regulation. Introducing the proposal always in the initial period of the students and linking it to an activity that generates certification for the participants is fundamental for a greater adhesion and continuity of the studies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natalia Miranda Borges, Universidade do Oeste Paulista/Programa de Pós-graduação em Educação,Universidade do Oeste Paulista

Graduada em Psicologia na Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE), bolsista CAPES e Mestranda em Educação na Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE), Instrutora de cursos na CAC (Casa do Aprendiz Cidadão)

Camélia Santina Murgo, Universidade do Oeste Paulista/Programa de Pós-graduação em Educação,Universidade do Oeste Paulista [https://ror.org/00ccec020]

Doutorado em Psicologia Ciência e Profissão pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Programa de Pós‑Graduação Em Educação (PPGE), Universidade Do Oeste Paulista (UNOESTE).

References

ALMEIDA, Leandro S.; SOARES, Ana Paula. Os estudantes universitários: sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. 2004. In: MERCURI, Elizabeth; POLYDORO, Soely A. J (Ed./Org.). Estudante Universitário: Características e experiências de formação, Taubaté: Editora e Livraria Universitária, 15-40. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/12086. Acesso 24 mai. 2023.

BANDURA, Albert; FREEMAN, William H.; LIGHTSEY, Richard. Self-efficacy: The exercise of control. 1999. Disponível em: https://connect.springerpub.com/content/sgrjcp/13/2/158. Acesso em 24 mai. 2023.

BANDURA, Albert. Social cognitive theory: An agentic perspective. Asian journal of social psychology, v. 2, n. 1, p. 21-41, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1. Acesso em: 24 mai. 2023.

BORGES, Elisabete; FERREIRA, Teresa de Jesus Rodrigues. Relaxamento: Estratégia de intervenção no stress. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, n. 10, p. 37-42, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.26/17852. Acesso em 24 mai. 2023.

BARBOSA, Marcela de Moura Franco et al. Delineamento e avaliação de um programa de adaptação acadêmica no ensino superior. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v.19, n.1. p. 61-74, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/1026707/1984-7270/2019v19n1p61. Acesso em 24 mai. 2023.

BOMBARDELLI, Juliana Oliveira. Fatores de permanência do ingressante no ensino superior em uma universidade privada comunitária do Rio Grande do Sul. 2018. 204 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Educacional) – Universidade do Vale do Rio Sinos (Programa de Pós-Graduação em Gestão Educacional), São Leopoldo, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/7481 . Acesso em 24 mai. 2023.

BRASIL. Resolução Nº 510 de 7 de abril de 2016. Estabelece diretrizes éticas específicas para pesquisas em ciências humanas e sociais. Conselho Nacional de Saúde. Ministério da Saúde, p. 10, 2016. Disponível em: https://www2.ufjf.br/comitedeetica/wp-content/uploads/sites/80/2016/06/Reso510.pdf. Acesso em: 16 mai. 2023.

CARLOTTO, Rodrigo Carvalho; TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira; DIAS, Ana Cristina Garcia. Adaptação acadêmica e coping em estudantes universitários. Psico-USF, v. 20, p. 421-432, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-82712015200305. Acesso em 24 mai. 2023.

CUNHA, Simone Miguez; CARRILHO, Denise Madruga. O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento acadêmico. Psicologia escolar e educacional, v. 9, p. 215-224, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000200004. Acesso em 24 mai. 2023.

CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano. Pesquisa de Métodos Mistos-: Série Métodos de Pesquisa. Penso Editora, 2015.

DA CUNHA MOREIRA, Thaline. Fontes de Autoeficácia para Escolha Profissional: Avaliação e Intervenção. 2020. 213 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade São Francisco, Campinas, 2020. Disponível em: https://www.usf.edu.br/galeria/getImage/427/5981248387042643.pdf. Acesso em 24 mai. 2023.

DE ALMEIDA LIMA, Cláudio; SOARES, Adriana Benevides; DE SOUZA, Marisangela Siqueira. Treinamento de habilidades sociais para universitários em situações consideradas difíceis no contexto acadêmico. Psicologia Clínica, v. 31, n. 1, p. 95-121, 2019. Disponível em: https://dx.doi.org/10.33208/PC1980-5438v0031n01A05. Acesso em 24 mai. 2023.

DE CLERCQ, Mikaël et al. Providing freshmen with a good “starting-block”. Swiss Journal of Psychology, v. 78, n. 69, p. 1-2. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1024/1421-0185/a000217. Acesso em 24 mai. 2023.

DURGANTE, Helen Bedinoto; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco. Critérios metodológicos para a avaliação de programas de intervenção em psicologia. Avaliação psicológica. São Paulo. Vol. 17, n. 1 (jan./mar. 2018), p. 155-162, 2018. Disponível em: Acesso em 24 mai. 2023.

DURGANTE, Helen Bedinoto. Desenvolvimento, implementação e avaliação do programa Vem Ser: programa de psicologia positiva para a promoção de saúde de aposentados. 2019. 80 f. Tese (Doutorado em Psicologia), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/194393. Acesso em 24 mai. 2023.

FERREIRA, Vinicius Santos; OLIVEIRA, Maria Aparecida; VANDENBERGHE, Luc. Efeitos a curto e longo prazo de um grupo de desenvolvimento de habilidades sociais para universitários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 30, p. 73-81, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-37722014000100009. Acesso em 24 mai. 2023.

GRANADO, José Inácio F. et al. Integração académica de estudantes universitários: Contributos para a adaptação e validação do QVA-r no Brasil. Psicologia e Educação, v. 4, n. 2, 1-11, 2005. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/12089. Acesso em 24 mai. 2023.

GUERREIRO-CASANOVA, Daniela Couto; POLYDORO, Soely AJ. Autoeficácia e integração ao ensino superior: um estudo com estudantes de primeiro ano. Psicologia: teoria e prática, v. 13, n. 1, p. 75-88, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1938/193819303006.pdf. Acesso em 24 mai. 2023.

GOOGLE CORP. Google Meet. Google Workspace for Education. 2017. Disponível em: https://edu.google.com/workspace-for-education/meet/. Acesso em: 16 mai. 2023.

HE, Jin et al. The effects of a Hope intervention on the academic adaptation of university freshmen. Chinese Journal of Clinical Psychology, v. 23, n. 4, p.750-755, 2015.

ISMAIL, Nashwa; KINCHIN, Gary; EDWARDS, Julie-Ann. Pilot study, Does it really matter? Learning lessons from conducting a pilot study for a qualitative PhD thesis. International Journal of Social Science Research, v. 6, n. 1, p. 1-17, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5296/IJSSR.V6I1.11720. Acesso em 24 mai. 2023.

MARQUES-PINTO, Alexandra et al. Programa de promoção da adaptação e prevenção do risco no ensino superior: Primeira aplicação. Psychologica, v. 45, p. 257-278, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/306942284_Programa_de_promocao_da_adaptacao_e_prevencao_do_risco_no_Ensino_Superior_Primeira_aplicacao_In_Psychologica. Acesso em 24 mai. 2023.

MARTINS, Rosana Maria Mohallem; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Intervention in learning strategies: Study with new university students. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 28, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e2839. Acesso em 24 mai. 2023.

MOREIRA, Thaline da Cunha; AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo; NUNES, Maiana Farias Oliveira. Escala de fontes de autoeficácia para escolha profissional: construção e estudos psicométricos iniciais. Trends in Psychology, v. 26, p. 47-60, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9788/tp2018.1-03pt. Acesso em 24 mai. 2023.

NATIONAL INSTITUTE FOR HEALTH RESEARCH, NIHR (2017). Feasibility and pilot studies: Which programme should I apply to?. Disponível em: https://www.nihr.ac.uk/glossary/. Acesso em 16 mai. 2023.

PERON, Vanessa Demarchi. Adaptação acadêmica e relação com a evasão: identificação de indicadores. 2019. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade]), Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2019. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/4650. Acesso em 24 mai. 2023.

POLYDORO, Soely AJ; GUERREIRO-CASANOVA, Daniela C. Escala de auto-eficácia na formação superior: construção e estudo de validação. Avaliação Psicológica, v. 9, n. 2, p. 267-278, 2010. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=335027283011. Acesso em 24 mai. 2023.

SILVA FILHO, A. P.; BARBOSA, J. C. O potencial de um estudo piloto na pesquisa qualitativa (The potential of a pilot study in qualitative research). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1135–1155, 2019. DOI: 10.14244/198271992697. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2697. Acesso em: 24 mai. 2023.

SOUSA, Conceição Reis de; PADOVANI, Ricardo da Costa. Assertive skills: a comparison of two group interventions with Brazilian university students. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 34, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s41155-021-00188-7. Acesso em 24 mai. 2023.

TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira et al. Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicologia escolar e educacional, v. 12, p. 185-202, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000100013. Acesso em 24 mai. 2023.

THABANE, Lehana et al. A tutorial on pilot studies: the what, why and how. BMC medical research methodology, v. 10, p. 1-10, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1186/1471-2288-10-1. Acesso em 24 mai. 2023.

WENDT, Bruna; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco. Programa em práticas educativas positivas para educadores sociais de instituições de acolhimento: Estudo de viabilidade. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, p. e52710918412-e52710918412, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i9.18412. Acesso em 24 mai. 2023.

Published

2024-10-25

How to Cite

PEREIRA DE SOUZA, A.; MIRANDA BORGES, N.; SANTINA MURGO, C. . University Program to Promote Academic Adaptation and Self-Efficacy – PUP3A: Feasibility Study. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6471157, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6471. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6471. Acesso em: 7 nov. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-05-24
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-10-15
##plugins.generic.dates.published## 2024-10-25