Narratives of beginning teachers, in the context of Agreste of Pernambuco: professional induction in focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996460

Keywords:

Professional induction, Teaching cases, Reflective diaries, Formative memorials.

Abstract

This article is an excerpt from three studies carried out at the PPGEduC/UFPE, linked to REDEP- “Professional Development Studies Network Teachers”, which take as their object the training of beginning teachers in the municipal public schools in the Agreste region of Pernambuco. In this article, we discuss the professional induction understood as the orientation process accompanying and welcoming new teachers, as well as the immersion as an exercise in authorship and adherence to teaching, which contributes to pursuit of career consolidation. We have traced a methodological path that is constituted through narratives, evidenced and analyzed based on the discussion groups (Weller, 2006; 2010) and intervention (Gouveia, 2020). Among the narratives used, we had the constitution of Teaching Cases (Mizukami, 2000; 2001; 2002; 2004), understood as a path of professional development and learning how to teach; the Reflective Diaries (Zabalza, 2007) as an authorial instrument, driving awareness of teacher practices, and the Formative Memorials (Passeggi, Passeggi e Câmara, 2008), as a possibility of self-writing and the teacher development. The “research findings” indicate the need to set up a professional induction policy and a continuing training for education professionals that starts from their real demands and considers context, the reflection and the dimension of acting teacher authority, from a collaborative perspective, involving the school community, university and municipal public networks in the Agreste region of Pernambuco.

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Author Biographies

Maria Joselma do Nascimento Franco, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Educação pela USP (2005), Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba-SP (1998) Pós-Graduada em Processos de Aprendizagem pela Universidade São Francisco - Itatiba-SP (1993), Especialista em Alfabetização e Letramento pela UNINTER na (2017), graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia de Caruaru-PE (1988), graduada em História pela Faculdade de Formação de Professores de Belo Jardim-PE (1988). É professora/pesquisadora dos cursos de Licenciatura em Pedagogia e Licenciatura Intercultural Indígena na Universidade Federal de Pernambuco, Campus Agreste, assim como do Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, nesta mesma Instituição. Vem atuando diretamente desenvolvendo pesquisas em torno da Indução Profissional de Professores Iniciantes e das Políticas de Formação Inicial e Continuada, Desenvolvimento profissional docente por meio de narrativas.

Ray-lla Walleska Santos Ferreira Gouveia, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutoranda em Educação Pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, da Universidade Federal de Pernambuco, Campus Agreste, Mestre em Educação Contemporânea também pelo PPGEduC, na UFPE (2020), graduada em Pedagogia nesta mesma instituição (2017) e é aluna egressa do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID. Vem desenvolvendo as pesquisas em torno da Indução e Imersão profissional de Professores Iniciantes, assim como em torno dos processos de Desenvolvimento Profissional por meio de Casos de Ensino, enquanto estratégias formativas e de aprendizagem da Docência.

Mônica Batista da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestre em Educação Contemporânea também pelo PPGEduC, na UFPE (2021), graduada em Pedagogia nesta mesma instituição. Vem desenvolvendo as pesquisas em torno da Indução e Imersão profissional de Professores Iniciantes, assim como em torno dos processos de Formação continuada pela via dos Diários reflexivos.

Márcia Batista da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestre em Educação Contemporânea também pelo PPGEduC, na UFPE (2022), graduada em Pedagogia nesta mesma instituição. Vem desenvolvendo as pesquisas em torno da Indução de Professores Iniciantes, assim como em torno dos processos de Formação continuada pela via dos Memoriais formativos.

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Published

2024-05-31

How to Cite

FRANCO, M. J. do N. .; GOUVEIA, R.- lla W. S. F. .; SILVA, M. B. da .; SILVA, M. B. da. Narratives of beginning teachers, in the context of Agreste of Pernambuco: professional induction in focus. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e6460012, 2024. DOI: 10.14244/198271996460. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6460. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Dossier Conceptions, Policies and Practices of Teaching Induction
##plugins.generic.dates.received## 2023-05-11
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-11
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31

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