Narratives of beginning teachers, in the context of Agreste of Pernambuco: professional induction in focus
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271996460Keywords:
Professional induction, Teaching cases, Reflective diaries, Formative memorials.Abstract
This article is an excerpt from three studies carried out at the PPGEduC/UFPE, linked to REDEP- “Professional Development Studies Network Teachers”, which take as their object the training of beginning teachers in the municipal public schools in the Agreste region of Pernambuco. In this article, we discuss the professional induction understood as the orientation process accompanying and welcoming new teachers, as well as the immersion as an exercise in authorship and adherence to teaching, which contributes to pursuit of career consolidation. We have traced a methodological path that is constituted through narratives, evidenced and analyzed based on the discussion groups (Weller, 2006; 2010) and intervention (Gouveia, 2020). Among the narratives used, we had the constitution of Teaching Cases (Mizukami, 2000; 2001; 2002; 2004), understood as a path of professional development and learning how to teach; the Reflective Diaries (Zabalza, 2007) as an authorial instrument, driving awareness of teacher practices, and the Formative Memorials (Passeggi, Passeggi e Câmara, 2008), as a possibility of self-writing and the teacher development. The “research findings” indicate the need to set up a professional induction policy and a continuing training for education professionals that starts from their real demands and considers context, the reflection and the dimension of acting teacher authority, from a collaborative perspective, involving the school community, university and municipal public networks in the Agreste region of Pernambuco.
Metrics
References
AIMI, Deusodete Rita da Silva; MONTEIRO, Filomena Maria Arruda. Desenvolvimento profissional de professores iniciantes: tensões experienciadas no contexto da escola pública. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 103, n. 264, p. 505-525, maio/ago. 2022.
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ALARCÃO, Isabel.; ROLDÃO, Maria do Céu. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 6, n. 11, p. 109-126, 31 dez. 2014. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/108. Acesso em: 01 mar. 2023.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018. ISSN 1413-2478. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. Acesso em: 05 jan. 2019.
CALIL, Ana Maria Gimenes Corrêa; ALMEIDA, Patrícia Albieri; TINTI, Douglas da Silva. As pesquisas sobre casos de ensino: uma revisão integrativa. Seção temática: Casos de Ensino na pesquisa e na formação de professores. Roteiro, Joaçaba, v. 46, e27248 jan./dez. 2021. E-ISSN 2177-6059. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro. Acesso em: 26 mar. 2019.
CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Dossiê: Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas. Revista Eletrônica de Educação, v.14, p.1-15, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14244/198271994149. Acesso em: 17 mar. 2023.
DAY, Chistopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto, Portugal: Porto Editora, 2001.
DOMINGUES, Isa Mara Colombo Scarlatti. Os casos de ensino como "potenciais reflexivos" para o desenvolvimento profissional de professores da escola pública. 2007. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2007. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=94726. Acesso em: 01 mar. 2023.
DOMINGUES, Isa Mara Colombo Sacarlatti.; SARMENTO, Teresa; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Os casos de ensino na formação-investigação de professores dos anos iniciais. Perspectivas sociológicas e educacionais em estudos da criança: as marcas das dialogicidades luso-brasileiras. Portugal: Universidade do Minho, 2012.
DRAGONE, Maria Lúcia Oliveira Suzigan; GIOVANNI, Luciana Maria. O Professor Iniciante e a Comunicação Oral em Sala de Aula: Algumas Reflexões em Direção a Políticas de Inserção Profissional Docente. In: GIOVANNI, Luciana Maria; MARIN, Alda Junqueira. Professores Iniciantes: Diferentes Necessidades em Diferentes Contextos. 1. ed. Araraquara, SP: Junqueira e Marin, 2014.
GIORDAN, Miriane Zanetti; HOBOLD, Márcia de Souza. Necessidades formativas dos professores iniciantes: temáticas prioritárias para a formação continuada. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 7, n. 12, p. 49-66, 30 jun. 2015. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/191-0.pdf. Acesso em: 01 mar. 2023.
GOUVEIA, Ray-lla Walleska Santos Ferreira. Casos de ensino com professores iniciantes: caminhos de imersão na docência e desenvolvimento profissional. 2020. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) - Universidade Federal de Pernambuco (Centro Acadêmico do Agreste), Caruaru-PE, 2020.
MANSO, Jesús. El acompañamiento y la inserción profesional de los docentes noveles. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 25(2), p. 1-4, 2021.
MARCELO, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999.
MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Políticas y programas de inducción en la docencia en latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1224-1249, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321701024_Politica-s_y_programas_de_induccion_en_la_docencia_en_Latinoamerica. Acesso em: 01 mar. 2023.
MEINERZ, Carla Beatriz. Grupos de Discussão: uma opção metodológica na pesquisa em educação. Educ. Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 485-504, maio/ago. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16957/12914. Acesso em: 30 jun. 2022.
MELLO, Guiomar Namo de. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, jan./mar. 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100012. Acesso em: 01 mar. 2023.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Casos de ensino e aprendizagem profissional da docência. In: Anete Abramowicz; Roseli Rodrigues de Mello. (Org.). Educação: pesquisa e prática. 1. ed. Campinas-SP: Papirus, 2000, v. 1, p. 139-161.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de Lee. S. Shulman. Revista do Centro de Educação da UFSM, v. 29, n. 2, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em: 01 mar. 2023.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti.; NONO, Maévi Anabel. Casos de ensino e processos de aprendizagem profissional docente. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 83, n. 203/204/205, p. 72-84, jan./dez. 2002. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php-/rbep/article/download/906/881. Acesso em: 07 fev. 2020.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti.; NONO, Maévi Anabel. Aprendendo a ensinar: futuras professoras das séries iniciais do ensino fundamental e casos de ensino. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 24, 2001, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, 2001. Disponível em: http://24reuniao.anped.org.br/tp.htm. Acesso em: 01 mar. 2023.
MORAES, Roque. Análise de Conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, n. 37, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4125089/mod_resource/content/1/Roque-Moraes_Analise%20de%20conteudo-1999.pdf. Acesso em: 01 mar. 2023.
NÓVOA, António. Entre a Formação e a Profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol19iss1articles/novoa.pdf. Acesso em: 13 set. 2019.
PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 03, p. 39-56, dez. 2010.
PASSOS, Laurizete Ferragut; ANDRADE, Maria de Fátima Ramos de; APARICIO, Ana Silvia Moço; COSTA, Elana Cristiana dos Santos. Comunidades de Aprendizagem e práticas colaborativas nos processos de inserção profissional. Dossiê: "Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas". Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-18, e4261115, jan./dez. 2020. ISSN 1982-7199. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994261.
PASSEGGI, Maria da Conceição; PASSEGGI, Luis; CÂMARA, Sandra Cristine Xavier. Memoriais: escrita de si, pesquisa, formação e acompanhamento. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre Barbosa. (Orgs.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. Natal-RN/São Paulo: EDUFRN/Paulus, 2008, p. 25-42.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Formação de professores: pesquisas, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
PRÍNCEPE, Lisandra; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Condições de trabalho na fase de indução profissional dos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 60-80, jan./abr. 2019.
REIS, Pedro. A indução como elemento chave na formação e no acesso à profissão dos professores. In: Formação Inicial de Professores/ Textos do Seminário realizado na Universidade do Algarve. Edição: eletrônica, nov. 2015.
ROCHA, Simone Albuquerque da; DOMINGUES, Isa Mara Colombo Scarlati; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti; SANTOS, Ivanete Rodrigues dos. Casos de ensino como estratégia investigativa-formativa no estágio do Parfor. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 176, p. 575-591, abr./jun. 2020.
WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 241-260, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v32n2/a03v32n2.pdf. Acesso em: 01 mar. 2023.
WELLER, Wivian. Grupos de Discussão: aportes teóricos e metodológicos. In: WELLER, Wivian.; PFAFF, Nicolle (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis-RJ: Vozes, 2010.
ZABALZA, Miguel Angel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2007.
Bibliografia de apoio
SILVA, Mônica Batista da. Tecendo caminhos indiciários da indução profissional de professores iniciantes na cultura organizacional escolar de uma rede pública municipal de educação no Agreste pernambucano. 2021. 190f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) - Universidade Federal de Pernambuco (Centro Acadêmico do Agreste), Caruaru-PE, 2021.
SILVA, Márcia Batista da. A produção dos saberes docentes na contingência pedagógica: necessidades formativas e a indução profissional de professores iniciantes. 2023. 165f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) - Universidade Federal de Pernambuco (Centro Acadêmico do Agreste), Caruaru-PE, 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-11
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31