Contributions and flaws in beginning teachers’ education in a public education network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996452

Keywords:

Beginning teachers, Teacher education, Inservice teacher education, Elementary school teachers.

Abstract

Studies investigating the first years of teachers’ professional activity have advanced specially in the last decade in Brazil. This research adopted a qualitative approach and aims to analyze the contributions and flaws observed in the inservice education of beginning teachers developed by the Education Secretariat of a municipality in the state of Paraná. Its specific objectives include to identify education initiatives proposed by the Municipal Education Secretariat targeting beginning teachers and verify which actions of these teachers’ education initiatives favor or not their professional learning. Fifteen beginning teachers working in the early years of elementary school took part in the research. Other participants were two teaching management and education supervisors who work for the Municipal Education Secretariat. Data was collected using a questionnaire, a semi-structured interview, and document analysis. The data analysis was carried out based on contente analysis. The research revealed that the education initiatives experienced by those beginning teachers occurred mainly in conjunction with other teachers working in the same municipal network or school. The very few moments specifically prepared for beginning teachers were noticeably characterized by clarifications about the organization and functioning of the education network. Regarding their participation in courses, they reported that very few times their expectations related to their education needs were met. However, they recognized that they always learned something on those occasions. The predominance of a theoretical approach in their education was also reported, thus they valued the contribution of initiatives that had a more practical approach and exchange of experience between the professionals.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Aparecida de Castro, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Licenciada em Pedagogia pela mesma instituição. Atualmente é professora da Educação Básica, atuando na rede municipal de ensino de Ponta Grossa e no Colégio Marista Pio XII. Tem experiência na área de Educação.

Silmara de Oliveira Gomes Papi, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2011). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2004), Especialista em Educação Especial e Licenciada em Pedagogia pela mesma instituição. Atualmente é professora Associada da Universidade Estadual de Ponta Grossa, no Departamento de Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação Inicial e Continuada de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, profissional professor, professor iniciante, desenvolvimento profissional, profissionalização docente, educação especial e inclusiva.

References

ANDRÉ, Marli. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 35-49, out./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n50/n50a04.pdf. Acesso em: 01 abr. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 03 maio 2023.

CASTRO, Aline Aparecida de. Formação continuada de professores iniciantes na Rede Municipal de Ponta Grossa: considerações acerca de suas contribuições. 2021. 123f. Dissertação (Mestrado em Educação - Área de Concentração: Educação), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2021.

GIORDAN, Miriane Zanetto; HOBOLD, Márcia de Souza; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso. Professores iniciantes dos anos finais do ensino fundamental: indicação das necessidades formativas. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 27, p. 308-326, maio/ago. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/eduteo/v27n55/1981-8106-eduteo-27-55-308.pdf. Acesso em: 03 maio 2023.

GIORDAN, Miriane Zanetti; HOBOLD, Márcia de Souza; GABARDO, Cláudia Valério Lopes. Formação inicial e continuada: implicações para o exercício profissional de professores iniciantes. Revista COCAR, Belém, v. 12, n. 23, p. 557-579, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1740. Acesso em: 03 maio 2023.

HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. La formación y el desarrollo professional del profesorado: hacia una nueva cultura professional. 1. ed. Barcelona: Graó, 1998.

LEONE, Naiara Mendonça. Necessidades formativas dos professores dos anos iniciais na sua inserção no exercício da docência. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Pauli, Presidente Prudente, 2011.

LIMA, Emília Freitas de. Análise de necessidades formativas de docentes ingressantes numa universidade pública. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 96, n. 243, p. 343-358, maio 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/GXjFrdsX4j8L4dV56h9yD9G/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 07 maio 2023.

MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MARCELO, Carlos. Políticas de inserción a la docencia: de eslabón perdido a puente para el desarrollo profesional docente. In: MARCELO, Carlos (Coord.). El profesorado principiante: inserción a la docencia. Barcelona: Octaedro, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/236000852_El_profesorado_principiante_Insercion_a_la_docencia. Acesso em: 20 fev. 2024.

NASCIMENTO, Maria das Graças C. de Arruda; REIS, Rosemary F. dos. Formação docente: percepções de professores ingressantes na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, p. 49-64, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v43n1/1517-9702-ep-43-1-0049.pdf. Acesso em: 13 out. 2020.

OLIVEIRA, Oséias Santos de. Formação continuada de professores: implicações políticas dos programas executados no âmbito de um sistema municipal de ensino. In: OLIVEIRA, Oséias Santos de; PRYJMA, Marielda Ferreira (Orgs). O desenvolvimento profissional docente em discussão. Curitiba: Ed. UTFPR, 2016. p. 277-295.

PONTA GROSSA. Secretaria Municipal de Educação. Referenciais Curriculares para os anos iniciais do ensino fundamental. Ponta Grossa, 2020.

ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. Curitiba: Inter Saberes, 2012.

SANTOS, Terezinha Fátima Andrade Monteiro dos. A gestão da escolar e a formação dos profissionais da educação. Santarém, Exitus, v. 3, n. 2, jul./dez. 2013, p. 45-54. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/149/149. Acesso em: 04 set. 2023.

SILVA, Mendes Solange Lemes da. Práticas formativas em Mato Grosso sob o olhar de professores iniciantes. 2014. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2014.

SOUSA, Sandra Novais et al. Necessidades formativas de professores iniciantes na educação básica: conceitos, concepções e revisão de literatura. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, p. 1-20, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4175. Acesso em: 04 maio. 2023.

VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.

Published

2024-05-31

How to Cite

CASTRO, A. A. de; PAPI, S. de O. G. . Contributions and flaws in beginning teachers’ education in a public education network. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e6452017, 2024. DOI: 10.14244/198271996452. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6452. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Dossier Conceptions, Policies and Practices of Teaching Induction
##plugins.generic.dates.received## 2023-05-10
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-12
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31