Making educational video in burnout syndrome as a tool for health education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995323

Keywords:

Health Education, Burnout, Educational Technology.

Abstract

Educational interventions can be useful for the prevention of Burnout Syndrome, as they provide a better understanding of the disease in order to contribute to the development of best health practices in order to meet the real needs. This study aimed to describe the structuring methodology used in the making of an educational video as a health education tool in order to provide the dissemination of information about Burnout Syndrome to the general population, but mainly among workers. For this purpose, a study on the elaboration of an educational technological resource, of the methodological research type, was chosen, which presents the steps, the foundations and the methods used in the development of the educational resource. The work was developed in six stages: choice of theme; elaboration of the script; development of the

educational video based on the CTM3 method; presentation in the Educational Resources discipline of the Professional Master's Degree Teaching in Health and Technology at the State University of Health Science of Alagoas; ad hoc validation and

insertion in the eduCapes repository. The video produced brought information about what the disease is, the affected population, signs and symptoms and preventive measures. The use of Communication and Information Technologies act as facilitators in health education, having a potential to aid in learning, contributing to the modification of the individual's life habits.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gilvana Maria Vieira Xavier , Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL)

Possui graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal de Alagoas- UFAL e Mestrado Profissional em Ensino na Saúde e Tecnologia (UNCISAL). É Especialista em Enfermagem em Saúde da Criança pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL) e em Enfermagem do Trabalho pela Faculdade de Patos (FIP). Atualmente está na Coordenação da Vigilância em Saúde de um município Alagoano e é Enfermeira do trabalho da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL).

Geraldo Magella Teixeira, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL)

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e doutorado em Ciências com ênfase em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Paulo. Atualmente, membro do conselho gestor da UNCISAL, professor adjunto de fisioterapia da UNCISAL e membro do colegiado de curso de Fisioterapia da UNCISAL.

Almira Alves dos Santos, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL)

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Alagoas (1977), Mestrado (1984) e Doutorado (1990) em Odontopediatria pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Araraquara), é especialista em Gestão Pedagógica em Saúde pela Universidade Federal de Alagoas (2008) e especialista em Educação Para as Profissões de Saúde pela Universidade Federal do Ceará (2010). Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias -Lisboa-Portugal, tendo a CAPES como instituição de fomento. Foi Vice-Reitora da UNCISAL no período de 2009 a 2013, é avaliadora institucional, de curso e EAD, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais - MEC e avaliadora do Programa de Residência Multiprofissional. Professora Titular da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas e Coordenadora do Mestrado Profissional Ensino em Saúde e Tecnologia desde 2017. Estudiosa do Ensino em Saúde, detentora de várias patentes na área da Educação para Saúde. Pesquisadora na área de Ensino na Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em saúde, recursos educacionais e ensino em saúde.

References

AZEVEDO, Tatiane Galvão. Síndrome de Burnout, apego e saúde mental em docente de escola pública e particular. 2018. 142 folhas Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Administração do Centro de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2018.

CAMPOS, Débora Câmara de. Elaboração e validação de vídeo educativo para prevenção de queda em criança hospitalizada. 2019. 111 folhas. Dissertação apresentada ao Programa de Mestrado Profissional Enfermagem Assistencial da Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

CARLOTTO, Maria Caramez; CÂMARA, Sheila Gonçalves. Análise da produção científica sobre a Síndrome de Burnout no Brasil. Psico, v. 39, n. 2, ago. 2008.

COUTINHO, Laura Maria. Nas Asas do Cinema e da Educação: voo e desejo. Educação e Realidade, Rio Grande do Sul, v 33, n. 1, pp. 225-238, 2008.

DUTRA, Herica Silva; GOMES, Paola Aparecida Lopes; GARCIA, Roberta Nereu; OLIVEIRA, Henrique Ceretta; FREITAS, Sandra Carvalho de; GUIRARDELLO, Edinêis de Brito. Burnout entre profissionais de enfermagem em hospitais no Brasil. Rev. Cuid., vol. 10, n. 1, 585, nov. 2019. Disponível em: Disponível em: http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.v10i1.585. Acesso em: 09 set. 2019.

FALKENBERG, Mirian Benites; MENDES, Thais de Paula Lima; MORAES, Eliane Pedrozo de; SOUZA, Elza Maria de. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 847-852, mar. 2014.

FRANÇA, Tania; RABELLO, Elaine Teixeira; MAGNAGO, Carinne. As mídias e as plataformas digitais no campo da Educação Permanente em Saúde: debates e propostas. Saúde em Debate, v. 43, pp. 106-115, ago. 2019.

GOMES, Luiz Fernando. Vídeos didáticos: uma proposta de critérios para análise. Travessias, Cascavel, v. 2, n. 3, 2010.

GREGÓRIO, Jordanna Sebastiana. Formação de professores em Educação Ambiental: o ensinar e aprender com audiovisuais. 2016. 149 f. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, 2016.

LIMA, Amanda de Souza; FARAH, Beatriz Francisco; TEIXEIRA, Maria Teresa Bustamante. Análise da prevalência da síndrome de Burnout em profissionais da atenção primária em saúde. Trabalho, Educação e Saúde, v. 16, n. 1, 2018.

LIMA, Marilia Brito; REBOUÇAS, Cristiana Brasil de Almeida; CASTRO Régia Christina Moura Barbosa; CIPRIANO, Maria Aneuma Bastos; CARDOSO, Maria Vera Lúcia Moreira Leitão; ALMEIDA, Paulo César de. Construção e validação de vídeo educativo para orientação de pais de crianças em cateterismo intermitente limpo. Rev. Esc. Enferm. USP, São Paulo, v. 51, dez. 2017.

MASLACH, Christina.; GOLDBERG, Julie. Prevention of burnout: New perspectives. Applied & Preventive Psychology, v 7, n. 1, p. 63-74, 1998.

MESSIAS, Inalda Maria de Oliveira; MESSIAS, I. M. de O.; MESSIAS, J. B.; FERREIRA, A. G.; FILHO, J. F. da S.; CAVALCANTE, R. M. A. A síndrome de Burnout em professores de uma escola pública em Petrolina–PE. BrazilianJournalofDevelopment, Campina Grande, v. 5, n. 5, 2019.

NATIVIDADE, Simone. Interfaces entre educação e saúde: trilhando caminhos. In: NATIVIDADE, Simone. Educação em Saúde: Trabalhando com produtos educacionais, 1 ed. Curitiba: CRV, 2019. Cap. 3.

NOBRE, Daniela Filipa Rocha; RABIAIS, Isabel Cristina Mascarenhas; RIBEIRO, Patrícia Cruz Pontífice Sousa Valente; SEABRA, Paulo Rosário Carvalho. Avaliação do Burnout em Enfermeiros de um Serviço de Urgência Geral. Rev. Bras. Enferm., vol. 72, n. 6, p. 1533-9, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0870. Acesso em: 31 mar. 2020.

O’CONNOR, Joseph; SEYMOUR, John. Introdução à programação neurolinguística. Summus: São Paulo, 1995.

PÊGO, Francinara Pereira Lopes; PÊGO, Delcir Rodrigues. Síndrome de Burnout. Rev. Bras. Med. Trab., v. 14, n. 2, p. 171-176. jul. 2016. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1833. Acesso em: 31 mar. 2022.

RODRIGUES, Jânio Cavalcanti Júnior; REBOUÇAS, Cristiana Brasil de Almeida; CASTRO, Régia Christina Moura Barbosa; OLIVEIRA, Paula Marciana Pinheiro de; ALMEIDA, Paulo César de; PAGLIUCA, Lorita Marlena Freitag. Construção de vídeo educativo para a promoção da saúde ocular em escolares. Texto Contexto Enferm., Fortaleza, v. 26, n. 2, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v26n2/pt_0104-0707-tce-26-02-e06760015.pdf. Acesso em: 02 dez. 2018.

SACERDOTE, Helena Célia de Souza. Análise do vídeo como recurso tecnológico Educacional. REVELLI – Revista de Educação, Linguagem e Literatura da UEG, Inhumas, v. 2, n. 1, p. 28-37, março de 2010. Disponível em: http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/videos/Revelli.v2.n1.artigo03.pdf. Acesso em: 05 ago. 2020.

SANTOS, Almira Alves dos; WARREN, Eliane Monteiro Cabral; FILHO, Euclides Mauricio Trindade; LIMA, Marta Antônia de; WYSZOMIRSKA. Rozangela Maria Fernandes de Almeida; NATIVIDADE, Simone. Produtos educacionais na educação em saúde. In: MARQUES, Ana Luzia de Barros Andrade et al. (Org.). Interfaces entre educação e saúde: trilhando caminhos.1 ed.Curitiba: CRV, 2019. 196 p.

SILVA, Rosilma Ventura da. As possibilidades do uso do vídeo como recurso de aprendizagem em salas de aula do 5º ano. Revista EDaPECI - Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, Vol. 6, N 6, 2010. Disponível em: http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/videos/Pereira_Oliveira.pdf. Acesso em: 09 abr. 2020.

TRIGO, Telma Ramos; TENG, Chei Tung; HALLAK, Jaime Eduardo Cecílio. Síndrome de burnout ou estafa profissional e os transtornos psiquiátricos. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), v. 34, p. 223-233, 2007.

VITORINO, Manuela Fausto; RODRIGUES, Mariana Sousa Dantas; EVANGELISTA, Carla Braz; GUIMARÃES, KeythSulamitta Lima; BATISTA, Jaqueline Brito Vidal; FONSÊCA, Ana Gláucia Santos; ARAÚJO, Ana Lúcia Belarmino; MELO, Fabrícia Maria Araújo Bustorff. Síndrome de Burnout: conhecimento da equipe de enfermagem neonatal. Revenferm UFPE online. Recife, Vol. 12, N 9, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/234632/29903. Acesso em: 05 abr. 2020.

WILTENBURG, Dinéa Cristina Distéfano; KLEIN, Roseli Bilobran. Síndrome de Burnout: Conhecer para Prevenir-se, uma intervenção necessária. 2009. 21f. Artigo apresentado como requisito de avaliação ao Programa de Desenvolvimento da Educação – PDE Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2338-8.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.

Published

2023-11-28

How to Cite

XAVIER , G. M. V. . .; TEIXEIRA, G. M. .; SANTOS, A. A. dos. Making educational video in burnout syndrome as a tool for health education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5323077, 2023. DOI: 10.14244/198271995323. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5323. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-04
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-09-06
##plugins.generic.dates.published## 2023-11-28

Most read articles by the same author(s)