“Experimental gropings” and the responsible acting: a possible dialogue between Freinet and Bakhtin in the school day
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994980Keywords:
Teaching practice, Teaching, Progressive Pedagogy, Language.Abstract
The goal of this text is to present the dialog woven by freinetian pedagogy and the bakhtinian philosophy through "experimental gropings" of a teacher that acts in the relation with the students. We will bring a piece of the teacher's professional Master's degree research, making evident the materiality produced by her and her students of an elementary public school in the state of São Paulo, using a narrative methodology of research in education. Personal cards, evidences of meetings, free texts and narratives are what make up this materiality that will be analysed in this article. These materials were produced using Freinet pedagogy techniques, adapted by the teacher and by the students in a way that incorporates them in a school context that the use of handout material is mandatory. In handling the bakhtinian philosophy and the readings of Freinet, it was established that the handout material redirects the teacher and students to a culturally obtuse direction, leaving aside the world of the lives lived by each of the involved. When the teacher and the students start to experimentally grope the freinetian techniques, the world brought in by the students and the teacher penetrates the classroom and contributes to the teaching practice and the production of know ledge starts being oriented by the lives and the relations of the subjects.
Metrics
References
BEGO, Amadeu Mora. A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, p. 764-782, set./dez. 2017.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Fragmentos dos anos 1970-1971. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017.
CÂNDIDO, Patrícia Yumi Fujisawa. Guardados de professora: bordados da prática docente e emaranhados de linhas de pesquisa.Dissertação (Mestrado Profissional), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP: [s.n.], 2020.
CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa Narrativa – Experiência e História em Pesquisa Qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CONNELLY, Michael; CLANDININ, Jean. Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa. In: LARROSA, Jean. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, 1995, págs.15 a 38.
FREINET, Célestin. As técnicas Freinet da Escola Moderna. Lisboa, Portugal: Editorial Estampa LTDA, 1975.
FREINET, Célestin. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
FREINET, Célestin. Para uma escola do povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da escola popular. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
FREINET, Célestin. Pedagogia do bom senso. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
FREINET, Élise. Nascimento de uma pedagogia popular. Métodos Freinet. Lisboa, Portugal: Editorial Estampa LTDA, 1978.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação. Educação & Sociedade, v. 33, n. 119, pp. 379-404, abr./jun., 2012.
FUJISAWA, Patrícia Yumi. Sobre cartas, crianças e aprendizagens. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP: [s.n.], 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Pedagogia Freinet. A atualidade das invariantes pedagógicas. Porto Alegre: Penso, 2012.
LAURINDO, Tânia Regina. Fora de lugar: ação e reflexão na coordenação pedagógica em uma escola de sistema apostilado. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos: UFSCar, 2012.
MASPERO, François. A pedagogia Freinet por aqueles que a praticam. São Paulo: Martins Fontes, 1976.
MOTTA, Thais da Costa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação: uma opção teoricometodológica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 04, n. 12, p. 1034-1049, set./dez. 2019.
PRADO, Guilherme do Val Toledo; DOS SANTOS MORAIS, Jacqueline de Fátima. Inventário-organizando os achados de uma pesquisa. EntreVer-Revista das Licenciaturas, v. 1, n. 1, p. 137-154, 2011.
PRADO, Guilherme do Val Toledo; et al. (orgs.). Metodologia narrativa de pesquisa em educação: uma perspectiva bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.
PRADO, Guilherme do Val Toledo; FRAUENDORF, Renata Barroso Siqueira; CHAUTZ, Grace Carolina Chaves Buldrin. Inventário de pesquisa: uma possibilidade de organização de dados da investigação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 03, n. 08, pp. 532-547, maio/ago. 2018.
SIMAS, Vanessa França; PRADO, Guilherme do Val Toledo; SEGOVIA, Jesús Domingo. Tornar-se professora: o saber da experiência na pesquisa narrativa. In: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 04, n. 12, p. 991-1004, set./dez. 2019.
SIMAS, Vanessa França; SERODIO, Liana Arrais; FUJISAWA, Patrícia Yumi. Por práticas compartilhadas de aprender e ensinar com as crianças. Diálogos com Bakhtin e o círculo. Línguas & Letras, v. 21, n. 50, pp. 220-238, 2020.
SERODIO, Liana Arrais; SOUZA, Natan Bastos de. Uma introdução aos saberes transgredientes. In: SERODIO, Liana Arrais; SERODIO; SOUZA, Nathan Bastos (orgs.). Saberes transgredientes. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora, 34, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-02-13
##plugins.generic.dates.published## 2023-04-11