Historical conjunctures, future projections: the emergencial remote history teaching and the use of Whatsapp
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994867Keywords:
History Teaching, Emergency Remote Teaching, Digital Information and Communication Technologies.Abstract
The objective of this article is report the education conditions during couple of first moths on social isolation due to Covid-19 pandemic. Besides we’ve been thinking about some possibilities and some to teach history in this context. A teaching project developed at Federal Center of Education in Minas Gerais (CEFET-MG) in 2020 was the basis for our discussion about the uses of Information and Communication (ICT’s) at History high school classes. This teaching project consisted in reading and discussion of articles and videos through a very popular social media app (Whatsapp) installed in mobile device of cellular telephony. The remote and asynchronous activities evoked several thoughts and debates about the 20th century history and about how Human Sciences could help to comprehend key conjunctures, as Covid-19 pandemic experience and these discuss would aid, not only for new qualified pedagogical actions during the emergency remote teaching, but also for a critical use of the ICT’s in times of “regular” sanitary and education times.
Metrics
References
AHAD, Annie Dayani; ARIFF LIM, Syamimi. Convenience or Nuisance?: The ‘WhatsApp’ Dilemma. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol. 155, p. 189-196, 2014.
ANPUH. Manifesto da Associação Nacional de História sobre a adoção de atividades de ensino remoto durante a pandemia. Junho, 2020. Disponível em: https://anpuh.org.br/index.php/2015-01-20-00-01-55/noticias2/noticias-destaque/item/5878-manifesto-da-associacao-nacional-de-historia-sobre-a-adocao-de-atividades-de-ensino-remoto-durante-a-pandemia. Acesso em: 28 jul. 2020.
ARAÚJO, Patrício Câmara; BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. O aplicativo de comunicação Whatsapp como estratégia no ensino de filosofia. Revista Temática, Salvador, Ano XI, n. 02, fev. 2015.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. (orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BOUHNIK, Dan; DESHEN, Mor. WhatsApp Goes to School: Mobile Instant Messaging between Teachers and Students. Journal of Information Technology Education: Research. Vol. 13, p. 217-231, 2014.
BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 35, nº 3, p. 37-58, set./dez. 2010.
CATINI, Carolina. Educação e empreendedorismo da barbárie. In.: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019.
CERRI, Luís Fernando. O que todo estudante de História gostaria que seu professor soubesse, mas tinha medo de dizer. In.: CERRI, Luís Fernando (org.). Os jovens e a História: Brasil e América do Sul [online]. Ponta Grossa: UEPG, 2018.
CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Traduzido para o português pela Fundação Lemann e Instituto Península, 2013. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/2017/10/ensino-hibrido_uma-inovacao-disruptiva.pdf. Acesso em: 5 ago. 2020.
DELACROIX, Christian; DOSSE, François; GARCIA, Patrick. As correntes históricas na França: séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: FGV, 2012.
DELGADO, Lucília de Almeida Neves; FERREIRA, Marieta de Moraes. História do tempo presente e ensino de história. História Hoje, v. 2, n. 4, p. 19-34, 2013.
FERREIRA, Marieta de Moraes. Notas iniciais sobre a história do tempo presente e a historiografia no Brasil. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 23, p. 80 ‐ 108, jan./mar. 2018.
HOBSBAWM, Eric. A era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
HONORATO, Wagner de Almeida Moreira; REIS, Regina Sallete Fernandes. WhatsApp: uma nova ferramenta para o ensino. Anais do IV SIDTecS - Simpósio de Desenvolvimento, Tecnologias e Sociedade, 2014.
INFORME do GT de Ensino de História e Educação às Direções da ANPUH – Nosso posicionamento sobre o ensino remoto. Junho, 2020. Disponível em https://anpuh.org.br/index.php/2015-01-20-00-01-55/noticias2/noticias-destaque/item/5935-informe-do-gt-de-ensino-de-historia-e-educacao-as-direcoes-da-anpuh-nosso-posicionamento-sobre-o-ensino-remoto. Acesso em 28 jul. 2020.
LOPES, Cristiano Gomes. O ensino de história na palma da mão: o WhatsApp como extensão da sala de aula. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de História (PROFHISTORIA) - Universidade Federal de Tocantins, Araguaína, 2016.
PEREIRA, Jennifer Nascimento; EVANGELISTA, Olinda. Quando o capital educa o educador: BNCC, Nova Escola e Lemann. Movimento Revista de Educação, Niterói, ano 6, n. 10, p. 65-90, jan./jun. 2019.
RODRIGUES, Tereza. A utilização do aplicativo WhatsApp por professores em suas práticas pedagógicas. Anais do Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação, Recife, 2015.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
SILVA, Marcos. Além das coisas e do imediato: cultura material, história imediata e ensino de história. Tempo, v. 11, n. 21, 2007. pp. 82-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-04-29
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31