The spirit of capitalism and the teaching in distance education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994685

Keywords:

Distance education, Teaching conditions, Social behavior.

Abstract

Teaching in distance education is characterized, among other things, by the rationalization of work. In this sense, research that seeks to analyze it from a materialistic perspective of history is common. In addition to the specificities of the capitalist mode of production and its influence on superstructures, it is believed that it is necessary to consider the relationships between the configuration of teaching work in this modality and the subjective meaning attributed to social action. Thus, the aim of this investigation is to analyze teaching in distance education in the light of comprehensive sociological theory. It is a theoretical essay that addresses, precisely, the Weberian theory. As a methodological instrument, we have the ideal type that makes it possible to build abstractions of social reality. More precisely, in this study, typologies referring to contemporary capitalist work - and their own ethics - and teaching in distance education in courses that adopt a systemic approach are constituted. Through the discussions presented, it is suggested that the activities of teaching professionals in the modality are guided by an ideal linked to the capitalist production mode. To guarantee success at work, the teaching work is based on a legitimate order that has a decisive influence on the subjective sense attributed to the action. In other words, it is assumed that professionals introject aspects pertaining to the capitalist ethics that permeates contemporary work. Therefore, the traditionalist character of teaching in face-to-face education is overcome, making distance education teachers subject to the conditions of the modality, namely: bureaucratization and consequent rationalization of functions in order to achieve ideals of productivity.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Braian Veloso , Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Professor no Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino (DPE) da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Mestre e doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (PPGE-UFSCar). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte-UFSCar). Recentemente, suas pesquisas versam sobre a intersecção entre educação e tecnologias e, ainda, sobre o trabalho na contemporaneidade.

References

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018. 325 p.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001. 278 p.

BRANCO, Lilian Soares Alves; CONTE, Elaine; HABOWSKI, Adilson Cristiano. Evasão na Educação a Distância: pontos e contrapontos à problemática. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 25, p. 132-154, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000100132. Acesso em: 09 abr. 2021.

COLLIOT-THÉLÈNE, Catherine. A sociologia de Max Weber. Tradução de Cláudio José do Valle Miranda. Petrópolis: Vozes, 2016. 175 p.

COSTA, Júlio Resende; VALLIN, Celso. Pressupostos teóricos para a docência na EaD: reflexões preliminares acerca da mediação pedagógica. Revista Científica Internacional, Campos dos Goytacazes, v. 1, n. 28, p. 160-171, jan./mar. 2014. Disponível em: http://www.interscienceplace.org/isp/index.php/isp/article/view/275. Acesso em: 28 jul. 2020.

DEL PINO, Mauro Augusto Burkert; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen; PALAU, Roberta de Carvalho Nobre. A educação a distância nas instituições federais de ensino: novas relações no processo de trabalho docente. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 38, p. 235 - 257, jan./abr. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1549. Acesso em: 31 jul. 2020.

MILL, Daniel; LAPA, Andrea. Trabalho docente virtual. In: MILL, Daniel. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 646-651.

MILL, Daniel; VELOSO, Braian. Polidocência na educação a distância. In: MILL, Daniel. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 506-510.

MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. Trad. Robert Galman. 2. ed. São Paulo: Thomson, 2007. 398 p.

MORAES, Lúcio Flávio Renault de; FILHO, Antonio Del Maestro; DIAS, Devanir Vieira. O Paradigma Weberiano da Ação Social: um ensaio sobre a compreensão do sentido, a criação de tipos ideais e suas aplicações na teoria organizacional. Revista de Administração Contemporânea, [s. l.], v. 7, ed. 2, p. 57-71, abr./jun. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552003000200004. Acesso em: 3 ago. 2020.

PIRES, Aline Suelen. As novas configurações espaciais do empreendedorismo tecnológico e as experiências de trabalho no polo de tecnologia de São Carlos-sp. Rev. bras. Ci. Soc., São Paulo, v. 36, n. 106, e3610605, 2021. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69092021000200507&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 abr. 2021.

OLIVEIRA, Ricardo Nascimento de; MILL, Daniel. Teletrabalho docente, cultura digital e as transformações na legislação trabalhista. Trabalho & Educação, [S. l.], v. 29, n. 2, p. 47–60, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/21854. Acesso em: 12 abr. 2021.

SCHLESENER, Anita Helena. A fragmentação do trabalho docente na EaD na educação superior e a extração de mais-valia. In: PEREIRA, M. de F. R.; MORAES, R. de A.; TERUYA, T. K. (org.). Educação a Distância (EaD): reflexões, críticas e práticas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017. p. 155-172. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/copia-temas-em-educacao-2. Acesso em: 4 ago. 2020.

VELOSO, Braian. A condição da docência na educação a distância pública brasileira. Curitiba: CRV, 2020. 150p.

VIEIRA, Luiz Renato. Racionalização e mudança social em Max Weber. Educação a Filosofia, Uberlândia, v. 7, ed. 14, p. 179-188, 1993. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/1081. Acesso em: 28 jul. 2020.

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Martin Claret, 2013.

WEBER, Max. Economia e Sociedade. Tradução de Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. 4. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2015. 580 p. v. 2.

WEBER, Max. Metodologia das ciências sociais. Tradução de Augustin Wernet. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2016. 687 p.

Published

2022-11-28

How to Cite

VELOSO , B. . The spirit of capitalism and the teaching in distance education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e4685013, 2022. DOI: 10.14244/198271994685. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4685. Acesso em: 22 jul. 2024.
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-05-04
##plugins.generic.dates.published## 2022-11-28