The about education / schooling of women egressed from the prison system
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994642Keywords:
Women deprived of liberty, Education, Social Inequality, Human Rights.Abstract
The present article refers to the perception and experience of women egressed from the penitentiary system about education / schooling throughout their lives. It addresses data from the doctoral thesis A (re)inserção social de mulheres com histórias de privação de liberdade, Falcade (2019). Said exploratory and qualitative research, involved the participation of 20 women from the prison system in Curitiba and the metropolitan region. For data collection, it was used as instrument a questionnaire with 46 questions, plus observation during its application. In order to discuss and analyze the impacts of attending classes or not during their lives, this article addresses a specific section referring to the school issue experienced in their trajectories, before, during and after deprivation of liberty. For this, were used the methodology and data of the thesis referring to the various factors about their lives in the return to freedom and the impact of the school experience in the deprivation of freedom in their return. One of the results obtained in the research and which is discussed here, demarcated the importance of school activities in their lives and the important participation and mediation of the teacher in the rescue of their self-esteem and human dignity between walls and grids and in freedom.
Metrics
References
AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia, Ciência e Profissão. [online] 2006, v.26, n.2, p. 222-245. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pcp/v26n2/v26n2a06.pdf. Acesso em: 14 out. 2012.
AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos Sentidos: aprimoramento da proposta dos núcleos de significação. Brasília, v. 94. n. 236. p. 299-322. Jan./abr. 2013.
AÑAÑOS-BEDRIÑANA, F. Mujeres presas y su relación com las drogas. Implicaciones desde la educación social. In: AÑAÑOS, F. T. (coord.). Las mujeres en las prisiones: la educación social en contextos de riesgo y conflicto. Barcelona: Gedisa, p.77-100, 2010.
ARROYO, M. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação e Sociedade. Campinas, v.31, n. 113, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/17. Acesso em: 7 out. 2014.
BENEDITO, D. Da pena a pena, racismo prisão tortura encarceramento – ofícios da resistência. In: FALCADE, I. A.; ASINELLI-LUZ, A. Privação de liberdade: a dinâmica prática por entre muros e grades. Ed Appris, Curitiba. 2019.
BITENCOURT, C. R. Falência da pena de prisão: causas e alternativas. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2004.
BRASIL, ECA. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, 1990.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil 1988. 24. ed. São Paulo: Atlas, 2005.
BRASIL. Estatuto da Juventude. Brasília, 2013 Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm. Acesso em: 10 jan. 2019.
FALCADE-PEREIRA, I. A. Ética do cuidado x ética da justiça: o olhar de mulheres privadas de liberdade. Dissertação de Mestrado. Curitiba, UFPR, 2013.
FALCADE-PEREIRA, I. A.; ASINELLI-LUZ, A. A escola como espaço de (re)socialização e (re)inserção social para mulheres em privação de liberdade. In: FALCADE-PEREIRA, I. A.; ASINELLI-LUZ, A. O espaço Prisional: estudos, pesquisas e reflexões. Ed Appris. Curitiba, 2014.
FALCADE, I. A. (org) Mulheres Invisíveis: por entre muros e grades, JMjurídica, Curitiba, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança, um reencontro com a pedagogia do oprimido. Paz e Terra, 24 ed., RJ/SP, 2018.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2018 / IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais. - Rio de Janeiro: IBGE, 2018.
JULIÃO, E. F. Sistema penitenciário brasileiro: políticas de execução penal. Petrópolis, RJ: Faperj, 2012.
KOLLER, S. (org). Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo: casa do Psicólogo, 2011.
LEVANTAMENTO NACIONAL DE INFORMAÇÕES PENITENCIÁRIAS (INFOPEN). Ministério da Justiça Departamento Penitenciário Nacional. Sistema Integrado de Informações Penitenciárias – 2014 e 2017. Disponível em: http://portal.mj.gov.br/data/Pages/MJD574E9CEITEMIDC37B2AE94C6840068B1624D28407509CPTBRIE.htm. Acesso em: 21 dez. 2018.
MAEYER, M. Na prisão existe a perspectiva ao longo da vida? Alfabetização e cidadania: Revista da educação de jovens e adultos. Brasília: Raab, Unesco, 2004.
ONOFRE, E. Educação escolar na prisão. Jundiaí, Paco editorial. 2014.
OXFAM. Relatório "Bem-estar público ou lucro privado. Davos, Suíça, 2019.
PROVIEW, T. R. Manual de direito Penal brasileiro. Controle social, sistema penal e direito penal. MPSP, São Paulo, 2016. Disponível em: www.mpsp.mp.br/portal/.../Manual_de_direito_penal_brasileiro_cap_01.pdf. Acesso em: 23 ago. 2018.
SOUZA, J. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora? Belo Horizonte. 2ª ed., Editora: UFMG, 2012.
WACQUANT, L. As prisões da miséria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. Ed. 2001.
WACQUANT, L. Punir os pobres: a nova gestão da miséria nos Estados Unidos. Trad. Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Revan, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31