Pandemic and higher education in Brazil

Authors

  • Deise Mancebo Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994566

Keywords:

Pandemic, Higher education, Ultraneoliberalism, Neo-conservatism.

Abstract

The text discusses the impacts of the Covid 19 pandemic on Brazilian higher education. For the apprehension of the theme, the article is anchored in an exploratory investigation, which included bibliographic research, systematic surveys in the alternative press and documentary analysis of convergent problems necessary to understand the theme, but also in the consultation of already existing aggregated data, adopting, therefore, an analysis perspective that combines, at the same time, quantitative and qualitative aspects. It follows, in general lines, the following plan: firstly, it seeks to analyze the political and economic situation in which the country was, when the pandemic of Covid 19 arrived, considering that the economic and health impacts of the spread of the virus depended on pre-existing vulnerabilities. It analyzes the particularities of the pandemic in Brazil, with special emphasis on the negation of the sanitary and scientific precepts that have characterized bolsonarism. Then, it enters the universe of higher education, organizing the arguments based on the analysis of two axes, considered central to this discussion: the impacts of ultraneoliberalism and neo-conservatism on Brazilian higher education institutions. After these considerations, it presents what, in fact, changed with the arrival of the pandemic in the institutions and the horizons that unfold for them.

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Author Biography

Deise Mancebo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1976), mestrado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1980), doutorado em Educação (História e Filosofia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995) e pós-doutorado pela Universidade de São Paulo. É professora titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Foi professora do Programa de Psicologia Social desta universidade (1998-2013), mas atualmente desenvolve suas principais atividades no Programa de Políticas Públicas e Formação Humana (PPFH), do qual foi fundadora e membro da coordenação de 2006 a 2012. Foi coordenadora do Gt Políticas de Educação Superior da ANPED (2000 a 2004), bem como coordenadora do Conselho Científico da mesma entidade (2006-2008). Participa da Rede Universitas/Br, desde sua criação e é sua coordenadora desde 2016. É membro da coordenação colegiada da Rede Aste. É líder do Grupo de Pesquisa do CNPQ (Trabalho na educação superior) e coordenou o Observatório da Educação (CAPES) sobre a Expansão da educação superior no Brasil (2013-2017). Fez jus a 3 bolsas Cientista do Nosso Estado da FAPERJ (em 2009, 2016 e 2019). É membro titular do Conselho Universitário da UERJ (2018-2020). Tem experiência na área de Psicologia e Educação, pesquisando, principalmente, os seguintes temas: trabalho; políticas para a educação superior e produção de subjetividades.

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Published

2020-10-29

How to Cite

MANCEBO, D. . Pandemic and higher education in Brazil. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4566131, 2020. DOI: 10.14244/198271994566. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4566. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Consequências do Bolsonarismo sobre os direitos humanos, a educação superior e a produção científica no Brasil
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-05-13
##plugins.generic.dates.published## 2020-10-29