Educational and professional formation and the APACs social reintegration policy in scientific productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994523

Keywords:

Education, Work, Prison system.

Abstract

This study aims to raise, in science productions in the area, the aspects researchers have reflected on the educational and professional formation, in places such as the APAC prison system, and how this formation contributes to the social reintegration of individuals deprived of liberty. Thus, this research brings a qualitative approach and a methodological procedure based on a systematic review of the literature with a state-of-knowledge research, carried out in scientific productions found in the Google Scholar database and the digital repository of the Scientific Electronic Library Online (Scielo). The texts analysis faces us to reflect on the structural and social conditions found in Brazilian prison systems and the role of the State and public policies in the social reintegration process of individuals deprived of liberty. Based on the study, we perceived the urgency of implementing educational and professional formation policies within Brazilian prison systems, which in fact promote the emancipation and social reintegration of these individuals. The activities carried out at APAC focus on educational formation, work, and human valorization. According to the texts, the institution is a viable alternative in the process of humanization, recovery, and social reintegration of individuals deprived of liberty, and these results are observed in the low rates of recidivism.

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Author Biographies

Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Alberto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM); Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano)

Servidora pública no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM; graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Uberlândia; especialista em Instrumentalidade do Serviço Social pela Faculdade Única de Ipatinga; mestranda em Educação Profissional e Tecnológica pelo  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IFGoiano.

Lílian Gobbi Dutra Medeiros, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM); Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano)

Licenciada em Letras pela Fundação Educacional de Ituiutaba - Universidade do Estado de Minas Gerais UEMG (2007). Especialista em Educação, pela Universidade Federal de Uberlândia. Mestranda do Programa de Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano IFGoiano. Professora EBTT Português/Inglês - Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, fazendo parte do corpo docente permanente do Instituto Federal do Triângulo Mineiro, campus Ituiutaba - MG. Tem atuação na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas.

Marco Antônio de Carvalho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano)

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, com pós-doutorado em currículo e formação profissional agrícola pela Universidade Autônoma de Barcelona – Espanha. Professor Titular do Instituto Federal Goiano. Atua no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano) - Campus Morrinhos/GO

Léia Adriana da Silva Santiago, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná, com estágio pós-doutoral na Universidade Autônoma de Barcelona – Espanha. Professora Titular do Instituto Federal Goiano. Atua no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano) - Campus Morrinhos/GO

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Published

2021-12-22

How to Cite

DE SOUZA OLIVEIRA PAES LEME ALBERTO, M. .; GOBBI DUTRA MEDEIROS, L. .; ANTÔNIO DE CARVALHO, M. .; ADRIANA DA SILVA SANTIAGO, L. . Educational and professional formation and the APACs social reintegration policy in scientific productions. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4523063, 2021. DOI: 10.14244/198271994523. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4523. Acesso em: 3 jul. 2024.

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