Knowledge and practices of early childhood teachers: time measures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994344

Keywords:

Early Childhood Education, Teacher Continuing Education, Mathematical Education, Professional Development.

Abstract

The article seeks to present the results of a research developed in the scope of a professional master's degree in Education, from the Federal University os Minas Gerais (UFMG). The research, already completed, investigated which mathematical and methodological knowledge and knowledge are mobilized, recognized and re-signified by early childhood teachers, who worked with children aged 4 and 5, from the Municipal Education Network of Belo Horizonte / MG, when come together in a study group. The research had a qualitative approach,  with the perspective of elaborating oral and written narratives. The field work plan and the information recording instruments comprised the formation of the group of teachers, application of questionnaires in some moments, periodic training meetings, discussion, planning and registration. Here we chose to bring the records of practices involving time measures, which was discussed at one of the group's meetings, highlighting the teachers' practical actions. It also had the perspective of constituting a material with a formative bias, sharing the discoveries and proposing new paths that advance the investigation and reflection of pedagogical practices in Early Childhood Education. Investigating existing wisdom in practice is a complex, dynamic and circular process that involves “being and thinking” and “knowing and doing” as a teacher. This process requires teachers' sensitivity when investigating their own practice and being the protagonist of their professional development.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Denise França Stehling, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)/Prefeitura Municipal de Belo Horizonte

Mestre em Educação e Docência. Professora da Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte.

Keli Cristina Conti, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Licenciatura Plena em Matemática pelas Faculdades Integradas de Amparo (1999), Normal Superior pelo Centro Universitário Hermínio Ometto (2004), Licenciatura em Pedagogia pelo centro Universitário de Araras (2011), especialização em Matemática para Professores da Quinta a Oitava Séries do Ensino Fundamental pelo Imecc/Unicamp (2006), mestrado em Educação, com linha de pesquisa Educação Matemática pela Faculdade de Educação da Unicamp (2009), doutorado em Educação, com linha de pesquisa Ensino e Práticas Culturais pela Faculdade de Educação da Unicamp (2015). Durante o doutoramento realizou estágio de pesquisa na Universidade de Lisboa (Portugal) pelo Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE/CAPES). Atualmente (2015) é bolsista do Programa Nacional de Pós-doutorado da CAPES PNPD, pelo PPGE/UFSCar.

References

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; OLIVEIRA, Zilma Ramos de. Currículo e Educação infantil. In: BRASIL. Currículo e linguagem na educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2016, 128 p. (Coleção Leitura e escrita na educação infantil, v. 7).

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. A Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. 3ª versão. Brasília: Ministério da Educação. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 20 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Brinquedos e brincadeiras de creches: manual de orientação pedagógica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3 v.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB 05/2009 que fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009, Seção 1, 18p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ser docente na Educação Infantil: entre o ensinar e o aprender. 1. ed. Brasília: MEC/SEB, 2016, 128 p. Coleção Leitura e escrita na educação infantil, v. 2.

CONTI, Keli Cristina. Desenvolvimento profissional de professores em contextos colaborativos em práticas de letramento estatístico. 2015. 273 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

KRAMER, Sonia; BARBOSA, Silvia Néli Falcão. Observação, documentação, planejamento e organização do trabalho coletivo na educação infantil. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Currículo e linguagem na educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2016, 128 p.

(Coleção Leitura e escrita na educação infantil, v. 7).

LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

MELLO, Maria Aparecida; BASSO, Itacy Salgado. Formação continuada de professoras de Educação Infantil na perspectiva histórico-cultural: a atividade mediada em processos colaborativos. In: MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues (Org.). Formação de professores, práticas pedagógicas e escola. São Carlos: EdUFSCar, 2006.

RICHTER, Sandra. Docência e formação cultural. In: BRASIL. Ser docente na Educação Infantil: entre o ensinar e o aprender. Brasília: MEC/SEB, 2016, 128 p. (Coleção Leitura e escrita na educação infantil, v. 2).

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez, CÂNDIDO Patrícia. Coleção – Matemática de 0 a 6. Porto Alegre: Artmed, 2000 e Penso, 2014. 3 v.

TONUCCI, Francesco. FRATO, 40 anos com olhos de criança. Porto Alegre: Artmed, 2008.

ZIGG, Ivan. Só um minutinho. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 2009.

Published

2022-12-29

How to Cite

STEHLING, D. F.; CONTI, K. C. Knowledge and practices of early childhood teachers: time measures. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e4344026, 2022. DOI: 10.14244/198271994344. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4344. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-05-06
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-12-01
##plugins.generic.dates.published## 2022-12-29