Teacher educators: concept, contexts and perspectives of action in teaching induction processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994263

Keywords:

Teacher educators, School teacher educators, Teaching induction, Professional development.

Abstract

The objective of this article is to contribute to the reflection around the figure of the school trainer, examining the nature and specificities of his work, the role and the perspectives of this professional's performance in the induction processes of beginning teachers. The text is presented in the form of a theoretical essay, in dialogue with authors who have been discussing these issues. The discussion was supported by studies on teacher educators who work in continuing education, within schools or education systems. The studies pointed out the complexity and relevance of this function in the professional development process of teachers and in the search for the qualification of teaching processes. Teacher educators are essential figures in the process of induction of novice teachers, with the responsibility of developing the welcoming and support actions necessary for beginners, in order to create a gradual insertion in culture and in the professional group. From the analysis of the different studies included in the text, some aspects to be considered are highlighted, in order to contribute to the development of initiatives in the design of induction processes for beginning teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Neusa Banhara Ambrosetti, Universidade de Taubaté: Taubaté, SP, BR

Doutora e Pos-doutora em Psicologia da Educação pela PUC-SP; Professora aposentada da Universidade de Taubaté, Docente do Mestrado Profissional em Educação da UNITAU. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente, vinculado ao Programa de Pós-graduação Psicologia da Educação da PUCSP

Francine de Paulo Martins Lima, Universidade Federal de Lavras - UFLA/MG

Doutora em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade católica de Sâo Paulo - PUC-SP. Professora adjunta da área de Didática do Departamento de Educação e do Programa de Programa de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal de Lavras UFLA/MG. Líder do Grupo de Pesquisa sobre Formação Docente e Práticas Pedagógicas - FORPEDI (CNPq/UFLA); e do Laboratório de Didática e Formação Docente - LabFor/UFLA. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente, vinculado ao Programa de Pós-graduação Psicologia da Educação da PUCSP.

Glaucia Signorelli, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), MG, BR

Doutora em Educação: Psicologia da Edcuação pela PUC-SP e Professora Adjunta da área de Didática e Estágio Supervisionado da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Campus do Pontal. Integrante do Grupo de pesquisas sobre Formação docente e Práticas Pedgógicas - FORPEDI (UFLA) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente, vinculado ao Programa de Pós-graduação Psicologia da Educação da PUC-SP.

Ana Maria Gimenes Corrêa Calil, Universidade de Taubaté: Taubaté, SP, BR

Doutra em Educação: Psicologia da Educação pela PUC-SP.l
Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação - MPE -UNITAU e Professora do Departamento de Pedagogia -UNITAU. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente, vinculado ao Programa de Pós-graduação Psicologia da Educação da PUC-SP.

References

ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Legislado versus executado: análise das atribuições formativas do coordenador pedagógico. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 27, n. 64, p. 70-94, jan./abr. 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index. php/eae/article/view/3647/3156. Acesso em: 30 maio 2020.

ALTET, Marguerite. (Tradução de Dagoberto Buim Arena e Adriana Pastorello Buim Arena) Profissionalização do ofício de professor e da formação em questão: explorar as contribuições da pesquisa para fortalecer e refundar a profissão. In: SPAZZIANI, Maria de Lourdes. (Org.) Profissão de Professor: cenários, tensões e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2017, p. 39-66.

ALTET, Marguerite. A profissionalização incerta dos formadores de professores. In: ALTET, Marguerite; PERRENOUD Philippe; PAQUAY Léopold. (Org) A profissionalização dos formadores de professores. Trad. Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2003, p. 9-17.

ANDRÉ, Marli. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v.42, n.145, São Paulo, jan./abr. 2012a. p. 112-129. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v42n145/08.pdf. Acesso em: 12 fev. 2020.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Professores do PED criam Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores. Psicologia da Educação, São Paulo, 35, 2º sem. de 2012, p. 215-220. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000200011.

ANDRÉ, Marli. Políticas de formação continuada e de inserção à docência no Brasil. Educação Unisinos, v. 19, n. 1, jan.-abr., 2015, p. 34-44. Disponível em:http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2015.191.03. Acesso em 30 abr. 2020.

BARBIER, Jean Marie. Formação de adultos e profissionalização: tendências e desafios. Brasília: Liber Livros, 2013. 200p.

BEILLEROT, Jacky. La formación de formadores: entre la teoría y la práctica. Buenos Aires, Ediciones Novedades Educativas, Universidade Nacional de Buenos Aires, 1998. 133 p.

BENITES, Larissa Cerignoni; SARTI, Flávia Medeiros; SOUZA NETO, Samuel de. De mestres de ensino a formadores de campo no estágio supervisionado. Cadernos de Pesquisa, vol.45, n.155, São Paulo jan.-mar., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v45n155/1980-5314-cp-45-155-00100.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.

CALVO, Glória. Desarrollo profesional docente: el aprendizaje profesional colaborativo. In: Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en América Latina y el Caribe: el debate actual. Orealc, UNESCO Santiago, Paris, França, 2014.

CHARLOT, Bernard. Lógica dos discursos constituídos e lógica das práticas. Educação em Debate, Fortaleza, v. 1, n. 41, 2001, p. 5-11.

DAVIS, Claudia L.F.; NUNES, Marina Muniz R.; ALMEIDA, Patrícia Albieri de; SILVA, Ana Paula Ferreira da; SOUZA, Juliana Cedro de. Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros. São Paulo: FCC/DPE, 2012.

ESTRELA, Maria Tereza; MADUREIRA, Isabel; LEITE Teresa. Processos de identificação de necessidades-uma reflexão. Revista de Educação, vol. 8, n.1, 1999, p. 29-47.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (Org.) Vidas de professores. Porto: Porto, 1992, p. 31-61.

MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Políticas y programas de inducción en la docencia en Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, v.47 n.166 p.1224-1249, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1224.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradutora Isabel Narciso. Portugal: Porto Editora, 1999, 272 p.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: Professores formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo, v.1, n.1, dez.- jul. 2005-2006.

­­­­NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009, 95 p.

­­­­NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v.47, n.166, p.1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 28 fev. 2020.

OLIVEIRA, Silvia Matsuoka de. A formação de professores formadores do Cefapro-MT: desenvolvimento e identidade profissional. 2015. Tese (Doutorado em Psicologia). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

PLACCO, Vera Maria Nigro de S.; SOUZA, Vera Lucia Trevisan; ALMEIDA, Laurinda R. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, v.42, n.147, p.754-771, set.-dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v42n147/06.pdf. Acesso em: 14 abr. 2020.

PLACCO, Vera Maria Nigro de S.; SOUZA, Vera Lucia Trevisan (Orgs.). Aprendizagem do adulto professor. São Paulo: Loyola, 2003, 96 p.

REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; TANCREDI, Regina Maria Simões Puccinelli; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Desenvolvimento profissional de professores iniciantes em um Programa de mentoria online: experiências de ensino e Aprendizagem (eea) como ferramentas investigativas e formativas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12 n. 01 jan./abr. 2014, p. 1022-1056. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/10369. Acesso em: 29 maio 2020.

SNOECKX, Mireille. Formadores de professores: uma identidade ainda balbuciante. In: ALTET Marguerite; PERRENOUD Philippe; PAQUAY Léopold (Org.). A profissionalização dos formadores de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VAILLANT, Denise. Formação de Formadores: estado da prática. Rio de Janeiro: PREAL (Programa de Promoção da Reforma Educativa na América Latina e Caribe), 2003.

WONG, Harry. K. Induction Programs That Keep New Teachers Teaching and Improving. NASSP Bulletin, v.88, n.638, March, 2004, p.41-58.

Published

2020-10-09

How to Cite

AMBROSETTI, N. B.; LIMA, F. de P. M.; SIGNORELLI, G.; CALIL, A. M. G. C. Teacher educators: concept, contexts and perspectives of action in teaching induction processes. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4263118, 2020. DOI: 10.14244/198271994263. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4263. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-20
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-07-01
##plugins.generic.dates.published## 2020-10-09