Teacher isolation and its conditioning factors in beginning of teaching in science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994241

Keywords:

Beginning of teaching, Beginning teacher induction, Teacher isolation, Beginning science teachers.

Abstract

This work focuses on the beginning of teaching in science and more specifically on the issue of teacher isolation, considered one of the main challenges faced during professional induction. From a brief theoretical debate on the theme, based on authors who discuss the issues of teacher training, professional culture and teacher's work, and approaching perspectives of beginning science teachers from Florianópolis (Brazil) on the subject through narrative-reflective interviews, it was intended to identify which are the main factors that condition the isolation of these individuals. The identified conditioning factors are related to understandings about teaching and to the formative trajectory (life history, choice for teaching, professional education), to working conditions (more or less immediate but deep connected to the condition of being substitute teacher), to interpersonal relationships at school (the importance of the pedagogical team, the relationship difficulties with colleagues, the motivation provided by contact with students) and the ways in which the school operates (if isolation or collaboration are encouraged). School culture was identified as the main link between these conditioning factors, pointing out that the necessary school change, which allows the humanization of the individuals, requires the overcoming of the cultural shock at the beginning of teaching, which demands articulations between initial teacher education, school, educational system and public policies, in order to establish a significant dialogue with the professional reality, bringing together knowledges that support coherent pedagogical practices.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mariana Barbosa de Amorim, Universidade Federal de Santa Catarina

Departamento de Metodologia do Ensino - Formação de professores e Ensino de Ciências e Biologia

Sylvia Regina Pedrosa Maestrelli, Universidade Federal de Santa Catarina

Departamento de Biologia Celular Embriologia e Genética e Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica - Formação de professores, Ensino e aprendizagem de ciências e Educação em saúde

References

AMORIM, Mariana Barbosa de; MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa. A docência na Educação em Ciências: um olhar para as políticas neoliberais. In: Anais do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Natal, 2019. Disponível em <http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R0984-1.pdf>. Acesso em 12 abr. 2020.

AMORIM, Mariana Barbosa de. O isolamento no início da docência em ciências e o coletivo da escola. 2019. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

ANDRÉ, Marli. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010. Disponível em <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8075/5719>. Acesso em: 15 abr. 2020.

ANDRÉ, Marli. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p.112-129, jan./abr. 2012. Disponível em <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/50/65>. Acesso em: 19 abr. 2020.

BULLOUGH, Robert. Becoming a teacher. In: BIDDLE, Bruce (Org.). International Handbook of Teacher and Teaching. London: Kluwer, 1998. p. 79-134.

COCHRAN-SMITH, Marilyn. Stayers. Leavers, lovers, and dreamers. Insight about teacher retention. Journal of Teacher Education, v. 55, n. 5, p.387-392, nov./dez. 2004. Disponível em <https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0022487104270188>. Acesso em: 19 abr. 2020.

CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 609-625, jul./set. 2013. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ep/v39n3/aop1096.pdf>. Acesso em: 19 abr. 2020.

CURADO SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro. Professores em início de carreira: as dificuldades e descobertas do trabalho docente no cotidiano da escola. In: 38ª Reunião Nacional da ANPEd, 2017, São Luís. Disponível em: <http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalhoencom_38anped_2017_gt08_i_textokatiacurado.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2020.

FREIRE, Paulo. Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991, 144p.

FREIRE, Paulo. Conscientização: Teoria e prática da libertação. Uma Introdução ao Pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Centauro, 2008, 116p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 41. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 2010, 148p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016, 253 p.

FULLAN, Michael; HARGREAVES, Andy. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. Tradução de: Regina Garcez. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000, 136 p.

GABARDO, Cláudia Valéria; HOBOLD, Márcia de Souza. Professores iniciantes: acolhimento e condições de trabalho. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 8, n. 2, p. 530-549, maio/ago. 2013. Disponível em <https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3356/2395>. Acesso em 20 abr. 2020.

HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: McGraw Hill, 1998, 308p.

HUBERMAN, Michaël. O Ciclo de Vida Profissional dos Professores. In: NÓVOA, António. (Org.) Vidas de Professores. 2. ed. Cidade do Porto: Porto Editora, 2007, p. 31-62.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (Ed.). Pesquisa qualitativa com texto: um manual prático. Tradução de: Pedrinho A. Guareschi. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003, p. 90-113.

LORTIE, Dan. School teachers: a sociological study. Chicago: The University of Chicago Press, 1975.

LÜDKE, Menga; BOING, Luiz Alberto. Do trabalho à formação de professores. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 146, p.428-451, maio/ago. 2012. Disponível em <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/20/40>. Acesso em: 20 abr. 2020.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.p.u, 2015, 112 p.

MARCELO, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em <https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/8/6>. Acesso em: 20 abr. 2020.

MARCELO GARCIA, Carlos. Constantes y desafios actuales de la profesión docente. Revista de Educación, n. 306, p. 205-242, 1995. Disponível em <http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:1b9cb46b-573d-4a2b-963f-5c11fb57b410/re3060600494-pdf.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2020.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de Professores Principiantes. In: MARCELO GARCIA, Carlos (Ed.). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999. p.112-132.

MARCELO GARCIA, Carlos. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p.11-49, ago./dez. 2010. Disponível em <https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/17/15>. Acesso em: 20 abr. 2020.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (Ed.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 15-34.

PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educação em Revista. v. 26, n. 03, p.39-56, dez. 2010. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/edur/v26n3/v26n3a03.pdf>. Acesso em: 2 ago. 2017.

PÉREZ GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, António (Ed.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992, p. 93-114.

REBOLO, Flavinês; TEIXEIRA, Leny Rodrigues Martins; PERRELLI, Maria Aparecida de Souza; NOGUEIRA, Eliane Greice Davanço; BROSTOLIN, Marta Regina. Mal-estar no início da docência: narrativas produzidas em diferentes cenários de pesquisa. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n.30, p. 183-198, jan./abr. 2013. Disponível em <https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=3738&path%5B%5D=2441>. Acesso em: 20 abr. 2020.

SCHLICHTE; Jacqueline; YSSEL, Nina; MERBLER, John. Pathways to Burnout: Case Studies in Teacher Isolation and Alienation. Preventing School Failure, v. 50, n. 1, p. 35-40, 2005. Disponível em <https://doi.org/10.3200/PSFL.50.1.35-40>. Acesso em: 20 abr. 2020.

SZYMANSKI, Heloisa; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PRANDINI, Regina Célia Almeida Rego. A Entrevista na Pesquisa em Educação: a prática reflexiva. 2. ed; Série pesquisa, v.4. Brasília: Liber Livro Editora, 2008, 86p.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.13, p.5-24, jan./fev./mar./abr. 2000.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O Trabalho Docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas Tradução de: João Batista Kreuch. 5. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2005, 317p.

TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr./jun. 2013. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/es/v34n123/13.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2020.

VEENMAN, Simon. Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, n. 54, p. 143–178, 1984.

Published

2020-10-09

How to Cite

AMORIM, M. B. de; MAESTRELLI, S. R. P. Teacher isolation and its conditioning factors in beginning of teaching in science. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4241121, 2020. DOI: 10.14244/198271994241. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4241. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-20
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-06-17
##plugins.generic.dates.published## 2020-10-09