Beginning teachers in periphery schools: challenges of “survival” in the classroom

Authors

  • Fátima Maria Rodrigues Chagas da Silva Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias, Rio de Janeiro
  • Laélia Portela Moreira Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá - PPGE/UNESA

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994183

Keywords:

Teaching profession, Beginning teacher, In-service training.

Abstract

The beginning of the teaching practice is a phase of utmost importance for the constitution of the teacher's identity and it generally presents itself as being full of challenges. This article presents the results of a research that analyzed the main difficulties of the initial years of teaching, from the point of view of novice teachers teaching for the Municipality of Duque de Caxias (Brazil), complemented with testimonies of the pedagogical team. Concepts such as "Reality Shock" and "Professional Development" gave theoretical support to the research. The methodology included analysis of documents, questionnaires and interviews. The results made it possible to identify general challenges related to student learning, such as the work with literacy classes, students from integration programmes, difficulties in dealing with the diversity present in the classroom and also with the structural conditions of the system. The research made it possible to raise important aspects to be considered for in-service training, as well as reinforcing the need for integration policies for these teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fátima Maria Rodrigues Chagas da Silva, Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias, Rio de Janeiro

Mestre em Educação - PPGE-Unesa

Orientadora Educacional - Secretaria de Educação da Prefeitura Munical de Duque de Caxias, Rio de Janeiro 

Laélia Portela Moreira, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá - PPGE/UNESA

Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá. PPGE/UNESA.

Linha de Pesquisa: Políticas, Gestão e Formação de Educadores (PGFE).

Doutora em Educação pela UFRJ

Mestre em Educação pelo IESAE/FGV - RJ

References

ANDRÉ, Marli. Políticas de valorização do trabalho docente no Brasil: algumas questões. Ensaio: Avaliação e. Políticas. Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 23, n. 86, p. 213-230, jan./mar. 2015.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BEHRENS, Marilda Aparecida; FEDEL, Tiago Reus Barbosa. Os contributos da reflexão e da experiência vivenciada na formação continuada de professores. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, 1-13, e3009045, jan./dez. 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 2 abr. 2016.

BRASIL. MEC-Ministério da Educação. O PNE - Plano Nacional de Educação (2014/2024) em Movimento. Disponível em: < http://pne.mec.gov.br/ >. Acesso em: 5 jun. 2016.

CALIL, Ana Maria Gimenes Corrêa; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Uma política voltada para os professores iniciantes de Sobral-CE. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 50, p. 891-909, out./dez. 2016

DUQUE DE CAXIAS. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. PME-Plano Municipal de Educação da Rede Escolar de Duque de Caxias. Duque de Caxias, 2015. Disponível em: http://smeduquedecaxias.rj.gov.br/portalsme/cpfpf/wp-content/uploads/2017/10/PME-2015-2025-PARTE-I.pdf

FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. 21. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

GABARDO, Claudia Valéria Lopes. O início da docência no ensino fundamental na rede municipal de ensino. 2012. 127 f. Dissertação de Mestrado. UNIVILLE-Universidade da Região de Joinville. Joinville. 2012.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto, 1999.

GARCIA, Carlos Marcelo. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br < Acesso em: 13 jul. 2017.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto, cap. 2, p. 31-61, 2013.

LEONE, Naiara Mendonça. A inserção no exercício da docência: necessidades formativas de professores em seus anos iniciais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. Disponível em: <http://culturaacademica.com.br/ img/arquivos/A_insercao_no_exercicio_da_docencia-Web_v2.pdf> Acesso em: 2 jan. 2018.

MAGALHÃES, Lígia Karam Corrêa de; AZEVEDO, Leny Cristina Soares Souza. Formação continuada e suas implicações: entre a lei e o trabalho docente. Cadernos Cedes, Campinas, v. 35, n. 95, p. 15-36, jan./abr. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ccedes/ v35n95/0101-3262-ccedes-35-95-00015.pdf>. Acesso em: 20 mai. 2106.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo, Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: < http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130>. Acesso em 2 jan. 2018.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, Bernardete Angelina et al. (Orgs.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Unesp, p. 23-54, 2013.

MORGADO, José Carlos. Identidade e profissionalidade docente: sentidos e (im) possibilidades. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 793-812, out./dez. 2011. Disponínel em http://www.redalyc.org/html/3995/399538139004/. Acesso em: 20 abr. 2018.

NÓVOA, Antônio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, n. 350, septiembre/diciembre 2009. Texto em Português disponível em: < www.revistaeducacion.mec.es/re350_09.html.> . Acesso em abr. 2018.

NÓVOA, Antônio. Os professores e o novo espaço público da educação. In: TARDIF, M.; LESSARD, C. (Org.). O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 213-229.

NÓVOA, Antônio. Entrevista com o professor António Nóvoa. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 1, p. 224-237, jan./jun. 2013. Disponível em: <http://www.seer.fv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/436/112>. Acesso em: 28 jan. 2017.

PINTO, Joseane Amâncio. Professores iniciantes da Rede Municipal de Ensino São José dos Campos: inserção, desafios e necessidades. 2016. 162f. Dissertação de Mestrado. Universidade de Taubaté. 2016. Disponível em: <http://mpemdh.unitau.br/wp-content/uploads/2014/dissertacoes/mpe/Joseane-Amancio-Pinto.pdf> Acesso em: 10 jan. 2018.

ROLDÃO, Maria do Céu Neves. Formação docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, jan./abr. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a08v1234.pdf>. Acesso em: 4 nov. 2017.

ROMANOWSKI, Joana Paulin. Professores principiantes no Brasil: questões atuais. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE PROFESSORADO PRINCIPIANTE E INSERCIÒN PROFESIONAL A LA DOCENCIA, 3, 2012, Santiago do Chile. Disponível em: <http://congressoprinc.com.br/artigo?id_artigo=195>. Acesso em: 20 set. 2017.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Desafios da formação de professores iniciantes. Páginas de Educación, Montevidéu, v. 6, n. 1, p. 81-94, jun. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v6n1/v6n1a05.pdf >. Acesso em: 4 mar. 2017.

SILVA, Vandré Gomes da; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de; GATTI, Bernardete Angelina. Referentes e critérios para a ação docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 160, p. 286-311, abr./jun. 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v46n160/ 1980-5314-cp-46-160-00286.pdf>. Acesso em: 3 jun. 2017.

Published

2020-10-09

How to Cite

SILVA, F. M. R. C. da; MOREIRA, L. P. Beginning teachers in periphery schools: challenges of “survival” in the classroom. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4183122, 2020. DOI: 10.14244/198271994183. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4183. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-18
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-06-15
##plugins.generic.dates.published## 2020-10-09