Training needs of beginning teachers in basic education: concepts, conceptions and literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994175

Keywords:

Beginners, Training needs, Educacional research, Literature reviews.

Abstract

The article aims at bringing to the debate the polysemy of the concept of training needs and the relation between the conceptions of teacher education and the instruments used to map or diagnose these needs. Prompted by the following inquiries: what has been provided as theoretical references on training needs to researchers of the theme? What concepts of training needs, and based on what conceptions of teacher education, are presented in 10 years of production on the theme in the national scenario? What are the comprehensions of these researchers about the training needs of beginning teachers in basic education? For this, as methodological procedures, first it were conducted studies of theorists who could contribute for the comprehension of the object, followed by the analysis of articles, theses and dissertations available in data bases, selected through the criterions listed in a protocol of systematic review. The results show that the productions of theorists adopted for the comprehension of concepts about training needs contributed for deepening knowledge on the object. The systematic literature review  pointed out the absence of the conception of the term training needs in most of the analyzed productions, as well as the prevalence of an understanding of need as lack of knowledge resulting from the initial teacher education and linked to the challenges and personal tensions of the daily routine of the profession and of the period of initiation. The results also show the pertinence of the constitution of collaborative training environments, as well as of the elaboration, by the school networks, of induction programs.

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Author Biographies

Sandra Novais Sousa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação, mestre em Educação, especialista em Alfabetização, Coordenação Pedagógica e Gestão Escolar, graduada em Pedagogia, professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Narrativas Formativas (Gepenaf).

Simone Albuquerque da Rocha, Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

Professora Adjunta IV da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR), integrante do Programa de Pós Graduação em Educação/PPGEdu. Doutora em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa InvestigAção - Políticas e Programas de Formação de Professores

Marli Amélia Lucas de Oliveira, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais (IF SUDESTE MG)

Professora Adjunta do Instituto Federal Sudeste de Minas- Barbacena, Doutora em Educação: Psicologia da Educação/PUCSP, pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente pela PUCSP

Maria Joselma do Nascimento Franco, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professora Associada IV da Universidade Federal de Pernambuco – UFPE/CAA/PE, integrante do Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea PPGEduC, Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo.  Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Ensino, Aprendizagem e Processos Educativos (GPENAPE), pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, ambos credenciados pelo CNPq

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Published

2020-10-09

How to Cite

SOUSA, S. N.; ROCHA, S. A. da; OLIVEIRA, M. A. L. de; FRANCO, M. J. do N. Training needs of beginning teachers in basic education: concepts, conceptions and literature review. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4175116, 2020. DOI: 10.14244/198271994175. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4175. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas
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##plugins.generic.dates.published## 2020-10-09

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