Training needs of beginning teachers in basic education: concepts, conceptions and literature review
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994175Keywords:
Beginners, Training needs, Educacional research, Literature reviews.Abstract
The article aims at bringing to the debate the polysemy of the concept of training needs and the relation between the conceptions of teacher education and the instruments used to map or diagnose these needs. Prompted by the following inquiries: what has been provided as theoretical references on training needs to researchers of the theme? What concepts of training needs, and based on what conceptions of teacher education, are presented in 10 years of production on the theme in the national scenario? What are the comprehensions of these researchers about the training needs of beginning teachers in basic education? For this, as methodological procedures, first it were conducted studies of theorists who could contribute for the comprehension of the object, followed by the analysis of articles, theses and dissertations available in data bases, selected through the criterions listed in a protocol of systematic review. The results show that the productions of theorists adopted for the comprehension of concepts about training needs contributed for deepening knowledge on the object. The systematic literature review pointed out the absence of the conception of the term training needs in most of the analyzed productions, as well as the prevalence of an understanding of need as lack of knowledge resulting from the initial teacher education and linked to the challenges and personal tensions of the daily routine of the profession and of the period of initiation. The results also show the pertinence of the constitution of collaborative training environments, as well as of the elaboration, by the school networks, of induction programs.
Metrics
References
AFANASIEV, Viktor Griegorievich. Fundamentos da Filosofia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
BANDEIRA, Hilda Maria Martins. Necessidades formativas de professores iniciantes na produção da práxis: realidade e possibilidades. 2014. 248 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2014.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Subsecretaria de Assuntos Administrativos. Guia sobre as tecnologias do modelo Biblioteca Virtual em Saúde. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2009. (Série A. Normas e Manuais Técnicos).
BRINKERHOFF, Robert; STUFFLEBEAM, Daniel; MCCORMICK, Charles; NELSON, Cheryl. Conducting educational needs assessment. Boston: KluwerNijhoff Pub, 1985.
CÂMARA, Sandra Cristinne Xavier; PASSEGGI, Maria da Conceição. Memorial autobiográfico: uma tradição acadêmica no Brasil. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; VICENTINI, Paula Perin; SOUZA, Elizeu Clementino. (Org.). Narrativas de si e formação. Curitiba: CRV, 2013.
CARDOSO, Fernanda de Mello. Professoras iniciantes e as práticas da língua inglesa no cotidiano da profissão: necessidades e formação. 2018. 152f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2018.
CAVACO, Maria Helena. Ofício de professor: o tempo e as mudanças sociais. In: NÓVOA, António. (Org.) Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995.
CORREA, Thiago Henrique Barnabe. Os anos iniciais da docência em Química: da universidade ao chão da escola. 2013. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2013.
CUNHA, Maria Isabel. A docência como ação complexa. In: CUNHA, Maria Isabel. (Org.). Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara, SP: Junqueira & Marin; Brasília, DF: CAPES; CNPq, 2010.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p.359-371, ago. 2006.
DIAS, Ilzeni Silva; ROCHA, Helianane; MARINHO, Raimunda Ramos. Necessidades formativas e formação de competências: desafios na profissionalização docente para a melhoria da educação básica. Revista Labor Edição Especial, Fortaleza, CE, v. 2, n. 18, p. 193-201, 2017.
DONATO, Sueli Pereira. Políticas de formação inicial e profissionalidade docente: representações sociais de professores iniciantes. 2013. 179f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2013.
ESTRELA, Maria Teresa; MADUREIRA, Isabel; LEITE, Teresa. Processos de identificação de necessidades: uma reflexão, Revista de Educação, Lisboa, v. VIII, p. 29-48, jan. 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora Unesp, 2001.
GIORDAN, Miriane Zanetti; HOBOLD, Márcia de Souza; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Professores iniciantes dos anos finais do ensino fundamental: indicação das necessidades formativas. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, SP, v. 27, n.55, p.308-326, maio/ago. 2017.
HEES, Luciane Weber Baia. O inicio da docência de professores da educação superior. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 31-61.
LEONE, Naiara Mendonça. Necessidades formativas dos professores dos anos iniciais na sua inserção no exercício da docência. 2011. 349f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2011.
LIMA, Emília Freitas de. Análise de necessidades formativas de docentes ingressantes numa universidade pública, Rev. Bras. Estud. Pedagog. (online), Brasília, v. 96, n. 243, p. 343-358, maio/ago. 2015.
LIMA, Mary Gracy e Silva. Desenvolvimento profissional do docente iniciante egresso do curso de Pedagogia: necessidades e perspectivas do tornar-se professor. 2014. 171f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
MARCELO GARCIA, Carlos. Profesores principiantes y programas de inducción a la práctica docente. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, Salamanca, n. 6, p. 61-80, 1988.
MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999.
MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.
MARCELO GARCIA, Carlos; VAILLANT, Denise. Políticas y programas de inducción en la docencia en Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p.1224-1249, out./dez. 2017.
MEDEIROS, Ivan; VIEIRA, Alessandro; BRAVIANO, Gilson; GONÇALVES, Berenice Santos. Revisão sistemática e bibliométrica facilitadas por um Canvas para visualização de informação. Revista Brasileira de Design da Informação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 93-110, 2015. |
NONO, Maévi Anabel; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Formando professoras no ensino médio por meio de casos de ensino. In: MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti.; REALI, Aline Maria de Medeiros. (Org.). Aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. São Carlos: EdUFSCar, 2002.
OLIVEIRA, Cristina Maciel de. Análisis y valoración de las necesidades de formación de profesores principiantes de Educación Secundaria en Uruguay como base para el diseño de un programa de desarrollo profesional. Educación, Madrid, v. 21, n.1, p. 63-86, 2018.
PAPI, Silmara de Oliveira Gomes. Professoras iniciantes bem-sucedidas: um estudo sobre seu desenvolvimento profissional. 2011. 302f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011.
PEREIRA, Oldair José Tavares. O professor iniciante da escola do campo e sua formação: por entre espelhos... 2017. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2017.
PÉREZ JUSTE, Ramón. Evaluación de programas educativos. Madrid: La Muralla, 2006.
RODRIGUES, Maria Ângela Perpétua. Análise de práticas e de necessidades de formação. Lisboa, Portugal: Direcção-Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular, 2006. (Coleção Ciências da Educação, v. 50).
RODRIGUES, Maria Ângela Perpétua; ESTEVES, Manoela. Análise de necessidades na formação de professores. Porto: Porto Editora, 1993.
ROEGIERS, Xavier; WOUTERS, Pascale; GÉRARD, François-Marie. Du concept d'analyse des besoins en formation à sa mise en oeuvre: formation et technologies. Revue Européenne des Professionnels de la Formation, Thessaloniki, v. 1, n. 2-3, p. 32-42, 1992.
SANTOS, Edlauva Oliveira dos. Necessidades formativas de professores iniciantes que ensinam matemática na rede municipal de Boa Vista, RR. 2018. 341f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso; Universidade do Estado do Amazonas, Cuiabá, 2018.
SARDINHA NETTO, Raul; AZEVEDO, Maria Antônia Ramos de. Concepções e modelos de formação de professores: reflexões e potencialidades. Boletim técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 44, n. 2, p. 1-17, maio/ago. 2018.
SILVA, Adriane Pereira da. Professores iniciantes egressos do curso de Pedagogia e o abandono da carreira docente no município de Rondonópolis, MT. 2018. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2018.
SILVA, Maria Odete Emygdio da. A análise de necessidades de formação na formação contínua de professores: um caminho para a integração escolar. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
TEJADA, José; GIMÉNEZ, Vicente. (Coord.). Formación de formadores: escenario aula. Madrid: Thomson, 2007.
VEENMAN, Simon. El proceso de llegar a ser profesor: un análisis de la formación inicial. In: VILLA, Alberto (Coord.). Perspectivas y problemas de la función docente. Madrid: Narcea, 1988. p. 39-62.
YAMASHIRO, Carla Regina Caloni. A emergência da necessidade formativa docente no campo discursivo da formação de professores no Brasil. 2014. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Ciências e Tecnologias, UNESP, Presidente Prudente (SP), 2014.
ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Tradução: Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-05-21
##plugins.generic.dates.published## 2020-10-09