Encounters and mismatches of university extension with popular education at the Federal University of São Carlos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993951

Keywords:

Educational processes, University extension, Popular education.

Abstract

This article aims to describe and understand extension experiences and their (dis) encounters with Popular Education in a public University, from the perspective of extension project coordinators. It consisted of a qualitative-descriptive research, in which we used documentary and bibliographic review and semi-structured interviews. We dialogue with coordinators (s) in the form of interviews, analyzed by Content Analysis. One of the most significant results obtained was the fact that experience in University Extension can promote formative spaces at the University. Still, the results indicate a complexity of definitions of Extension, result of the historical-social process and; indicate Popular Education as educational praxis that legitimizes people's knowledge. It was possible to apprehend educational processes consolidated in extensionist praxis, such as the search for other conceptions of the world, of knowing and living, as well as the resistance within dominant university logic, problematizing what the University is for.

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Author Biographies

Ana Luiza Salgado Cunha, Universidade Federal de São Carlos

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2018, na linha de Práticas Sociais e Processos Educativos, onde estudou a relação Educação Popular e Universidade via Extensão Universitária Popular. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa(2013) e Pedagoga (2011) pela  mesma Universidade.

Aida Victoria Garcia Montrone, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Obstetricia e Puericultura pela Universidade de Chile (1973), Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1992) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1997). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de São Carlos no Departamento de Metodologia de Ensino, atuando junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação, Linha de Pesquisa "Práticas Sociais e Processos Educativos". Grupo de Pesquisa: Práticas Sociais e Processos Educativos e coordena a linha "Educação, Participação, Direitos e Saúde". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Saúde e Educação Popular e Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de agentes comunitários de saúde, processos educativos, juventude, direitos humanos, aleitamento materno, relações de gênero, saúde sexual e reprodutiva e saúde da mulher.

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Published

2020-09-09

How to Cite

CUNHA, A. L. S.; MONTRONE, A. V. G.; COSTA, G. B. A. Encounters and mismatches of university extension with popular education at the Federal University of São Carlos. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3951126, 2020. DOI: 10.14244/198271993951. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3951. Acesso em: 3 jul. 2024.

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