Students and teachers’ perceptions about active methods for graduation of physicians

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993732

Keywords:

Graduation of the physician, Problem-based learning, Teaching evaluation.

Abstract

In the context of the modernization of medical education, in which medical schools are underway in Brazil with the new National Curricular Guidelines, it is recommended the use of active teaching and learning methods, which appears as alternatives in order to guarantee the professional competence. The objective of this research was to explore students and teachers’ perceptions regarding active methods for graduation of physicians. The study is descriptive, quantitative, and qualitative and had the application of questionnaires and semi-structured interviews for students and teachers of a Faculty in the interior of the State of São Paulo (Brazil). The data of the questionnaires were arranged in tables and described in corresponding percentages, and the interviews transcribed to perform content analysis, thematic modality. Students and teachers considered that the process triggered in active methods promotes skills of critical thinking, autonomy, communication, positive interdependence with colleagues and cognitive knowledge. They also assessed that active methods in medical graduation bring about cognitive, psychosocial and motor benefits. Thus, it can be concluded that the curriculum based on active methods foments a formation with an active student’s behaviour that facilitates the resolution of problems of the professional practice and can lead to the change of the social reality in health.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Caio Vinicius da Conceição, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Médico. Residente em ginecologia e obstetricia na UEL - PR

Magali Aparecida Alves de Moraes, Faculdade de Medicina de Marília - Famema

graduação em Formação de Psicólogos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1984), graduação em Licenciatura em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1984), mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004). Atualmente é outro (professor) da Faculdade de Medicina de Marília. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicoterapia de Orientação Psicanalítica e em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação médica e em enfermagem, saúde mental, avaliação, aprendizagem baseada em problemas e em psicologia da infância e adolescência.

References

ALMEIDA, M. T. C. Desenvolvimento docente em métodos ativos de ensino/aprendizagem na formação do médico. 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2010. Disponível em: <http://repositorio.unifesp.br/bitstream/handle/11600/9311/Publico-12608a.pdf;jsessionid=49A9EEDC2CB99A8A62CCA6E97C257972?sequence=1>. Acesso em: 10 jan. 2018.

ALMEIDA, M. T. C.; BATISTA, N. A. Ser docente em métodos ativos de ensino-aprendizagem na formação do médico. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 4, p. 468-476. 2011. DOI: 10.1590/S0100-55022011000400005.

BOLFARINE, H.; BUSSAB, W.O. Elementos de amostragem. 3. reimp. São Paulo: Edgard Blücher, 2012.

BORGES, M. C. et al. Aprendizado baseado em problemas. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p. 301-307, 2014. DOI: 10.11606/issn.2176-7262.v47i3p301-307.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução n. 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília:, DF, ano 151, n. 117, p. 8-11, 23 jun. 2014.

CONCEIÇÃO, C. V.; MORAES, M. A. A. Aprendizagem cooperativa e a formação do médico inserido em metodologias ativas: um olhar de estudantes e docentes. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42, n. 4, p. 115-122, 2018.

COSTA, M. J. Trabalho em pequenos grupos: dos mitos à realidade. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p. 308-13, 2014. DOI: 10.11606/issn.2176-7262.v47i3p308-313.

DALTRO, M. R.; PONDE, M. P. Aprendizagem baseada em problemas: uma estratégia para formação do psicólogo como profissional de saúde. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 6, n. 2, p. 103-113, 2017. DOI: 10.17267/2317-3394rpds.v6i2.1391.

FONTANELLA, B. J. B.; RICAS, J.; TURATO, E. R. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Caderno de Saúde Pública, v. 24, n. 1, p. 17-27, 2008. DOI: 10.1590/S0102-311X2008000100003.

FRANCISCO, A. M.; TONHOM, S. F. R. O currículo na formação do profissional em saúde. In: MORAES, M. A. A. et al. (Org.). Avaliação nos Cursos de Medicina e Enfermagem: perspectivas e desafios. Curitiba: CRV, 2012. p. 29-74.

FREITAS, C. M. et al. Uso de metodologias ativas de aprendizagem para a educação na saúde: análise da produção científica. Trabalho, Educação e Saúde, v. 13, n. 2, p. 117-130, 2015. DOI: 10.1590/1981-7746-sip00081.

FREITAS, D. A. et al. Saberes docentes sobre processo ensino-aprendizagem e sua importância para a formação profissional em saúde. Interface (Botucatu), v. 20, n. 57, p. 437-448, 2016. DOI: 10.1590/1807-57622014.1177.

GOMES R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016. p. 72-95.

GOMES, R. et al. Aprendizagem baseada em problemas na formação médica e o currículo tradicional de medicina: uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 3, p. 433-440, 2009. DOI: 10.1590/S0100-55022009000300014.

GUEDES-GRANZOTTI, R. B. et al. Metodologias ativas e as práticas de ensino na comunidade: sua importância na formação do fonoaudiólogo. Distúrbios da Comunicação, v. 27, n. 2, p. 369-374, 2015. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/20026/16993>. Acessoem: 02 fev. 2018.

HOPPER, M. K. Assessment and comparison of student engagement in a variety of physiology courses. Advances in Physiology Education, v. 40, n. 1, p. 70-78, 2016. DOI: 10.1152/advan.00129.2015.

LUNA, W. F.; BERNARDES, J. S. Tutoria como estratégia para aprendizagem significativa do estudante de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, n. 4, p. 653-662, 2016. DOI: 10.1590/1981-52712015v40n4e01042015.

MELLO, C. C. B.; ALVES, R. O.; LEMOS, S. M. A. Metodologias de ensino e formação na área da saúde: revisão de literatura. Revista CEFAC, v. 16, n. 6, p. 2015-2028, 2014. DOI: 10.1590/1982-0216201416012.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

NUNES, C. R. R.; ROLIN, L. M. G.; LOPES, V. M. M. Os primórdios da educação permanente na academia e nos serviços de saúde. In: FRASCISCHETTI, I. (Org.). Educação permanente da academia: da teoria à prática. Curitiba: CRV, 2014. p. 17-27.

PAIVA, M. R. F. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare (Sobral, Online), v. 15, n. 2, p. 145-153, 2016. Disponível em: <https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049/595>. Acesso em: Acesso em: 02 fev. 2018.

PINHO, E. M.; FERREIRA, C. A.; LOPES, J. P. As opiniões de professores sobre a aprendizagem cooperativa. Revista Diálogo Educacional, v. 13, n. 40, p. 913-937, 2013. DOI: 10.7213/dialogo.educ.13.040.DS05.

REGO, H. M. C.; RODRIGUES, J. R. Methodology of problematization with the maguerez’s arch: an alternative method for teaching, research and study in dentistry. Brazilian Dental Science, v. 18, n. 1, p. 34-43, 2015. DOI: 10.14295/bds.2015.v18i1.1047.

SANTANA, C. A.; CUNHA, N. L.; SOARES, A. K. A. Avaliação discente sobre a metodologia de ensino baseado em problemas na disciplina de Farmacologia. Revista Brasileira de Farmácia, v. 93, n. 3, p. 337-40, 2012. Disponível em: <http://www.rbfarma.org.br/files/rbf-2012-93-3-12.pdf>. Acesso em: Acesso em: 02 fev. 2018.

Published

2020-05-11

How to Cite

CONCEIÇÃO, C. V. da; MORAES, M. A. A. de. Students and teachers’ perceptions about active methods for graduation of physicians. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3732083, 2020. DOI: 10.14244/198271993732. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3732. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2019-10-04
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-02-29
##plugins.generic.dates.published## 2020-05-11