Implications of an integrated curriculum proposal in light of Gadamer

Authors

  • Márcia Rodecz Instituto Federal Catarinense - IFC
  • Emerson Bianchini Estivalete Instituto Federal Catarinense - IFC

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993690

Keywords:

Integrated High School, Interdisciplinarity, Professionalization.

Abstract

This experience report presents the implications in the search for the implementation of the project "Middle level technical education: the dialogue between disciplines", developed on one of the campuses of the Catarinense Federal Institute (IFC). The integrated technical course of medium level in agriculture was chosen due to it having a higher supply of vacancies and, therefore, a greater number of classes and professionals of related areas acting. The professors who welcomed the challenge of seeking paths for the integration of knowledge from different areas of expertise planned activities in a joint way, identifying common points. The purpose was to implicate each component in the context of the others, considering its specificities, as a way of valuing the widening of understandings in the search for expanding and merging horizons through dialogue in the context of the course curriculum. The work consisted of a double-handed exercise among professors as the main agents of this proposal, electing the needs of the collective as a priority. This allowed achieving considerable success, because in addition to a differentiated training offered to students, the discussions were also constituted in formative pathways for the professors themselves. Thus, when their results were exposed and presented to the other professionals of the institution, being visited by parents and other students, it was demonstrated that it is possible to make the integrated high school in practice, through the articulation between the technical preparation associated with the possibilities of dialogue and alterity exercises as paths used in the construction of this work proposal.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Márcia Rodecz, Instituto Federal Catarinense - IFC

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Supervisora Escolar no Instituto Federal Catarinense (IFC),Camboriú-SC, Brasil.

Emerson Bianchini Estivalete, Instituto Federal Catarinense - IFC

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu) da Escola de Humanidades da  Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal Catarinense (IFC), Campus Rio do Sul - SC, Brasil.

References

ARROYO, Miguel G. Experiências de inovação educativa: o currículo na prática da escola. In: MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículo: políticas e práticas. 4. ed. Campinas, SP: Papirus, 2001. p. 131-164.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília, DF: Líber Livro, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 11 – CONSUPER/2015. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2015. Disponível em: <http://concordia.ifc.edu.br/wp-content/uploads/2016/10/resolu%C3%87%C3%83o-011-2015-aprova-regulamento-de-atividades-docentes-110220161350.pdf>. Acesso em: 22 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. O Sistema Nacional de Educação Tecnológica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1991.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 83-105.

DOMINGUES, Ivan. Epistemologia das ciências humanas. Tomo 1: positivismo e hermenêutica. São Paulo: Loyola, 2004.

FAZENDA, Ivani C. A. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003. 85p.

FAZENDA, Ivani C. A. (org.). Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 1994. 143p.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 13. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. In: JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio (org.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. p. 41-62.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (org.). Ensino Médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. 175p.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método II. Tradução de Enio Paulo Gianchini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. 624p.

GADAMER, Hans-Georg. Estética e hermenêutica. Tradução de Antônio Gómes Ramos. Madrid: Tecnos, 1998. 320p.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. 4. ed. Tradução de Flavio Paulo Meurer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. 730p.

HERMANN, Nadja. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE (IFS). Sobre o Consuper. [2020?]. Disponível em: <http://consuper.ifc.edu.br/sobre-o-consuper/>. Acesso em: 22 maio 2020.

KAUFMANN, Jean-Claude. A entrevista compreensiva: um guia para a pesquisa de campo. Tradução de Thiago de Abreu e Lima Florencio. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

MARTINS, Angela Maria. Diretrizes curriculares nacionais para o Ensino Médio: avaliação de documento. Cadernos de Pesquisa, n. 109, p. 67-87, 2000.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

Published

2020-07-28

How to Cite

RODECZ, M.; ESTIVALETE, E. B. Implications of an integrated curriculum proposal in light of Gadamer. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3690107, 2020. DOI: 10.14244/198271993690. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3690. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2019-09-10
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-06-08
##plugins.generic.dates.published## 2020-07-28